Intervisiemethodieken: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
(nieuwe bouwsteen intervisiemethodieken) |
|||
Regel 41: | Regel 41: | ||
Hier volgt een aantal methodieken, die toegepast kunnen worden: | Hier volgt een aantal methodieken, die toegepast kunnen worden: | ||
− | *Leren van successen | + | *[[:Media:Leren van successen.pdf|Leren van successen]] |
− | *Roddelmethode | + | *[[:Media:Roddelmethode.pdf|Roddelmethode]] |
− | *Balint Methode | + | *[[:Media:Balint Methode.pdf|Balint Methode]] |
− | *Incidentmethode | + | *[[:Media:Incidentmethode.pdf|Incidentmethode]] |
− | *Socratische methode, warm-koudmethode | + | *[[:Media:Socratische methode, warm-koudmethode.pdf|Socrates methode, warm-koudmethode]] |
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
*Bellersen, M. en Kohlmann, I. (2012) Praktijkboek intervisie, proces & methoden. Amsterdam: Boom uitgevers | *Bellersen, M. en Kohlmann, I. (2012) Praktijkboek intervisie, proces & methoden. Amsterdam: Boom uitgevers | ||
*Bellersen, M. en Kohlmann, I. (2016) Helpende vragen spel, vragen bij intervisie en andere gesprekken. Amsterdam: Boom uitgevers | *Bellersen, M. en Kohlmann, I. (2016) Helpende vragen spel, vragen bij intervisie en andere gesprekken. Amsterdam: Boom uitgevers | ||
− | |||
{{Footer - Leerlijn professionaliteit}} | {{Footer - Leerlijn professionaliteit}} |
Versie van 18 mei 2021 om 13:44
Leerlijn professionaliteit | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
Competentie | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Intervisie is een manier van samen leren op een methodische manier, die een groep professionals in principe zonder begeleiding doet om kennis en vaardigheden te delen en te ontwikkelen en vitaal te blijven als hulpverlener.
Omdat supervisie als leer- en reflectieonderwijs tijdens de eerste huisartsstage is gepland, wordt in de tweede fase intervisie aangeboden. Op die manier kunnen de aios de meerwaarde van intervisie ervaren, ervaring opdoen in het methodisch en zelfgestuurd leren in een groep.
Doelen
- Vaardig worden in het intercollegiaal onderzoeken van problemen in plaats van oplossingsgericht adviseren.
- Het bekend raken met en oefenen met een aantal intervisiemethodieken
- Het ervaring opdoen met zowel begeleide en onbegeleide intervisie.
Onderwijsactiviteiten
Op de pagina intervisie wordt ingegaan op de volgende onderwerpen:
- Thema’s
- Het intervisiecontract
- De intervisiegroep
- Opzet intervisiebijeenkomst
- Vragen stellen bij intervisie
- Begeleiding bij intervisie
Hier volgt een aantal methodieken, die toegepast kunnen worden:
Bronnen
- Bellersen, M. en Kohlmann, I. (2012) Praktijkboek intervisie, proces & methoden. Amsterdam: Boom uitgevers
- Bellersen, M. en Kohlmann, I. (2016) Helpende vragen spel, vragen bij intervisie en andere gesprekken. Amsterdam: Boom uitgevers
De bouwstenen in de leerlijn professionaliteit
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |