Vooroordelen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met ' {{Header - Leerlijn professionaliteit}} {| class="infobox leerlijn-prof" ! {{Titelbalk - Leerlijn professionaliteit}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Max Roijé}}...')
 
 
Regel 30: Regel 30:
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 +
|-
 +
|'''Aandachtsgebied'''
 +
|
 +
{{Aandachtsgebied - Diversiteit}}
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===

Huidige versie van 31 aug 2022 om 12:11



Leerlijn professionaliteit
Auteur

Max Roijé


Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

Competentie

7.3 Beroepsethiek en respect

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Aandachtsgebied

Aandachtsgebied diversiteit

Relevantie

Iedereen mens heeft vooroordelen en daarmee dus ook iedere dokter. Het snel kunnen oordelen, en daarmee inschatten of een situatie veilig of onveilig is, is een nuttige overlevingstool (geweest) in de evolutie. Vooroordelen kunnen echter ook lastig en hardnekkig zijn. Weten waar je vooroordelen liggen kan handig zijn in het dagelijkse dokteren. Zo handel je niet naar je vooroordelen en kun je voor iedereen een goede dokter zijn. Harvard University heeft een leuke korte online test gemaakt (duurt 10 minuten) die je een beetje inzicht kan geven in je eigen vooroordelen over ras, landen, gewicht, seksualiteit, huidskleur, geslacht en leeftijd. Neem eens een kijkje! https://implicit.harvard.edu/implicit/netherlands/selectatest.jsp

Doel

Bewustwording van (eigen) vooroordelen en discussie

Onderwijsactiviteiten

Les over vooroordelen met betrekking tot overgewicht.

Deze les duurt 45 minuten.

https://www.hovumc.nl/w/images/d/d2/Lesbrief_Over_gewicht.docx

https://www.hovumc.nl/w/images/8/8b/Presentatie_Over_gewicht.pptx


Bronnen

cdc.gov Center for Disease Control and Prevention

Giel et al, Weight bias in work settings – a qualitative review. Obes. Facts 2010;3:33-40

Grol & Faber, (2007)

Müller et al, Defining obesity as a disease, Eur J of Clinical Nutrion, volume 71, p 1256-1258 (2017)

Handboek medische professionaliteit, van Tol e.a., BSL, 2014

implicit.harvard.edu/implicit/netherlands/selectatest.jsp

rivm.nl

De bouwstenen in de leerlijn professionaliteit

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie