Uitleg bij ALK - Allergieanalogie: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-solk" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock}} |- |'''Stage''' | {{stage - 1e Huisartsstage}}...') |
k (Sylvia Vlak heeft pagina Uitleg geven bij SOLK: de 'allergie-analogie': hernoemd naar Uitleg bij ALK - Allergieanalogie) |
||
(3 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn ALK}} | |
− | {| class="infobox leerlijn- | + | |
− | ! {{Titelbalk - Leerlijn | + | {| class="infobox leerlijn-alk" |
+ | ! {{Titelbalk - Leerlijn ALK}} | ||
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
Regel 14: | Regel 15: | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | {{KBA 7.1 - Consult | + | {{KBA 7.1 - Consult ALK}} |
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
Regel 43: | Regel 44: | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | • Uitleg geven bij SOLK: de 'allergie-analogie': | ||
+ | • Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt, bijvoorbeeld hoofdpijn, buikpijn, moeheid etc. kan uitleg over het concept 'centrale sensitisatie' heel nuttig zijn. Dit is echter een complex en theoretisch concept, nuttig om als huisarts te kennen, maar niet geschikt om bij de patiënt te gebruiken. Daarom is het nodig dat de aios dit concept op een eenvoudige manier aan de patiënt uit kan leggen. Bijvoorbeeld aan de hand van de 'allergie-analogie” Op deze video een demonstratie daarvan | ||
+ | <youtube> https://youtu.be/kXbug9Lhq3w</youtube> | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | {{Footer - Leerlijn | + | {{Footer - Leerlijn ALK}} |
Huidige versie van 3 mrt 2022 om 15:47
Leerlijn ALK | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt, bijvoorbeeld hoofdpijn, buikpijn, moeheid etc. kan uitleg over het concept 'centrale sensitisatie' heel nuttig zijn. Dit is echter een complex en theoretisch concept, nuttig om als huisarts te kennen, maar niet geschikt om bij de patiënt te gebruiken. Daarom is het nodig dat de aios dit concept op een eenvoudige manier aan de patiënt uit kan leggen. Daar is deze demonstratie-video voor bedoeld.
Doel
De AIOS kan het concept 'centrale sensitisatie' aan een patiënt met SOLK uit eggen aan de hand van de analogie 'allergie voor wespen/bijen'. Aan de hand van de demonstratie-video kan de AIOS zelf gaan oefenen en vertrouwd raken met deze manier van uitleggen.
Gebruiksaanwijzing
Kijk eventueel eerst de video waarin het concept 'centrale sensitisatie' wordt uitgelegd aan de hand van de 'allergie-analogie'. Bekijk op de TKD, samen met de HAO of thuis alleen de video. Probeer daarna deze uitleg eens bij een patiënt. Begin bij 'gemakkelijke ' patiënten. Al doende zul je merken dat je je eigen woorden gaat kiezen en op een manier uitkomt die bij jou past. Ter verdieping (facultatief) kan het NTvG-artkel (etc..) gelezen en besproken worden.
Onderwijsactiviteiten
• Uitleg geven bij SOLK: de 'allergie-analogie': • Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt, bijvoorbeeld hoofdpijn, buikpijn, moeheid etc. kan uitleg over het concept 'centrale sensitisatie' heel nuttig zijn. Dit is echter een complex en theoretisch concept, nuttig om als huisarts te kennen, maar niet geschikt om bij de patiënt te gebruiken. Daarom is het nodig dat de aios dit concept op een eenvoudige manier aan de patiënt uit kan leggen. Bijvoorbeeld aan de hand van de 'allergie-analogie” Op deze video een demonstratie daarvan
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn ALK
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |