De gezonde zuigeling
Inhoud
Relevantie
{{Na het doornemen van deze bouwsteen heb je een goed overzicht in het normaal functioneren van een zuigeling. Het kennen van de normale ontwikkeling en fysiologie van zuigelingen is belangrijk om als huisarts kinderen en hun ouders goed te kunnen begeleiden. }}
Doel
Sjabloon:Goed lichamelijk onderzoek kunnen doen bij de neonaat/zuigeling Sjabloon:Begrip hebben van ontwikkeling en normaal functioneren en zodoende kunnen signaleren, behandelen en begeleiden bij klachten bij de zuigeling. En zodoende weten wanneer te verwijzing naar consultatiebureauarts of kinderarts of andere paramedici.
Gebruiksaanwijzing
Onderwijsactiviteiten
Sjabloon:Spreek met je opleider af om een consult van een zuigeling op te nemen of samen te doen en na te bespreken met hem/haar. Sjabloon:Is er een kind of zijn er ouders met een probleem bij hun zuigeling waarbij jij langduriger betrokken bent? Kijk wat je zelf kan doen of waar de samenwerking met het CB nodig zou zijn.
Bronnen
Sjabloon:Van Wiechen Ontwikkelingsonderzoek 0-12mnd NCJ Sjabloon:Beschrijvingen Van Wiechenonderzoek Nederlands Centrum Jeugdgezondheid Sjabloon:Groeicurves Sjabloon:Voeding en eetgedrag Sjabloon:Lichamelijk onderzoek neonaat Sjabloon:Lichamelijk onderzoek zie NHG standaard kinderen met koorts Sjabloon:NHG richtlijn Zwangerschap en kraamperiode
De bouwstenen in de leerlijn zorg voor het kind
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn zorg voor het kind
- Bouwsteen
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 5.1 - 0-2 jaar
- KBA 5.5 - Problematische thuissituatie
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Aandachtsgebied - Diversiteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie