Leerlijn complexe ouderenzorg: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 4: | Regel 4: | ||
| style="padding: 5px;" | | | style="padding: 5px;" | | ||
'''Leerlijnhouder'''<br /> | '''Leerlijnhouder'''<br /> | ||
− | + | dr. {{Sjabloon:Auteur - Els Licht}}, huisarts, kaderarts ouderengeneeskunde | |
|- | |- | ||
| | | | ||
'''Leerlijnmedewerkers'''<br /> | '''Leerlijnmedewerkers'''<br /> | ||
− | + | drs. {{Sjabloon:Auteur - Niek van Asperen}}, huisarts<br /> | |
|} | |} | ||
Versie van 21 jul 2018 om 15:11
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Leerlijnhouder | |
Leerlijnmedewerkers |
Deze leerlijn is in oprichting.
Huisartsen zullen steeds meer te maken krijgen met een toenemend aantal oudere patienten met steeds meer en complexere problemen. Om hierin de patient optimaal bij te kunnen staan is er naast medische kennis het vooral belangrijk dat de huisarts de patient bijstaat in de mogelijkheden en keuzes met betrekking tot zijn gezondheid en welbevinden. Aan de hand van de KBA’s worden handvaten gegeven hoe deze zorg vorm te gaan geven.
Definitie
Ouderen met complexe problematiek (in het vervolg: ‘ouderen’ genoemd) hebben problemen op meerdere domeinen van de gezondheid (fysiek, functioneel, psychisch en/of sociaal) die elkaar negatief beïnvloeden. Het NHG Standpunt gaat ervan uit dat 5-8% van de ouderen boven de 65 tot de ouderen met complexe problematiek gerekend kan worden. Dit percentage stijgt met de leeftijd. Het KNMG standpunt stelt dat14,5% van de mannen en 20,7% van de vrouwen tot de kwetsbare ouderen behoort. De KNMG hanteert de term kwetsbare ouderen, die hier verder niet gebruikt zal worden. In elk geval betreft de groep ouderen waar het in dit thema over gaat slechts een beperkt deel van alle 65 plussers.
Zorg voor Ouderen met complexe problematiek in de Huisartsopleiding
De zorg voor ouderen is gerelateerd aan herstel of behoud van het (zelfstandig) functioneren. De wensen van de patiënt geven hierbij de doorslag. De uitdaging is om deze ouderen te herkennen, een gezamenlijk gedragen behandelplan vast te stellen en andere hulpverleners binnen en buiten de praktijk hierbij te betrekken. Bij deze ouderen is een proactieve houding nodig. Belangrijke aandachtspunten voor de huisarts zijn verder voldoende tijd nemen, betrekken van de oudere bij het stellen van prioriteiten, polyfarmacie, het voorkomen van overbehandeling en alertheid op onderbehandeling. Om deze taken uit te voeren dient de huisarts de processen van veroudering te kennen die leiden tot een functionele achteruitgang en heeft hij oog voor de variatie en diversiteit onder ouderen.
Bouwstenen
Deelthema 1: Zorg op individueel niveau
1. Stelt vast of er sprake is van complexe problematiek. | Competenties |
---|---|
|
|
2. Stelt in samenspraak met de patiënt een behandelplan vast. | Competenties |
---|---|
|
|
3. Behandelt intercurrente ziekten in samenhang met de bestaande (complexe) problematiek. | Competenties |
---|---|
|
|
4. Bespreekt vroegtijdig de keuzes in aanvullende diagnostiek en/of behandeling rekening houdend met persoonlijke wensen en levensverwachting. | Competenties |
---|---|
|
|
5. Stemt taken bij de zorg voor ouderen af met andere bij de patiënt betrokken hulpverleners. | Competenties |
---|---|
|
|
Deelthema 2: Zorg op praktijkpopulatieniveau
6. Bepaalt periodiek de zorgbehoefte van de ouderen in de praktijk (door screening en/of casefinding) en past het zorgaanbod daar waar mogelijk op aan. | Competenties |
---|---|
|
|
7. Verbetert en bewaakt de veiligheid van de ouderenzorg in de praktijk, door onder meer periodieke medicatiereviews en valpreventieprogramma’s. | Competenties |
---|---|
|
|
Deelthema 3: Organisatie van de zorg op wijkniveau
8. Bepaalt welk aandeel de huisartsvoorziening heeft in de zorg voor ouderen en stemt dit af met andere verantwoordelijken in deze zorg zoals de Gemeente (WMO) | Competenties |
---|---|
|
|
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |