Overzicht houden met SCEGS: verschil tussen versies
k (Sylvia Vlak heeft pagina Overzicht houden bij véél verschillende klachten. Gebruik SCEGS! hernoemd naar Overzicht houden met SCEGS) |
|||
Regel 31: | Regel 31: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | De patiënt (met | + | De patiënt (met ALK) komt vaak met een heel verhaal met veel klachten, soms met verschillende klachten in verschillende orgaansystemen. Hoe zorg je ervoor dat daar enige ordening in komt en hoe kun je eventuele (oorzakelijke) verbanden, samenhang en logica zichtbaar maken voor jezelf én de patiënt? |
− | + | Het is belangrijk om in het gesprek met een ALK-patiënt de agenda te verbreden van een strikt somatische insteek naar een brede exploratie van de klachten. | |
− | De SCEGS-methodiek | + | De SCEGS-methodiek, met name vragen naar feitelijk gedrag en (sociale) gevolgen van de klachten, helpt daar vaak erg goed bij. Ook kan het op een tijdlijn in beeld brengen van het volledige verhaal met zowel de klachten als gevolgen inzicht geven. |
=== Doelen === | === Doelen === | ||
− | * | + | * Je begrijpt het visgraatdiagram en hebt meer inzicht in lineaire en circulaire verbanden. (volgt) |
− | * | + | * Je krijgt samen met de patiënt inzicht in de samenhang van de klachten. |
− | * | + | * Je krijgt samen met de patiënt zicht op gevolgen (van de klachten) die mogelijk ook weer als trigger voor nieuwe klachten fungeren. In technische termen heet dat predisponerende, uitlokkende en in stand houdende factoren in kaart brengen. |
− | |||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | ==== Theorie en demonstratievideo ==== | |
− | ==== Theorie en | ||
− | |||
===== Theorie ===== | ===== Theorie ===== | ||
− | *Bekijk de uitleg over het | + | *Bekijk de uitleg over het visgraatdiagram. Zie onderwijsvideo. (is in de maak) |
− | *Bekijk de uitleg over lineaire | + | *Bekijk de uitleg over lineaire en circulaire verbanden. Zie onderwijsvideo. (is in de maak) |
*Bestudeer het [[Brede klachtexploratie met SCEGS|SCEGS-inventarisatieschema]] met voorbeeldvragen. | *Bestudeer het [[Brede klachtexploratie met SCEGS|SCEGS-inventarisatieschema]] met voorbeeldvragen. | ||
*Heb je hier vragen over, bespreek het dan met je HAO of op de TKD. | *Heb je hier vragen over, bespreek het dan met je HAO of op de TKD. | ||
Regel 64: | Regel 54: | ||
* Bekijk deze video (nog te maken): | * Bekijk deze video (nog te maken): | ||
** Welke relatie zie je tussen klachten en (sociale) gevolgen? | ** Welke relatie zie je tussen klachten en (sociale) gevolgen? | ||
− | ** Welke aanzetten geeft de patiënt zelf in de anamnese | + | ** Welke aanzetten geeft de patiënt zelf in de anamnese c.q. SCEGS-exploratie voor circulaire verbanden? |
** Geeft de patiënt zelf aanzetten tot verklaring voor de klachten? | ** Geeft de patiënt zelf aanzetten tot verklaring voor de klachten? | ||
− | ** Welke informatie uit de anamnese | + | ** Welke informatie uit de anamnese c.q. SCEGS-exploratie kun je gebruiken voor een eventueel verklaring voor (het in stand houden van) de klachten? |
Probeer in een visgraatdiagram het klachtenverloop en de gevolgen ervan weer te geven. | Probeer in een visgraatdiagram het klachtenverloop en de gevolgen ervan weer te geven. | ||
− | ==== Eigen | + | ==== Eigen ALK-consult ==== |
− | + | Neem zelf een consult met een ALK-patiënt op. | |
− | * | + | *Houd aan het begin van het consult de eerste 2-3 minuten je mond. Moedig de patiënt aan spontaan zijn verhaal te vertellen door actief te luisteren, te knikken en uitingen als 'mmhh', 'ga verder' en 'ja'. |
− | + | *Registreer voor jezelf (en noteer eventueel): | |
− | + | **Heeft de patiënt zelf al mogelijke verklaringen genoemd/geopperd? | |
− | + | **Welke verbale én non-verbale 'hints' merk je op die verband houden met de klachten? | |
− | ** Focus je bij de SCEGS op Cognities (verklaringen) | + | **Focus je bij de SCEGS op Cognities (verklaringen), Gedrag en Sociale gevolgen (circulair verband). |
− | + | *Maak eventueel een visgraatdiagram. | |
− | + | *Geef een samenvatting van je bevindingen en check deze bij de patiënt: | |
− | + | **Predisponerende factoren? | |
− | + | **Uitlokkende factoren? | |
− | ** | + | **In stand houdende factoren? |
+ | |||
+ | ===== Reflectie op eigen ALK-consult ===== | ||
+ | Bekijk het consult achteraf met je opleider (of laat het op de terugkomdag zien) om te kijken of je wellicht tijdens het consult informatie hebt laten liggen c.q. over het hoofd hebt gezien. | ||
− | |||
− | |||
{{Footer - Leerlijn ALK}} | {{Footer - Leerlijn ALK}} |
Huidige versie van 3 mrt 2022 om 15:17
Leerlijn ALK | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Relevantie
De patiënt (met ALK) komt vaak met een heel verhaal met veel klachten, soms met verschillende klachten in verschillende orgaansystemen. Hoe zorg je ervoor dat daar enige ordening in komt en hoe kun je eventuele (oorzakelijke) verbanden, samenhang en logica zichtbaar maken voor jezelf én de patiënt?
Het is belangrijk om in het gesprek met een ALK-patiënt de agenda te verbreden van een strikt somatische insteek naar een brede exploratie van de klachten.
De SCEGS-methodiek, met name vragen naar feitelijk gedrag en (sociale) gevolgen van de klachten, helpt daar vaak erg goed bij. Ook kan het op een tijdlijn in beeld brengen van het volledige verhaal met zowel de klachten als gevolgen inzicht geven.
Doelen
- Je begrijpt het visgraatdiagram en hebt meer inzicht in lineaire en circulaire verbanden. (volgt)
- Je krijgt samen met de patiënt inzicht in de samenhang van de klachten.
- Je krijgt samen met de patiënt zicht op gevolgen (van de klachten) die mogelijk ook weer als trigger voor nieuwe klachten fungeren. In technische termen heet dat predisponerende, uitlokkende en in stand houdende factoren in kaart brengen.
Gebruiksaanwijzing
Onderwijsactiviteiten
Theorie en demonstratievideo
Theorie
- Bekijk de uitleg over het visgraatdiagram. Zie onderwijsvideo. (is in de maak)
- Bekijk de uitleg over lineaire en circulaire verbanden. Zie onderwijsvideo. (is in de maak)
- Bestudeer het SCEGS-inventarisatieschema met voorbeeldvragen.
- Heb je hier vragen over, bespreek het dan met je HAO of op de TKD.
Demonstratie video
- Bekijk deze video (nog te maken):
- Welke relatie zie je tussen klachten en (sociale) gevolgen?
- Welke aanzetten geeft de patiënt zelf in de anamnese c.q. SCEGS-exploratie voor circulaire verbanden?
- Geeft de patiënt zelf aanzetten tot verklaring voor de klachten?
- Welke informatie uit de anamnese c.q. SCEGS-exploratie kun je gebruiken voor een eventueel verklaring voor (het in stand houden van) de klachten?
Probeer in een visgraatdiagram het klachtenverloop en de gevolgen ervan weer te geven.
Eigen ALK-consult
Neem zelf een consult met een ALK-patiënt op.
- Houd aan het begin van het consult de eerste 2-3 minuten je mond. Moedig de patiënt aan spontaan zijn verhaal te vertellen door actief te luisteren, te knikken en uitingen als 'mmhh', 'ga verder' en 'ja'.
- Registreer voor jezelf (en noteer eventueel):
- Heeft de patiënt zelf al mogelijke verklaringen genoemd/geopperd?
- Welke verbale én non-verbale 'hints' merk je op die verband houden met de klachten?
- Focus je bij de SCEGS op Cognities (verklaringen), Gedrag en Sociale gevolgen (circulair verband).
- Maak eventueel een visgraatdiagram.
- Geef een samenvatting van je bevindingen en check deze bij de patiënt:
- Predisponerende factoren?
- Uitlokkende factoren?
- In stand houdende factoren?
Reflectie op eigen ALK-consult
Bekijk het consult achteraf met je opleider (of laat het op de terugkomdag zien) om te kijken of je wellicht tijdens het consult informatie hebt laten liggen c.q. over het hoofd hebt gezien.
De bouwstenen in de leerlijn ALK
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn ALK
- Bouwsteen
- Auteur - Dick Walstock
- Auteur - Annemarie Semeijn
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 7.1 - Consult ALK
- KBA 7.2 - Consult Klachtenregistratie
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren