Het beste beleid: verschil tussen versies
k |
k (opdracht "het beste beleid" toegevoegd) |
||
Regel 26: | Regel 26: | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Zoveel huisartsen, zoveel meningen. Hoewel er door de komst van Evidence Based Medicine en huisartsenrichtlijnen veel meer uniformiteit is ontstaan in de manier waarop huisartsen hun vak uitoefenen, zijn er ook nog steeds onderlinge verschillen. Hierdoor kan het voorkomen dat dokter A gewend is om een probleem op manier A aan te vliegen, terwijl dokter B toch echt van mening is dat manier B beter is. Ook als AIOS kun je met je opleider van mening verschillen over het juiste beleid in een specifieke situatie. Wat doe je dan? | |
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | (H)erkennen van een meningsverschil met je opleider over een te voeren beleid en gezamenlijk zoeken naar evidence om tot een wetenschappelijk onderbouwde consensus te komen. | |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | + | Deze bouwsteen kan gebruikt worden tijdens leergesprekken met je opleider. | |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | * Breng tijdens het leergesprek concreet in kaart wat het meningsverschil tussen jou en je opleider is. | |
+ | * Formuleer op basis hiervan een PICO | ||
+ | * Bedenk samen waar jullie gaan zoeken naar evidence. Te gebruiken bronnen zijn NHG standaarden, specialistische en/of multidisciplinaire richtlijnen, uptodate, Cochrane database, PubMed, Embase etc. | ||
+ | * Maak vervolgens een taakverdeling t.a.v. het zoeken naar evidence. Wie gaat zoeken in welke bronnen? | ||
+ | * Maak hierbij concrete afspraken over hoeveel tijd jullie besteden aan het zoeken | ||
+ | * Plan een volgend leergesprek om de bevindingen te bespreken | ||
+ | * Leg tijdens dit leergesprek de individuele bevindingen naast elkaar en beoordeel deze | ||
+ | * Probeer op basis van de bevindingen tot een evidence based consensus te komen | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | Raadpleeg voor het uitvoeren van deze opdracht onderstaande bouwstenen in deze leerlijn. | |
− | + | * PICO | |
+ | * Zoeken van literatuur - Diagnostiek | ||
+ | * Zoeken van literatuur - Therapie | ||
Versie van 19 jun 2020 om 14:26
Leerlijn wetenschap | |
---|---|
Auteur |
Hans van der Wouden |
Stage | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Zoveel huisartsen, zoveel meningen. Hoewel er door de komst van Evidence Based Medicine en huisartsenrichtlijnen veel meer uniformiteit is ontstaan in de manier waarop huisartsen hun vak uitoefenen, zijn er ook nog steeds onderlinge verschillen. Hierdoor kan het voorkomen dat dokter A gewend is om een probleem op manier A aan te vliegen, terwijl dokter B toch echt van mening is dat manier B beter is. Ook als AIOS kun je met je opleider van mening verschillen over het juiste beleid in een specifieke situatie. Wat doe je dan?
Doel
(H)erkennen van een meningsverschil met je opleider over een te voeren beleid en gezamenlijk zoeken naar evidence om tot een wetenschappelijk onderbouwde consensus te komen.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen kan gebruikt worden tijdens leergesprekken met je opleider.
Onderwijsactiviteiten
- Breng tijdens het leergesprek concreet in kaart wat het meningsverschil tussen jou en je opleider is.
- Formuleer op basis hiervan een PICO
- Bedenk samen waar jullie gaan zoeken naar evidence. Te gebruiken bronnen zijn NHG standaarden, specialistische en/of multidisciplinaire richtlijnen, uptodate, Cochrane database, PubMed, Embase etc.
- Maak vervolgens een taakverdeling t.a.v. het zoeken naar evidence. Wie gaat zoeken in welke bronnen?
- Maak hierbij concrete afspraken over hoeveel tijd jullie besteden aan het zoeken
- Plan een volgend leergesprek om de bevindingen te bespreken
- Leg tijdens dit leergesprek de individuele bevindingen naast elkaar en beoordeel deze
- Probeer op basis van de bevindingen tot een evidence based consensus te komen
Bronnen
Raadpleeg voor het uitvoeren van deze opdracht onderstaande bouwstenen in deze leerlijn.
- PICO
- Zoeken van literatuur - Diagnostiek
- Zoeken van literatuur - Therapie
De bouwstenen in de leerlijn kennis en wetenschap
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |