Leerlijn kennis en wetenschap: verschil tussen versies
k |
|||
Regel 43: | Regel 43: | ||
order = ascending | order = ascending | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
− | </dynamicpagelist> | + | </dynamicpagelist>Praktijkopdracht - Kritisch lezen |
{{Competentie 6.3}} | {{Competentie 6.3}} |
Versie van 14 nov 2019 om 14:12
Leerlijn kennis en wetenschap |
---|
Leerlijnhouder Hans van der Wouden |
Leerlijnmedewerkers Paul Janssen Chris Rietmeijer |
Van de moderne huisarts wordt verwacht dat hij of zij in de dagelijkse praktijk werkt volgens de principes van Evidence Based Medicine (EBM). EBM is het oordeelkundig gebruikmaken van het beste beschikbare wetenschappelijke bewijs bij het maken van een keuze voor de diagnostiek of behandeling van een patiënt.
Maar hoe doe je dat? Volledig bijblijven met alle wetenschappelijke ontwikkelingen is onmogelijk, gezien de enorme hoeveelheid aan publicaties. Richtlijnen en standaarden, mits up-to-date, kunnen een goede handleiding zijn, maar zijn niet voor elke klacht of diagnostische test beschikbaar. Ook het varen op eigen ervaring of deskundigheid van collega’s zal niet altijd tot een bevredigende oplossing leiden.
De huisarts die zelfstandig ‘best evidence’ kan beoordelen en dit kan vertalen naar de praktijk, kan patiënten tot steun zijn door het geven van recente en goede informatie. Vervolgens kan de huisarts in overleg met de patiënt tot goed onderbouwde beslissingen komen. Om dit als huisarts te kunnen zijn EBM vaardigheden onmisbaar.
Het EBM onderwijs tijdens de huisartsopleiding heeft daarom de volgende doelen:
- Het prikkelen van de wetenschappelijke nieuwsgierigheid bij elke AIOS: wetenschap is leuk!
- Het leren van vaardigheden om benodigde evidence op een praktische manier te achterhalen
- Het ontwikkelen van kennis om evidence kritisch te beoordelen
- Het leren vertalen van gevonden evidence naar toepassing in de dagelijkse praktijk
Competentie (uit het Competentieprofiel)
6.1 De huisarts onderbouwt de zorg op wetenschappelijk verantwoorde wijze
- onderbouwt de zorg op wetenschappelijk verantwoorde wijze
- vertaalt klinische problemen in een onderzoekbare vraag
- selecteert beschikbaar wetenschappelijk onderzoek naar relevantie
- beoordeelt de methodologische kwaliteit van de literatuur
Gedragsindicatoren (uit de ComBeL)
Evidence based practice
- neemt klinische beslissingen zoveel mogelijk op grond van beschikbare evidence
- vertaalt klinische problemen in onderzoekbare vragen
- zoekt efficiënt naar het beste bewijsmateriaal in huisartsgeneeskundige richtlijnen
- beoordeelt resultaten van wetenschappelijk onderzoek kritisch op methodologische kwaliteit
- Introductie eerste bijeenkomst
- PICO
- Zoeken van literatuur - Diagnostiek
- Zoeken van literatuur - Therapie
Competentie (uit het Competentieprofiel)
6.2 De huisarts bevordert ontwikkeling en implementatie van vakkennis
- verzamelt gestructureerd data ten behoeve van onderzoek en scholing
- weegt nieuwe wetenschappelijke inzichten op toepasbaarheid in de eigen praktijksituatie
Gedragsindicatoren (uit de ComBeL)
nvt
Praktijkopdracht - Kritisch lezen
Competentie (uit het Competentieprofiel)
6.3 De huisarts bevordert de deskundigheid van studenten, aios, collegae en andere zorgverleners
- brengt kennis in uiteenlopende leersituaties.
Gedragsindicatoren (uit de ComBeL)
Deskundigheidsbevordering
- rapporteert helder (schriftelijk of mondeling) over resultaten van eigen literatuur-searches
- levert actieve bijdragen aan de voorbereiding en uitvoering van onderwijs
Inhoud
Zie verder
- Handreiking literatuur zoeken
- Competentiegebied 6: Kennis en wetenschap
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |