Vrouwenbesnijdenis: verschil tussen versies
(Lege pagina aangemaakt) |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | {{Header - Leerlijn diversiteit}} | ||
+ | |||
+ | {| class="infobox leerlijn-diversiteit" | ||
+ | ! {{Titelbalk - Leerlijn diversiteit}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Auteur''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Auteur - Sylvia Mennink}} | ||
+ | {{Auteur - Fleur Sutorius}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Stage''' | ||
+ | | | ||
+ | {{stage - 1e Huisartsstage}} | ||
+ | {{stage - Klinische stage}} | ||
+ | {{stage - CZ stage}} | ||
+ | {{stage - GGZ stage}} | ||
+ | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Leerplek''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
+ | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
+ | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
+ | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
+ | |} | ||
+ | === Relevantie === | ||
+ | |||
+ | Vrouwenbesnijdenis, vrouwelijke genitale verminking (VGV), komt in Nederland voor bij migrantenvrouwen. Het is | ||
+ | een culturele traditie, motieven zijn onder andere het bewaken van de maagdelijkheid van (jonge) vrouwen en | ||
+ | van de eer van de familie. Met de migratie van mensen uit culturen waar VGV vaak voorkomt, zoals Somalië, | ||
+ | Egypte, Ethiopië, Eritrea, Soedan en Irak, kan ook een huisarts in Nederland met VGV te maken krijgen. Het is | ||
+ | belangrijk dat huisartsen de korte- en langetermijngevolgen VGV kennen en herkennen om vrouwen die | ||
+ | hiermee te maken hebben gehad goed te helpen. | ||
+ | Door de perceptie van VGV als gevoelig onderwerp, vermijden zorgprofessionals het onderwerp ter sprake te | ||
+ | brengen. Hierbij spelen overwegingen mee als ‘angst om te beledigen of te stigmatiseren’ en ‘angst om de | ||
+ | zorgrelatie in gevaar te brengen’. Een respectvolle benadering van vrouwen met VGV is belangrijk om het | ||
+ | onderwerp bespreekbaar te maken. Kennis over culturele tradities en gebruik van voorlichtingsmateriaal kan | ||
+ | hierbij helpen. | ||
+ | |||
+ | === Doel === | ||
+ | De aios | ||
+ | * Herkent klachten die veroorzaakt worden door VGV | ||
+ | * Kent de verschillende typen van VGV en weet welke behandelopties bestaan | ||
+ | * Is (en voelt zich) competent om het gesprek hierover te openen | ||
+ | * Weet waarheen vrouwen te verwijzen met klachten ten gevolge van VGV | ||
+ | |||
+ | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | |||
+ | · Individuele kennisvoorbereiding: Gebruik dit materiaal en bijbehorende bronnen ter verdieping om vrouwen | ||
+ | in de spreekkamer die te maken hebben gehad met VGV goed te begeleiden en toe te geleiden naar zorg. | ||
+ | . Breng het onderwerp in tijdens een terugkomdag | ||
+ | |||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | *1. Lees het artikel in HenW over gevolgen van vrouwenbesnijdenis. Artikel HenW | ||
+ | *2. Bespreek met je opleider/ mede-aios of er patiënten zijn binnen de praktijk bij wie VGV mogelijk kan spelen. Bedenk: | ||
+ | **Welke lange termijn effecten herken je? | ||
+ | **Hoe sta jij tegenover VGV? Welke emoties roept het bij je op? Hoe ga je hiermee om in je professionele context? Welke uitdagingen zie je? | ||
+ | **Hoe zou je dit bespreekbaar kunnen maken? Zie hiervoor het voorlichtingsmateriaal meisjesbesnijdenis van Pharos | ||
+ | **Welke instanties en specialisten binnen de regio zijn gespecialiseerd in behandeling van VGV? | ||
+ | *3. Voorbereiding voor de terugkomdag. Je kan hierbij gebruik maken van Handreiking en | ||
+ | onderwijsmateriaal VGV - Pharos | ||
+ | *4. Kijk deze documentaire over vrouwelijke genitale verminking: | ||
+ | **[https://www.aljazeera.com/program/al-jazeera-correspondent/2018/4/24/the-cut-exploring-fgm The Cut: Exploring FGM | Al Jazeera Correspondent] | ||
+ | |||
+ | ==== Bronnen ==== | ||
+ | *[https://www.henw.org/artikelen/gevolgen-van-meisjesbesnijdenis-en-indicaties-voor-genitale-reconstructie Gevolgen van meisjesbesnijdenis en indicaties voor genitale reconstructie | Huisarts & Wetenschap] | ||
+ | *[https://www.pharos.nl/wp-content/uploads/2018/10/Handreiking-en-onderwijsmateriaal-over-vrouwelijke-genitale-verminking-Pharos.pdf Handreiking-en-onderwijsmateriaal-over-vrouwelijke-genitale-verminking-Pharos.pdf] | ||
+ | *[https://www.pharos.nl/thema/meisjesbesnijdenis-vgv/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwoa2xBhACEiwA1sb1BGQrP7_X00XFFliOWCY0FZ-6TR1yPZWXDrLQtGay2Cahs4Lk6_LmdBoC_kEQAvD_BwE Meisjesbesnijdenis / VGV: Informatie en preventie - Pharos] | ||
+ | *[https://www.henw.org/artikelen/een-besneden-vrouw-met-buikpijn Een besneden vrouw met buikpijn | Huisarts & Wetenschap] | ||
+ | |||
+ | {{Footer - Leerlijn diversiteit}} |
Versie van 12 jun 2024 om 21:11
Aandachtsgebied diversiteit | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Vrouwenbesnijdenis, vrouwelijke genitale verminking (VGV), komt in Nederland voor bij migrantenvrouwen. Het is een culturele traditie, motieven zijn onder andere het bewaken van de maagdelijkheid van (jonge) vrouwen en van de eer van de familie. Met de migratie van mensen uit culturen waar VGV vaak voorkomt, zoals Somalië, Egypte, Ethiopië, Eritrea, Soedan en Irak, kan ook een huisarts in Nederland met VGV te maken krijgen. Het is belangrijk dat huisartsen de korte- en langetermijngevolgen VGV kennen en herkennen om vrouwen die hiermee te maken hebben gehad goed te helpen. Door de perceptie van VGV als gevoelig onderwerp, vermijden zorgprofessionals het onderwerp ter sprake te brengen. Hierbij spelen overwegingen mee als ‘angst om te beledigen of te stigmatiseren’ en ‘angst om de zorgrelatie in gevaar te brengen’. Een respectvolle benadering van vrouwen met VGV is belangrijk om het onderwerp bespreekbaar te maken. Kennis over culturele tradities en gebruik van voorlichtingsmateriaal kan hierbij helpen.
Doel
De aios
- Herkent klachten die veroorzaakt worden door VGV
- Kent de verschillende typen van VGV en weet welke behandelopties bestaan
- Is (en voelt zich) competent om het gesprek hierover te openen
- Weet waarheen vrouwen te verwijzen met klachten ten gevolge van VGV
Gebruiksaanwijzing
· Individuele kennisvoorbereiding: Gebruik dit materiaal en bijbehorende bronnen ter verdieping om vrouwen in de spreekkamer die te maken hebben gehad met VGV goed te begeleiden en toe te geleiden naar zorg. . Breng het onderwerp in tijdens een terugkomdag
Onderwijsactiviteiten
- 1. Lees het artikel in HenW over gevolgen van vrouwenbesnijdenis. Artikel HenW
- 2. Bespreek met je opleider/ mede-aios of er patiënten zijn binnen de praktijk bij wie VGV mogelijk kan spelen. Bedenk:
- Welke lange termijn effecten herken je?
- Hoe sta jij tegenover VGV? Welke emoties roept het bij je op? Hoe ga je hiermee om in je professionele context? Welke uitdagingen zie je?
- Hoe zou je dit bespreekbaar kunnen maken? Zie hiervoor het voorlichtingsmateriaal meisjesbesnijdenis van Pharos
- Welke instanties en specialisten binnen de regio zijn gespecialiseerd in behandeling van VGV?
- 3. Voorbereiding voor de terugkomdag. Je kan hierbij gebruik maken van Handreiking en
onderwijsmateriaal VGV - Pharos
- 4. Kijk deze documentaire over vrouwelijke genitale verminking:
Bronnen
- Gevolgen van meisjesbesnijdenis en indicaties voor genitale reconstructie | Huisarts & Wetenschap
- Handreiking-en-onderwijsmateriaal-over-vrouwelijke-genitale-verminking-Pharos.pdf
- Meisjesbesnijdenis / VGV: Informatie en preventie - Pharos
- Een besneden vrouw met buikpijn | Huisarts & Wetenschap
De bouwstenen in de leerlijn diversiteit
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |