Leerlijn ALK: verschil tussen versies
k (Sylvia Vlak heeft pagina Leerlijn SOLK hernoemd naar Leerlijn ALK: SOLK is ALK geworden) |
|||
Regel 7: | Regel 7: | ||
<br> | <br> | ||
{| class="infobox leerlijn-solk" | {| class="infobox leerlijn-solk" | ||
− | ! <span class="infobox-titel">[[Leerlijn | + | ! <span class="infobox-titel">[[Leerlijn ALK]]</span> |
|- | |- | ||
| | | |
Versie van 2 mrt 2022 om 11:46
Leerlijn ALK |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
SOLK heet voortaan ALK!
Vanaf 1 oktober 2021 wordt de afkorting SOLK vervangen door ALK (Aanhoudende Lichamelijke Klachten). Deze wijziging benadrukt het feit dat met name het aanhoudende karakter van de klachten voorop staat. Bovendien zijn er inmiddels ook een aantal verklaringsmodellen beschikbaar. Voor meer informatie zie deze link: https://nalk.info/van-solk-naar-alk/
Uit onderzoek blijkt dat (huis)artsen het lastig vinden om te gaan met patiënten die klachten hebben waar geen goede somatische verklaring voor is cq. die lang aanhouden. In de NHG standaard SOLK, lezen we dat ongeveer 40% van de spreekuurcontacten, zowel bij de huisarts als bij de medisch specialist gaan over lichamelijke klachten die (te) lang aanhouden. Voor aios is het dus heel belangrijk te leren hoe hiermee om te gaan.
Achtergrond en opbouw van de leerlijn
Het hebben van lichamelijke klachten hoort bij het leven. Want ongeveer 90% vd mensen hebben desgevraagd in de voorafgaande 2 weken lichamelijke klachten ervaren. Slechts weinigen gaan daarvoor naar de huisarts.
Als lichamelijke klachten langer dan enkele weken duren en als er bij adequaat medisch onderzoek geen somatische aandoening wordt gevonden die de klachten voldoende verklaart, spreekt men van Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten ofwel SOLK. In de nieuwe terminologie dus ALK, Aanhoudende Lichamelijke Klachten. Langdurige, ernstige SOLK/ALK komt veel minder vaak voor en kent een prevalentie van 2,5%.
Een hardnekkig misverstand is dat, als klachten niet voldoende somatisch verklaard kunnen worden, het wel ‘psychisch’ zal zijn. SOLK/ALK zou daarmee in het domein van de GGZ belanden. Het uitgangspunt bij SOLK dient echter te zijn: ‘we weten het niet...’ Er is geen afdoende verklaring voor de klachten, dát is het uitgangspunt. Bedenk hierbij dat vóór de ontdekking van de Helicobacter Pylori als oorzaak van het Ulcus Ventriculi, stress als oorzaak van deze klachten werd aangewezen bij zogenaamde ‘maaglijders’.
Het doel van deze leerlijn is om AIOS goed toe te rusten met kennis, de juiste attitudes en voldoende vaardigheden zodat ze deze groep patiënten adequaat en met werkplezier kunnen bedienen.
De leerlijn SOLK/ALK bestaat uit een aantal bouwstenen die gegroepeerd zijn naar KBA's (Kenmerkende Beroeps Activiteiten). De volgorde kent een logica, maar de docent, HAO en AIOS zijn geheel vrij datgene er uit te pikken wat op dat moment relevant is voor het leerproces.
De gekozen ordening gaat van ‘beginners-vaardigheden’ als ‘hanteren van diagnostische onzekerheid’ en ‘het stellen van de werkhypothese SOLK/ALK’ naar meer complexe vaardigheden, zoals ‘het gebruiken van modellen bij de psycho-educatie, zoals de paniekcirkel of het visgraatmodel’ en eindigt met aspecten die de praktijkorganisatie betreffen, ‘samenwerken met de POHGGZ. Daarnaast zijn er enkele losse, ludieke, elementen opgenomen, zoals een stukje cabaret en een gedicht.
Bouwstenen
E-learning
1. Stelt de werkhypothese ALK, geeft uitleg en behandelt stapsgewijs. | Competenties |
---|---|
|
|
-
2. Maakt gebruik van klachtenregistratie om patronen in klachten en beïnvloedende factoren te ontdekken. | Competenties |
---|---|
|
|
- Mate van ernst bij ALK vaststellen
- Overzicht houden met SCEGS
- Uitleg bij ALK - Energiemeter bij moeheidsklachten
- Uitleg bij ALK - Klachtendagboek
3. Voert een verwijsgesprek met een patiënt met ALK. | Competenties |
---|---|
|
|
- ALK - Huisarts en POH-GGZ
- Uitleg bij ALK - Communiceren met ALK-patiënten
- Uitleg bij ALK - Marathonanalogie bij verwijzing
- Uitleg bij ALK - Plan B bespreken bij verwijzing
- Uitleg bij ALK - Voor- en nadelen verwijzing
4. Bespreekt de gevolgen van de klachten voor de arbeidsparticipatie bij (dreigende) langdurige arbeidsongeschiktheid. | Competenties |
---|---|
|
|
5. Biedt langdurige begeleiding en houdt de regie bij patiënt met ernstige ALK. | Competenties |
---|---|
interventie vol? Wat is het effect van de interventie op het dagelijks functioneren? Vervolgbeleid na terugverwijzing?) |
|
-
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |