ALK in 7 stappen: verschil tussen versies
(Lege pagina aangemaakt) |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | {{Header - Leerlijn ALK}} | ||
+ | |||
+ | {| class="infobox leerlijn-alk" | ||
+ | ! {{Titelbalk - Leerlijn ALK}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Auteur''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Auteur - Dick Walstock}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Stage''' | ||
+ | | | ||
+ | {{stage - 1e Huisartsstage}} | ||
+ | {{stage - Klinische stage}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''KBA''' | ||
+ | | | ||
+ | {{KBA 7.1 - Consult ALK}} | ||
+ | {{KBA 7.5 - Ernstige ALK}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Competenties''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | ||
+ | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Leerplek''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
+ | {{Toepassing - Paralleldag}} | ||
+ | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
+ | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
+ | |} | ||
+ | === Relevantie === | ||
+ | Veel klachten gaan vanzelf over na verloop van tijd. Als dat niet gebeurt, als de klachten voort blijven duren, dan spreken we van Aanhoudende Lichamelijke Klachten. Over het algemeen vinden (huis)artsen dit een lastige categorie klachten om mee om te gaan. Bij de aanpak ALK in 7 stappen wordt dit soms lastige traject opgeknipt in 7 stappen.<br \> | ||
+ | <br \> | ||
+ | Er zijn 7 video's gemaakt waarbij het artikel [https://www.henw.org/artikelen/het-sensitisatiemodel-als-hulpmiddel-bij-aanhoudende-lichamelijke-klachten Het sensitisatiemodel als hulpmiddel bij aanhoudende lichamelijke klachten] uit H&W het uitganspunt was (zie hieronder). Hierin wordt uitgelegd wat er in die 7 stappen moet gebeuren en wordt met een (geacteerd) consultfragment getoond hoe je dat als huisarts zou kunnen doen. | ||
+ | |||
+ | === Doel === | ||
+ | *Je kent de zeven stappen bij de aanpak van ALK en realiseert je dat iedere stap doorlopen moet worden om tot een geslaagde samenwerking met de patiënt te komen in de aanpak van ALK. | ||
+ | *Je ziet voorbeelden van consulten en kan op basis daarvan zelf dingen uitproberen. | ||
+ | |||
+ | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | De 7 video’s kunnen als geheel, maar ook afzonderlijk bekeken worden. Het vooraf lezen van het artikel, waarop deze video’s gebaseerd zijn, wordt aanbevolen. | ||
+ | |||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | *Lees het artikel [https://www.henw.org/artikelen/het-sensitisatiemodel-als-hulpmiddel-bij-aanhoudende-lichamelijke-klachten ‘Het sensitisatiemodel als hulpmiddel bij aanhoudende lichamelijke klachten’] uit H&W. | ||
+ | *Bedenk en bespreek met elkaar welke van deze 7 stappen bij jouw patiënt de meeste vragen oproept of moeilijkheden oplevert. De stappen kunnen een voor een en in volgorde afgewerkt worden, maar dat hoeft niet. | ||
+ | *Bekijk de video(’s) en zet deze zo nodig af en toe stil om even na te denken of punten te bespreken. | ||
+ | *Eventueel kunnen de verschillende stappen en methodieken op een onderwijsdag uitgeprobeerd worden. Hierbij zou je gebruik kunnen maken van een trainingsacteur.<br \> | ||
+ | <br \> | ||
+ | ====Video's==== | ||
+ | *[https://www.youtube.com/watch?v=kLo8vTp1nwg Inleiding op en toelichting bij de 7 video’s] | ||
+ | *[https://youtu.be/oGKekNyepW0 Stap 1: In gesprek over ALK (Hoe introduceer je de term ALK?)] | ||
+ | *[https://www.youtube.com/watch?v=kOuWbGHr5aQ Stap 2: Toestemming vragen voor brede exploratie van de klachten] | ||
+ | *[https://youtu.be/SJkIB28BdWY Stap 3: Exploratie met behulp van de SCEGS-methodiek] | ||
+ | *[https://youtu.be/DOMcfc6aW_o Stap 4: Gezamenlijke probleemdefinitie] | ||
+ | *[https://youtu.be/xtXi_HxvKpc Stap 5: Uitleg bij ALK met behulp van een verklaringsmodel (centrale sensitisatie)] | ||
+ | *[https://youtu.be/3Tk59AeIqws Stap 6: Bespreken van beïnvloedende factoren op de klachten (vicieuze cirkels)] | ||
+ | *[https://youtu.be/tKm5UzIlHcc Stap 7: Opstellen van een behandelplan en vervolg] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Bronnen ==== | ||
+ | [https://www.henw.org/ www.henw.org] | ||
+ | |||
+ | {{Footer - Leerlijn ALK}} |
Huidige versie van 17 mrt 2023 om 14:15
Leerlijn ALK | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Veel klachten gaan vanzelf over na verloop van tijd. Als dat niet gebeurt, als de klachten voort blijven duren, dan spreken we van Aanhoudende Lichamelijke Klachten. Over het algemeen vinden (huis)artsen dit een lastige categorie klachten om mee om te gaan. Bij de aanpak ALK in 7 stappen wordt dit soms lastige traject opgeknipt in 7 stappen.
Er zijn 7 video's gemaakt waarbij het artikel Het sensitisatiemodel als hulpmiddel bij aanhoudende lichamelijke klachten uit H&W het uitganspunt was (zie hieronder). Hierin wordt uitgelegd wat er in die 7 stappen moet gebeuren en wordt met een (geacteerd) consultfragment getoond hoe je dat als huisarts zou kunnen doen.
Doel
- Je kent de zeven stappen bij de aanpak van ALK en realiseert je dat iedere stap doorlopen moet worden om tot een geslaagde samenwerking met de patiënt te komen in de aanpak van ALK.
- Je ziet voorbeelden van consulten en kan op basis daarvan zelf dingen uitproberen.
Gebruiksaanwijzing
De 7 video’s kunnen als geheel, maar ook afzonderlijk bekeken worden. Het vooraf lezen van het artikel, waarop deze video’s gebaseerd zijn, wordt aanbevolen.
Onderwijsactiviteiten
- Lees het artikel ‘Het sensitisatiemodel als hulpmiddel bij aanhoudende lichamelijke klachten’ uit H&W.
- Bedenk en bespreek met elkaar welke van deze 7 stappen bij jouw patiënt de meeste vragen oproept of moeilijkheden oplevert. De stappen kunnen een voor een en in volgorde afgewerkt worden, maar dat hoeft niet.
- Bekijk de video(’s) en zet deze zo nodig af en toe stil om even na te denken of punten te bespreken.
- Eventueel kunnen de verschillende stappen en methodieken op een onderwijsdag uitgeprobeerd worden. Hierbij zou je gebruik kunnen maken van een trainingsacteur.
Video's
- Inleiding op en toelichting bij de 7 video’s
- Stap 1: In gesprek over ALK (Hoe introduceer je de term ALK?)
- Stap 2: Toestemming vragen voor brede exploratie van de klachten
- Stap 3: Exploratie met behulp van de SCEGS-methodiek
- Stap 4: Gezamenlijke probleemdefinitie
- Stap 5: Uitleg bij ALK met behulp van een verklaringsmodel (centrale sensitisatie)
- Stap 6: Bespreken van beïnvloedende factoren op de klachten (vicieuze cirkels)
- Stap 7: Opstellen van een behandelplan en vervolg
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn ALK
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |