Introductie eerste bijeenkomst: verschil tussen versies
k (woord praktijkopdracht verwijderd) |
(nieuwe docenten voor Wetenschappelijke Vorming toegevoegd) |
||
(Een tussenliggende versie door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 29: | Regel 29: | ||
=== Eerste bijeenkomst === | === Eerste bijeenkomst === | ||
− | Het programma duurt één dagdeel en wordt verzorgd door | + | Het programma duurt één dagdeel en wordt verzorgd door Coralie Arends en Liselot Hoornweg. Het bestaat uit een interactieve presentatie gevolgd door het gezamenlijk oefenen met vragen uit de groep. |
Er wordt aandacht besteed aan de volgende onderdelen: | Er wordt aandacht besteed aan de volgende onderdelen: | ||
Regel 42: | Regel 42: | ||
=== Vervolg === | === Vervolg === | ||
− | In de loop van het eerste jaar en de verdere opleiding zullen verschillende elementen van de wetenschappelijke vorming verder worden uitgediept middels de volgende | + | In de loop van het eerste jaar en de verdere opleiding zullen verschillende elementen van de wetenschappelijke vorming verder worden uitgediept middels de volgende onderwijsbouwstenen: |
* [[Praktijkopdracht - Kritisch lezen|Kritisch lezen]] | * [[Praktijkopdracht - Kritisch lezen|Kritisch lezen]] | ||
* [[Praktijkopdracht - Selecteren van abstracts|Selecteren van abstracts]] | * [[Praktijkopdracht - Selecteren van abstracts|Selecteren van abstracts]] |
Huidige versie van 9 mrt 2021 om 16:03
Leerlijn kennis en wetenschap |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerker |
Competentie |
Opdrachten |
De verplichte opdracht Wetenschappelijke vorming in de eerste huisartsstage is ontwikkeld door Hans van der Wouden en wordt gegeven sinds 2012.
Hieronder wordt de eerste bijeenkomst beschreven en doorverwezen naar de daaropvolgende onderdelen.
Inhoud
Eerste bijeenkomst
Het programma duurt één dagdeel en wordt verzorgd door Coralie Arends en Liselot Hoornweg. Het bestaat uit een interactieve presentatie gevolgd door het gezamenlijk oefenen met vragen uit de groep.
Er wordt aandacht besteed aan de volgende onderdelen:
- Hoe zet ik mijn probleem uit de praktijk om in een onderzoekbare vraag?
- Waar ga ik zoeken?
- Hoe zoek ik efficiënt?
- Hoe beoordeel ik gevonden literatuur?
- Welke conclusie formuleer ik en hoe vertel ik het de patiënt?
Voorbereiding
We vragen je om zelf een vraag uit de praktijk mee te nemen om tijdens de bijeenkomst uit te werken. Zorg dat je (thuis en in de praktijk) toegang hebt tot de thuiswerk faciliteit van de VU bibliotheek, gebruik je VUmc account om in te loggen.
Vervolg
In de loop van het eerste jaar en de verdere opleiding zullen verschillende elementen van de wetenschappelijke vorming verder worden uitgediept middels de volgende onderwijsbouwstenen:
- Kritisch lezen
- Selecteren van abstracts
- Zoeken van literatuur - Diagnostiek
- Zoeken van literatuur - Therapie
- PICO
- Keek of fake?
- Het beste beleid
Zie verder.
- Handreiking literatuur zoeken
- Competentiegebied 6: Kennis en wetenschap
De bouwstenen in de leerlijn kennis en wetenschap
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |