Zoeken van literatuur - Therapie: verschil tussen versies
k (Nikki Claassen heeft pagina Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Therapie hernoemd naar Zoeken van literatuur - Therapie: verdwijnen term praktijkopdracht) |
k |
||
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 20: | Regel 20: | ||
{{Opdracht}} | {{Opdracht}} | ||
|- | |- | ||
− | |colspan="2"| | + | | colspan="2" | |
− | ''' | + | '''Opdrachten'''<br /> |
<ul> | <ul> | ||
<li>[[Praktijkopdracht - Kritisch lezen|Kritisch lezen]]</li> | <li>[[Praktijkopdracht - Kritisch lezen|Kritisch lezen]]</li> | ||
Regel 27: | Regel 27: | ||
<li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Diagnostiek|Zoeken van literatuur - Diagnostiek]]</li> | <li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Diagnostiek|Zoeken van literatuur - Diagnostiek]]</li> | ||
<li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Therapie|Zoeken van literatuur - Therapie]]</li> | <li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Therapie|Zoeken van literatuur - Therapie]]</li> | ||
+ | <li>[[Keek of fake?|Keek of fake?]]</li> | ||
+ | <li>[[Het beste beleid|Het beste beleid]]</li> | ||
</ul> | </ul> | ||
|} | |} | ||
Regel 43: | Regel 45: | ||
* Selecteer niet meer dan 5 publicaties die het meest informatief lijken te zijn voor de casus. Het selecteren op basis van de abstracts is voldoende voor deze opdracht. | * Selecteer niet meer dan 5 publicaties die het meest informatief lijken te zijn voor de casus. Het selecteren op basis van de abstracts is voldoende voor deze opdracht. | ||
* Voor het beantwoorden van de PICO aan de hand van de geselecteerde publicaties is de abstract vaak niet informatief genoeg. Wanneer je een volledig artikel wilt inzien: via de website van de '''[http://ub.vu.nl/ Bibliotheek van de VU]''' zijn een groot aantal tijdschriften elektronisch beschikbaar (e-journals). Veel van die tijdschriften kun je alleen inzien via toegang met je VUmc account. Zorg dat dit werkt. | * Voor het beantwoorden van de PICO aan de hand van de geselecteerde publicaties is de abstract vaak niet informatief genoeg. Wanneer je een volledig artikel wilt inzien: via de website van de '''[http://ub.vu.nl/ Bibliotheek van de VU]''' zijn een groot aantal tijdschriften elektronisch beschikbaar (e-journals). Veel van die tijdschriften kun je alleen inzien via toegang met je VUmc account. Zorg dat dit werkt. | ||
− | * Er is een aparte opdracht voor het prioriteren en beoordelen van abstracts [[Praktijkopdracht - Selecteren van abstracts]]. | + | * Er is een aparte opdracht voor het prioriteren en beoordelen van abstracts: [[Praktijkopdracht - Selecteren van abstracts|Selecteren van abstracts]]. |
=== Leermateriaal === | === Leermateriaal === |
Huidige versie van 19 jun 2020 om 15:22
Leerlijn kennis en wetenschap | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
Competentie |
|
Type | |
Opdrachten |
Inhoud
Doel
Het lezen van vakliteratuur is belangrijk, maar volledig bijblijven met de wetenschappelijke ontwikkelingen is onmogelijk, gezien de enorme hoeveelheid relevante publicaties. Richtlijnen en standaarden, mits up-to-date, kunnen een goede handleiding zijn, maar zijn niet voor elke klacht of ziekte beschikbaar. Het enige alternatief lijkt soms te zijn om te vertrouwen op de eigen ervaring of de deskundigheid van collega’s. Dit zal vaak, maar niet altijd, tot een bevredigende oplossing van lastige klinische vragen en problemen leiden. De huisarts die zelfstandig ‘Best evidence’ kan beoordelen, kan patiënten tot steun zijn door recente en goede informatie te leveren en in overleg met te patiënt te komen tot goed onderbouwde beslissingen betreffende de zorg. De doelstelling van deze opdracht is de aios vertrouwd te maken met het formuleren van een concrete vraagstelling op basis van een klinisch probleem en hiervoor relevante wetenschappelijke literatuur op te sporen via het Internet.
Aanvangsniveau
- Kennis: Geen specifieke kennis vereist.
- Houding: De aios streeft naar wetenschappelijke onderbouwing van beslissingen betreffende therapie (als aanvulling op beschikbare kennis en expertise)
- Vaardigheden: De aios heeft enige handigheid met ‘surfen’ op het Internet en beheerst basale computervaardigheden. De aios heeft toegang tot de medische bibliotheek met zijn VUmc-account.
Activiteit
- Beschrijf een dilemma of vraag waar je recent in de praktijk mee te maken hebt gehad. Het gaat het om problemen of twijfel betreffende therapie. Er zijn geen restricties ten aanzien van de diagnose of aard van de behandeling (afwachten, advisering, medicatie, verwijzing, etc.).
- Formuleer een gerichte zoekvraag in de vorm van een PICO (Patiënt, Interventie, Comparison, Outcome; zie Scholten et al, hoofdstuk 2). Bedenk Engelstalige zoektermen waarmee je in PubMed of een andere elektronische database kunt zoeken naar informatie over de vraag.
- Zoek relevante publicaties via het Internet. Probeer verschillende zoektermen uit en experimenteer met het combineren van zoektermen, aanbrengen van limits en het gebruik van MESH termen.
- Selecteer niet meer dan 5 publicaties die het meest informatief lijken te zijn voor de casus. Het selecteren op basis van de abstracts is voldoende voor deze opdracht.
- Voor het beantwoorden van de PICO aan de hand van de geselecteerde publicaties is de abstract vaak niet informatief genoeg. Wanneer je een volledig artikel wilt inzien: via de website van de Bibliotheek van de VU zijn een groot aantal tijdschriften elektronisch beschikbaar (e-journals). Veel van die tijdschriften kun je alleen inzien via toegang met je VUmc account. Zorg dat dit werkt.
- Er is een aparte opdracht voor het prioriteren en beoordelen van abstracts: Selecteren van abstracts.
Leermateriaal
- Hoofdstuk 2: De juiste vragen stellen
- Hoofdstuk 3: Zoeken en selecteren van literatuur.
- Handleidingen voor het zoeken van literatuur via PubMed of de Cochrane Library.
- Lijst met electronische bronnen voor het zoeken van literatuur via het Internet (website HO)
Resultaat
Een verslag (1-2 A4, of een presentatie in Powerpoint of Prezi) waarin het volgende is opgenomen:
- Korte beschrijving van het therapeutisch probleem.
- Beschrijving van de PICO.
- Beschrijving van de zoekstrategie: welke bronnen zijn geraadpleegd, welke zoektermen zijn gebruikt, welke stappen zijn genomen om de zoekstrategie aan te scherpen of uit te breiden.
- Korte samenvatting van de resultaten: wat voor publicaties zijn gevonden: richtlijn, review, onderzoeksverslag? Deugdelijk uitgevoerd? Wat zeggen de resultaten?
- Evaluatie: is de gevonden informatie relevant voor de casus? Lijken er voldoende overeenkomsten te zijn met patiënt, de interventie en zijn de beschreven uitkomsten relevant voor je probleem?
- Hoe zou je de resultaten van je zoekactie uitleggen aan de patiënt?
Tijd
In totaal 2 uur, bestaande uit:
- Beschrijving klinisch probleem en formuleren PICO: 20 minuten
- Zoeken van literatuur via Internet en selecteren van maximaal 5 abstracts: 30 minuten
- Gerichte informatie destilleren uit geselecteerde abstracts/volledige artikelen: 40 minuten
- Schrijven verslag: 30 minuten.
Nabespreking
Het verslag (antwoordformulier) wordt opgenomen in het portfolio en tevens verzonden naar Hans van der Wouden. Hij geeft feedback over de opdracht en kan tijdens de uitvoering van de opdracht worden geconsulteerd. De opdracht wordt tevens nabesproken met de hao of de docent. Leerpunten uit het gesprek (t.a.v. formuleren van de vraag, resultaten van de zoekactie, medisch-inhoudelijke aspecten van de casus en uitleggen van resultaten aan de patiënt) worden in het verslag opgenomen.
De bouwstenen in de leerlijn kennis en wetenschap
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |