Leerlijn chronische zorg: verschil tussen versies
k |
k (naam kopje KBA's gewijzigd in Bouwstenen) |
||
Regel 31: | Regel 31: | ||
Per KBA vind je een onderwijsmateriaal in de vorm van zgn bouwstenen, variërend van een los Youtube-filmpje tot een compleet onderwijsprogramma. Bij de verschillende onderdelen staat een toelichting met suggesties hoe de bouwsteen te gebruiken is en voor welke opleidingsfase deze het meest geschikt is. Maar uiteraard kan hier van afgeweken worden. | Per KBA vind je een onderwijsmateriaal in de vorm van zgn bouwstenen, variërend van een los Youtube-filmpje tot een compleet onderwijsprogramma. Bij de verschillende onderdelen staat een toelichting met suggesties hoe de bouwsteen te gebruiken is en voor welke opleidingsfase deze het meest geschikt is. Maar uiteraard kan hier van afgeweken worden. | ||
=== Bouwstenen === | === Bouwstenen === | ||
+ | ==== E-learning ==== | ||
[[E-learning|Alle NHG-PINs per leerlijn]] | [[E-learning|Alle NHG-PINs per leerlijn]] | ||
==== Deelthema 1: Geprotocolleerde zorg ==== | ==== Deelthema 1: Geprotocolleerde zorg ==== |
Versie van 20 mei 2020 om 11:05
Leerlijn chronische zorg |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Inleiding
De leerlijn chronische zorg biedt aan de hand van de KBA's bouwstenen voor onderwijs voor aios, hao's en docenten. Deze leerlijn is in ontwikkeling.
Suggesties en opmerkingen zijn van harte welkom.
Fasering en Zelfsturing
Het uitgangspunt voor de leerlijn is ‘vraag-gestuurd onderwijs’. Daarom is de leerlijn geordend rondom de KBA’s.
Per KBA vind je een onderwijsmateriaal in de vorm van zgn bouwstenen, variërend van een los Youtube-filmpje tot een compleet onderwijsprogramma. Bij de verschillende onderdelen staat een toelichting met suggesties hoe de bouwsteen te gebruiken is en voor welke opleidingsfase deze het meest geschikt is. Maar uiteraard kan hier van afgeweken worden.
Bouwstenen
E-learning
Deelthema 1: Geprotocolleerde zorg
Behandelt, controleert en organiseert de zorg voor patiënten met diabetes, hart- en vaatziekten en astma/COPD. | Competenties | |
|
|
- Astma en COPD - Relevante richtlijnen
- Astma en COPD - Seksualiteit
- Astma en COPD - Spirometrie beoordelen
- Chronische zorg en seksualiteit
- CVRM - Bloeddruk meten
- CVRM voor beginners
- Diabeteszorg tijdens COVID-19
- Diabetische voet - Richtlijn voetcomplicaties
- DM - Highlights uit de NHG-Standaard
- DM - Insulinetherapie
- DM - Opsporing van diabetes type 2
- HVZ - Enkel-armindex bepalen
- HVZ - Nefrologie
- Langdurige klachten na COVID-19
- Opdracht Patiëntcontacten
- Video diabetes medicamenteuze therapie en de nieuwe standaard
Registreert, deelt data met medebehandelaars en stelt beleid bij. | Competenties | |
|
|
Begeleidt en evalueert de zorg verleend door assistente en POH. | Competenties | |
|
|
Deelthema 2: Niet geprotocolleerde zorg
Markeert het moment dat er sprake is van een chronische ziekte, die behandeling en controle behoeft. | Competenties | |
|
|
Verleent en organiseert zorg na ontslag uit het ziekenhuis. | Competenties | |
|
|
-
Deelthema 3: Algemeen
Behandelt en begeleidt patiënten met zeldzame ziekten. | Competenties | |
|
|
-
Kiest - bij conflicterende behandelingsrichtlijnen - samen met de patiënt de meest passende behandeling. | Competenties | |
|
|
Maakt gebruik van moderne communicatie- technieken. | Competenties | |
|
|
Referentie
- NHG Standaard M01 - Diabetes mellitus type 2
- NHG Standaard M84 - Cardiovasculair risicomanagement
- NHG Richtlijn ADEPD (Adequate Dossiervorming met het EPD)
- NDF Zorgstandaard Diabetes
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |