Paralleldag: Aanleren en beoordelen van medisch technische vaardigheden
Deze bouwsteen in onder constructie
Leerlijn medisch handelen | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Tijdens de opleiding tot een ‘vaardige’ huisarts, wordt o.a. onderwezen in medische technische vaardigheden, dat wil zeggen zowel in de basis technische vaardigheden (de fijne kneepjes van het lichamelijk onderzoek) als in de huisarts-specifieke technische vaardigheden (zoals ingrepen). Deze leert de aios aldoende tijden het spreekuur draaien, en merendeels van de hao. Het lichamelijk onderzoek is goed te observeren tijdens het om-en-om spreekuur (link). Lacunes die naar voren komen, kunnen dan met de methode see one-do one gelijk ingevuld worden. Handigheden van het lichamelijk onderzoek kunnen op deze manier door de hao aan de aios onderwezen worden.
Het aanleren wordt echter meer ingewikkeld wanneer de vaardigheid voor de aios een nieuwe en/of complexe vaardigheid betreft. Er blijkt dan meer structuur nodig dan see one-do one om deze vaardigheden gedegen over te brengen. Hoe leer je je aios een invasieve ingreep aan met behoud van bijv. de veiligheid van je patiënten? En hoe beoordeel je dat de aios de nieuwe vaardigheid onder de knie heeft en de uitvoering ervan op je patiënten aan haar kan toevertrouwen? Deze paralleldag gaat dieper in op deze 2 vragen.
Doel
1. We bespreken een leerstrategie om nieuwe vaardigheden gestructureerd te onderwijzen. Deze wordt veel gebruikt binnen diverse vakgebieden van medische specialisten: de 4-stappen methode, ontwikkeld door de chirurg Peyton in de jaren ’80.
2. Daarnaast is het van belang dat vorderingen van het leerproces kunnen worden geobserveerd en geëvalueerd. Huisartsopleiding Nederland (HON) heeft hiervoor de Korte Vaardigheden Beoordeling (KVB, link) en deze baseert zich op de Piramide van Miller (1990), een instrument om bekwaamheidsniveau van aios te beschrijven en beoordelen.
Gebruiksaanwijzing
- Neem de voorbereidende links van PPT en video’s thuis door.
- Speciaal voor het onderwijs op paralleldag is deze PPT te gebruiken: een samenvatting en selectie gemaakt uit de PPT onder Voorbereidende Bronnen, en licht Peytons 4-stappenplan en het gebruik van de korte vaardigheidsbeoordeling (KVB) toe.
- Duur onderwijs: duurt 1 tot 1,5 uur; met extra oefening vaardigheden: max 2 uur.
- Dit onderwijs is te combineren met een middag carrousel vaardigheden (in dat geval de extra oefening achterwege weglaten); link bouwsteen carrousel
Onderwijsactiviteiten
-zie PPT speciaal gemaa kt voor deze bouwsteen
- deel 1: Aios onderwijzen volgens Peyton, leerproces van volgen de Piramide van MIller
- deel 2: Leerproces monitoren, gebruik van het KVB
Bronnen
- The Peyton Method - Teaching Complex Surgical Proceedures - YouTube – duur 10 minuten, info achtergrond & aanleiding om de Peytons 4-steps Method te ontwikkelen
- Rodney Peyton's 4 Stage Method Explanation - YouTube – duur 12.55 minuten. Peyton licht zijn methode inhoudelijk toe
- Artikel: Handig worden, vaardig blijven! Jochems-Van der Leeuwen H&W 2021 (https://www.henw.org/artikelen/handig-worden-vaardig-blijven#)
- PPT Ria Jochems via de site van HON; https://www.huisartsopleiding.nl/opleidingsprogramma/vaardigheden/, onder het kopje ‘Onderwijs geven over vaardigheden’: powerpointpresentatie van Ria Jochems, en een 2e PPT wanneer weer sprake van 1,5m afstandsonderwijs.
- (PPT van Renée Weersma, voor de leergang De Duizendpoot)
De bouwstenen in de leerlijn medisch handelen
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |