Intervisiemethodieken: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(nieuw bestand opgeslagen en koppeling hiernaartoe gemaakt)
 
Regel 46: Regel 46:
 
*[[:Media:Incidentmethode.pdf|Incidentmethode]]
 
*[[:Media:Incidentmethode.pdf|Incidentmethode]]
 
*[[:Media:Socratische methode, warm-koudmethode.pdf|Socrates methode, warm-koudmethode]]  
 
*[[:Media:Socratische methode, warm-koudmethode.pdf|Socrates methode, warm-koudmethode]]  
*[[Situatie Prikkel Vraag]]
 
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====

Huidige versie van 21 sep 2021 om 10:25



Leerlijn professionaliteit
Auteur

Simone van den Hil

Stage

2e Huisartsstage

Competentie

7.2 Reflectie en actief leren

Leerplek

Onderwijsprogramma

Relevantie

Intervisie is een manier van samen leren op een methodische manier, die een groep professionals in principe zonder begeleiding doet om kennis en vaardigheden te delen en te ontwikkelen en vitaal te blijven als hulpverlener.

Omdat supervisie als leer- en reflectieonderwijs tijdens de eerste huisartsstage is gepland, wordt in de tweede fase intervisie aangeboden. Op die manier kunnen de aios de meerwaarde van intervisie ervaren, ervaring opdoen in het methodisch en zelfgestuurd leren in een groep.

Doelen

  • Vaardig worden in het intercollegiaal onderzoeken van problemen in plaats van oplossingsgericht adviseren.
  • Het bekend raken met en oefenen met een aantal intervisiemethodieken
  • Het ervaring opdoen met zowel begeleide en onbegeleide intervisie.

Onderwijsactiviteiten

Op de pagina intervisie wordt ingegaan op de volgende onderwerpen:

  • Thema’s
  • Het intervisiecontract
  • De intervisiegroep
  • Opzet intervisiebijeenkomst
  • Vragen stellen bij intervisie
  • Begeleiding bij intervisie

Hier volgt een aantal methodieken, die toegepast kunnen worden:

Bronnen

  • Bellersen, M. en Kohlmann, I. (2012) Praktijkboek intervisie, proces & methoden. Amsterdam: Boom uitgevers
  • Bellersen, M. en Kohlmann, I. (2016) Helpende vragen spel, vragen bij intervisie en andere gesprekken. Amsterdam: Boom uitgevers

De bouwstenen in de leerlijn professionaliteit

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie