Vooroordelen: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met ' {{Header - Leerlijn professionaliteit}} {| class="infobox leerlijn-prof" ! {{Titelbalk - Leerlijn professionaliteit}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Max Roijé}}...') |
|||
Regel 30: | Regel 30: | ||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Aandachtsgebied''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Aandachtsgebied - Diversiteit}} | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === |
Huidige versie van 31 aug 2022 om 12:11
Leerlijn professionaliteit | |
---|---|
Auteur |
|
Stage |
1e Huisartsstage |
Competentie | |
Leerplek | |
Aandachtsgebied |
Inhoud
Relevantie
Iedereen mens heeft vooroordelen en daarmee dus ook iedere dokter. Het snel kunnen oordelen, en daarmee inschatten of een situatie veilig of onveilig is, is een nuttige overlevingstool (geweest) in de evolutie. Vooroordelen kunnen echter ook lastig en hardnekkig zijn. Weten waar je vooroordelen liggen kan handig zijn in het dagelijkse dokteren. Zo handel je niet naar je vooroordelen en kun je voor iedereen een goede dokter zijn. Harvard University heeft een leuke korte online test gemaakt (duurt 10 minuten) die je een beetje inzicht kan geven in je eigen vooroordelen over ras, landen, gewicht, seksualiteit, huidskleur, geslacht en leeftijd. Neem eens een kijkje! https://implicit.harvard.edu/implicit/netherlands/selectatest.jsp
Doel
Bewustwording van (eigen) vooroordelen en discussie
Onderwijsactiviteiten
Les over vooroordelen met betrekking tot overgewicht.
Deze les duurt 45 minuten.
https://www.hovumc.nl/w/images/d/d2/Lesbrief_Over_gewicht.docx
https://www.hovumc.nl/w/images/8/8b/Presentatie_Over_gewicht.pptx
Bronnen
cdc.gov Center for Disease Control and Prevention
Giel et al, Weight bias in work settings – a qualitative review. Obes. Facts 2010;3:33-40
Grol & Faber, (2007)
Müller et al, Defining obesity as a disease, Eur J of Clinical Nutrion, volume 71, p 1256-1258 (2017)
Handboek medische professionaliteit, van Tol e.a., BSL, 2014
implicit.harvard.edu/implicit/netherlands/selectatest.jsp
rivm.nl
De bouwstenen in de leerlijn professionaliteit
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |