Vrouwenbesnijdenis: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
Regel 9: Regel 9:
 
{{Auteur - Sylvia Mennink}}
 
{{Auteur - Sylvia Mennink}}
 
{{Auteur - Fleur Sutorius}}
 
{{Auteur - Fleur Sutorius}}
{{Auteur - Mariël Jacobs}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''

Huidige versie van 18 jun 2024 om 14:44



Aandachtsgebied diversiteit
Auteur

Sylvia Mennink
Fleur Sutorius

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Vrouwenbesnijdenis, vrouwelijke genitale verminking (VGV), komt in Nederland voor bij migrantenvrouwen. Het is een culturele traditie, motieven zijn onder andere het bewaken van de maagdelijkheid van (jonge) vrouwen en van de eer van de familie. Met de migratie van mensen uit culturen waar VGV vaak voorkomt, zoals Somalië, Egypte, Ethiopië, Eritrea, Soedan en Irak, kan ook een huisarts in Nederland met VGV te maken krijgen. Het is belangrijk dat huisartsen de korte- en langetermijngevolgen VGV kennen en herkennen om vrouwen die hiermee te maken hebben gehad goed te helpen. Door de perceptie van VGV als gevoelig onderwerp, vermijden zorgprofessionals het onderwerp ter sprake te brengen. Hierbij spelen overwegingen mee als ‘angst om te beledigen of te stigmatiseren’ en ‘angst om de zorgrelatie in gevaar te brengen’. Een respectvolle benadering van vrouwen met VGV is belangrijk om het onderwerp bespreekbaar te maken. Kennis over culturele tradities en gebruik van voorlichtingsmateriaal kan hierbij helpen.

Doel

De aios

  • Herkent klachten die veroorzaakt worden door VGV
  • Kent de verschillende typen van VGV en weet welke behandelopties bestaan
  • Is (en voelt zich) competent om het gesprek hierover te openen
  • Weet waarheen vrouwen te verwijzen met klachten ten gevolge van VGV

Gebruiksaanwijzing

· Individuele kennisvoorbereiding: Gebruik dit materiaal en bijbehorende bronnen ter verdieping om vrouwen in de spreekkamer die te maken hebben gehad met VGV goed te begeleiden en toe te geleiden naar zorg. . Breng het onderwerp in tijdens een terugkomdag

Onderwijsactiviteiten

  • 1. Lees het artikel in HenW over gevolgen van vrouwenbesnijdenis. Artikel HenW
  • 2. Bespreek met je opleider/ mede-aios of er patiënten zijn binnen de praktijk bij wie VGV mogelijk kan spelen. Bedenk:
    • Welke lange termijn effecten herken je?
    • Hoe sta jij tegenover VGV? Welke emoties roept het bij je op? Hoe ga je hiermee om in je professionele context? Welke uitdagingen zie je?
    • Hoe zou je dit bespreekbaar kunnen maken? Zie hiervoor het voorlichtingsmateriaal meisjesbesnijdenis van Pharos
    • Welke instanties en specialisten binnen de regio zijn gespecialiseerd in behandeling van VGV?
  • 3. Voorbereiding voor de terugkomdag. Je kan hierbij gebruik maken van Handreiking en

onderwijsmateriaal VGV - Pharos

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn diversiteit

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie