LEAP - Communiceren bij veel weerstand: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Bronnen)
k
 
(9 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn ALK}}
{| class="infobox leerlijn-solk"
+
 
! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}}
+
{| class="infobox leerlijn-alk"
 +
! {{Titelbalk - Leerlijn ALK}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
Regel 14: Regel 15:
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 7.1 - Consult SOLK}}
+
{{KBA 7.1 - Consult ALK}}
{{KBA 7.5 - Ernstige SOLK}}
+
{{KBA 7.5 - Ernstige ALK}}
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
Regel 27: Regel 28:
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
|-
 
|'''Trefwoord'''
 
|
 
Volgt
 
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
* Bij patiënten met een EPA (zoals schizofrenie of een bipolaire stoornis) is er sprake van een hele specifieke consult-context: een gebrek aan ziekte-inzicht die onderdeel uit maakt van het ziektebeeld. Communiceren over de noodzakelijke behandeling kan in dat soort gevallen erg lastig zijn. Ook bij (ernstige) SOLK kan het voorkomen dat de patiënt overtuigd blijft van de somatische aard van de klachten of zich daar meer of minder vaak zorgen over maakt, terwijl het voor de arts duidelijk is dat er geen ernstige aandoening speelt.
+
Bij patiënten met een ernstige psychiatrische aandoening (EPA), zoals schizofrenie of een bipolaire stoornis, is er sprake van een hele specifieke consultcontext: een gebrek aan ziekte-inzicht dat onderdeel uit maakt van het ziektebeeld. Communiceren over de noodzakelijke behandeling kan in dat soort gevallen erg lastig zijn. <br />
* In beide gevallen werkt ‘overtuigen’ niet en ook ‘gewoon uitleg geven’ niet. In dit soort situaties is méér nodig. Door, in de beginfase van het consult, véél aandacht te besteden aan de relatie (en de inhoud even te laten) kan de huisarts vaak toch tot een gezamenlijke probleemdefinitie en doelstelling met de patiënt komen.
+
Ook bij (ernstige) ALK kan het voorkomen dat de patiënt bezorgd blijft over de klachten, terwijl het voor de arts duidelijk is dat er geen ernstige aandoening speelt.
 +
 
 +
In beide gevallen werkt ‘overtuigen’ niet en ook ‘gewoon uitleg geven’ vaak niet. In dit soort situaties is meer nodig.  
 +
Door in de beginfase van het consult veel aandacht te besteden aan de relatie - en de inhoud even te laten - kun je vaak toch tot een gezamenlijke probleemdefinitie en doelstelling met de patiënt komen.
 +
 
 +
LEAP staat voor Listen, Empathize, Agree and Partner.
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
* De AIOS kan doelgericht en context-specifiek communiceren met lastige patiënten cq. patiënten die veel ‘weerstand’ vertonen, bv bij patiënten met EPA (Ernstige Psychiatrische Aandoening) e/o SOLK (Somatisch Onverklaarde Lichamelijke Klachten).
+
* Je kunt doelgericht en context-specifiek communiceren met lastige patiënten c.q. patiënten die veel weerstand vertonen, bijvoorbeeld bij patiënten met EPA e/o ALK.  
* Doelgericht in de zin van ‘verbeteren van cq. in stand houden van de relatie’
+
* Je bent doelgericht in de zin van verbeteren c.q. in stand houden van de relatie
* Context-specifiek in de zin van expliciet rekening houdend met de bijzondere kenmerken van patiënten met EPA of ernstige SOLK.
+
* Je bent context-specifiek in de zin van expliciet rekening houden met de bijzondere kenmerken van patiënten met EPA of ernstige ALK.
  
 
==== Subdoelen ====
 
==== Subdoelen ====
* De AIOS weet wat ‘weerstand’ is en weet welke factoren en welk gedrag, zowel bij de patiënt als bij de arts, bijdragen aan het ontstaan, vergroten en verminderen van ‘weerstand’.
+
* Je weet wat weerstand is en weet welke factoren en welk gedrag, zowel bij de patiënt als bij de arts, bijdragen aan het ontstaan, vergroten en verminderen van weerstand.
* De AIOS kan ‘reflectief luisteren’ en empathie tonen en herkent welk effect dat heeft op de werkrelatie met de patiënt.
+
* Je kunt reflectief luisteren en empathie tonen en herkent welk effect dat heeft op de werkrelatie met de patiënt.
* De AIOS kan samen met de patiënt tot een gezamenlijke probleemdefinitie komen.
+
* Je kunt samen met de patiënt tot een gezamenlijke probleemdefinitie komen.
* De AIOS kan samen met de patiënt tot haalbare, gezamenlijke doelen komen.
+
* Je kunt samen met de patiënt tot haalbare, gezamenlijke doelen komen.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
* Dit is een programma dat geschikt is voor TKD-onderwijs en voor onderwijs aan HAO's. Totale duur van het programma is ongeveer 2 uur.
+
Dit programma is geschikt voor aiosonderwijs en voor onderwijs aan hao's. De totale duur van het programma is ongeveer 2 uur.
* Het programma bestaat uit een presentatie, opdracht voor rollenspel met bijbehorend score-formulier, een toelichting bij de presentatie voor de docent en een samenvatting van het boek waarop dit programma geïnspireerd is.
+
Het programma bestaat uit:
 +
*een presentatie,  
 +
*een opdracht voor rollenspel met bijbehorend scoreformulier,  
 +
*een toelichting bij de presentatie voor de docent,
 +
*en een samenvatting van het boek waarop dit programma geïnspireerd is.
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
  
 
==== Voorbereiding ====
 
==== Voorbereiding ====
* Vraag de AIOS om een casus mee te nemen van een patiënt (EPA od SOLK) waarbij het moeilijk is om beleid te maken. De patiënt wil niet meewerken. De patiënt heeft héél andere ideeën over wat zinvol is cq wat er gedaan moet worden. De patiënt wil géén pillen of opname (EPA) of juist wél een verwijzing of nader onderzoek (SOLK), terwijl jij als huisarts een heel andere mening toegedaan bent.
+
Vraag de aios om een casus mee te nemen van een patiënt (EPA of ALK) waarbij het moeilijk is om beleid te maken. De patiënt wil niet meewerken. De patiënt heeft héél andere ideeën over wat zinvol is c.q. wat er gedaan moet worden. De patiënt wil géén pillen of opname (EPA) of juist wél een verwijzing of nader onderzoek (ALK), terwijl jij als huisarts een heel andere mening toegedaan bent.
  
 
==== Presentatie ====
 
==== Presentatie ====
* Gebruik de presentatie en toelichting. Duur hiervan 20-25'.
+
Gebruik de presentatie en toelichting. De duur hiervan is 20-25 minuten.
  
 
==== Rollenspellen ====
 
==== Rollenspellen ====
* Laat de AIOS in drietallen oefenen. Gebruik daarbij het score-formulier. Het voordeel daarvan is dat ook de observator een heel actieve rol heeft en heel gericht feedback kan geven bij de nabespreking.
+
Laat de aios in drietallen oefenen. Gebruik daarbij het [[Media:LEAP-Score-schema-A4.pdf|LEAP scoreschema]]. Het voordeel is dat ook de observator een actieve rol heeft en heel gericht feedback kan geven bij de nabespreking.<br />
* Belangrijk punt is dat LEAP niet perse in een bepaalde volgorde moet, máár . . .  dat wel blijkt dat er heel veel luisteren en empathie nodig is vóórdat er ruimte is voor overeenstemming ('agree') en het maken van beleid ('partner').
+
Belangrijk punt is dat LEAP niet perse in een bepaalde volgorde moet, maar dat wel blijkt dat er heel veel luisteren en empathie nodig is voordat er ruimte is voor overeenstemming ('agree') en het maken van beleid ('partner').
* Laat drie keer 10-15' spelen en daarna 10-15' napraten.
+
<br />
 +
Laat drie keer 10-15 minuten spelen en daarna 10-15 minuten napraten.
  
 
==== Nabespreking/evaluatie ====
 
==== Nabespreking/evaluatie ====
* Wat levert dit op?
+
Wat levert dit op?
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
* I’m not sick I don’t need help. Auteur: Xavier Amador. ISBN 13: 978-0967718903
+
* I’m not sick I don’t need help. Auteur: Xavier Amador. ISBN 13: 978-0967718903. ([[Media:I% 27m% 20not% 20sick% 20I% 20don% 27t% 20need% 20help SV.pdf|Samenvatting_LEAP]])
* Een samenvatting van dit boek is opgenomen in een separaat document.
+
* Eindrapportage APC-project Huisartsopleiding Nederland
* Eindrapportage APC-project Huisartsenopleiding Nederland
 
[[Bestand:LEAP-Score-schema-A4.pdf|miniatuur|score-schema]]
 
[[Bestand:I% 27m% 20not% 20sick% 20I% 20don% 27t% 20need% 20help SV.pdf|miniatuur|Samenvatting_LEAP]]
 
  
{{Footer - Leerlijn SOLK}}
+
{{Footer - Leerlijn ALK}}

Huidige versie van 29 sep 2022 om 08:54


Leerlijn ALK
Auteur

Dick Walstock
Annemarie Semeijn

Stage

2e Huisartsstage

KBA

1. Consult ALK
5. Ernstige ALK

Competenties

Communicatie
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma

Relevantie

Bij patiënten met een ernstige psychiatrische aandoening (EPA), zoals schizofrenie of een bipolaire stoornis, is er sprake van een hele specifieke consultcontext: een gebrek aan ziekte-inzicht dat onderdeel uit maakt van het ziektebeeld. Communiceren over de noodzakelijke behandeling kan in dat soort gevallen erg lastig zijn.
Ook bij (ernstige) ALK kan het voorkomen dat de patiënt bezorgd blijft over de klachten, terwijl het voor de arts duidelijk is dat er geen ernstige aandoening speelt.

In beide gevallen werkt ‘overtuigen’ niet en ook ‘gewoon uitleg geven’ vaak niet. In dit soort situaties is meer nodig. Door in de beginfase van het consult veel aandacht te besteden aan de relatie - en de inhoud even te laten - kun je vaak toch tot een gezamenlijke probleemdefinitie en doelstelling met de patiënt komen.

LEAP staat voor Listen, Empathize, Agree and Partner.

Doelen

  • Je kunt doelgericht en context-specifiek communiceren met lastige patiënten c.q. patiënten die veel weerstand vertonen, bijvoorbeeld bij patiënten met EPA e/o ALK.
  • Je bent doelgericht in de zin van verbeteren c.q. in stand houden van de relatie. 
  • Je bent context-specifiek in de zin van expliciet rekening houden met de bijzondere kenmerken van patiënten met EPA of ernstige ALK.

Subdoelen

  • Je weet wat weerstand is en weet welke factoren en welk gedrag, zowel bij de patiënt als bij de arts, bijdragen aan het ontstaan, vergroten en verminderen van weerstand.
  • Je kunt reflectief luisteren en empathie tonen en herkent welk effect dat heeft op de werkrelatie met de patiënt.
  • Je kunt samen met de patiënt tot een gezamenlijke probleemdefinitie komen.
  • Je kunt samen met de patiënt tot haalbare, gezamenlijke doelen komen.

Gebruiksaanwijzing

Dit programma is geschikt voor aiosonderwijs en voor onderwijs aan hao's. De totale duur van het programma is ongeveer 2 uur. Het programma bestaat uit:

  • een presentatie,
  • een opdracht voor rollenspel met bijbehorend scoreformulier,
  • een toelichting bij de presentatie voor de docent,
  • en een samenvatting van het boek waarop dit programma geïnspireerd is.

Onderwijsactiviteiten

Voorbereiding

Vraag de aios om een casus mee te nemen van een patiënt (EPA of ALK) waarbij het moeilijk is om beleid te maken. De patiënt wil niet meewerken. De patiënt heeft héél andere ideeën over wat zinvol is c.q. wat er gedaan moet worden. De patiënt wil géén pillen of opname (EPA) of juist wél een verwijzing of nader onderzoek (ALK), terwijl jij als huisarts een heel andere mening toegedaan bent.

Presentatie

Gebruik de presentatie en toelichting. De duur hiervan is 20-25 minuten.

Rollenspellen

Laat de aios in drietallen oefenen. Gebruik daarbij het LEAP scoreschema. Het voordeel is dat ook de observator een actieve rol heeft en heel gericht feedback kan geven bij de nabespreking.
Belangrijk punt is dat LEAP niet perse in een bepaalde volgorde moet, maar dat wel blijkt dat er heel veel luisteren en empathie nodig is voordat er ruimte is voor overeenstemming ('agree') en het maken van beleid ('partner').
Laat drie keer 10-15 minuten spelen en daarna 10-15 minuten napraten.

Nabespreking/evaluatie

Wat levert dit op?

Bronnen

  • I’m not sick I don’t need help. Auteur: Xavier Amador. ISBN 13: 978-0967718903. (Samenvatting_LEAP)
  • Eindrapportage APC-project Huisartsopleiding Nederland

De bouwstenen in de leerlijn ALK

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie