Leerlijn kennis en wetenschap: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 29: Regel 29:
 
=== Voorbereiding ===
 
=== Voorbereiding ===
 
We vragen je om zelf een vraag uit de praktijk mee te nemen om tijdens de bijeenkomst uit te werken. Zorg dat je (thuis en in de praktijk) toegang hebt tot de thuiswerk faciliteit van de [https://vu.on.worldcat.org/signin?postAuth=https://vu.on.worldcat.org/discovery VU bibliotheek], gebruik je VUmc account om in te loggen.
 
We vragen je om zelf een vraag uit de praktijk mee te nemen om tijdens de bijeenkomst uit te werken. Zorg dat je (thuis en in de praktijk) toegang hebt tot de thuiswerk faciliteit van de [https://vu.on.worldcat.org/signin?postAuth=https://vu.on.worldcat.org/discovery VU bibliotheek], gebruik je VUmc account om in te loggen.
 +
 +
 +
{{Competentie 6.1}}
 +
<dynamicpagelist>
 +
category = Competentie 6.1 - EBM
 +
ordermethod = sortkey
 +
order = ascending
 +
mode = unordered
 +
</dynamicpagelist>
  
 
=== Vervolg ===
 
=== Vervolg ===

Versie van 11 nov 2019 om 11:52


Leerlijn kennis en wetenschap
Leerlijnhouder

Hans van der Wouden

Leerlijnmedewerker

Nikki Claassen-van Dessel

Van de moderne huisarts wordt verwacht dat hij of zij in de dagelijkse praktijk werkt volgens de principes van Evidence Based Medicine (EBM). EBM is het oordeelkundig gebruikmaken van het beste beschikbare wetenschappelijke bewijs bij het maken van een keuze voor de diagnostiek of behandeling van een patiënt.

Maar hoe doe je dat? Volledig bijblijven met alle wetenschappelijke ontwikkelingen is onmogelijk, gezien de enorme hoeveelheid aan publicaties. Richtlijnen en standaarden, mits up-to-date, kunnen een goede handleiding zijn, maar zijn niet voor elke klacht of diagnostische test beschikbaar. Ook het varen op eigen ervaring of deskundigheid van collega’s zal niet altijd tot een bevredigende oplossing leiden.

De huisarts die zelfstandig ‘best evidence’ kan beoordelen en dit kan vertalen naar de praktijk, kan patiënten tot steun zijn door het geven van recente en goede informatie. Vervolgens kan de huisarts in overleg met de patiënt tot goed onderbouwde beslissingen komen. Om dit als huisarts te kunnen zijn EBM vaardigheden onmisbaar.

Het EBM onderwijs tijdens de huisartsopleiding heeft daarom de volgende doelen:

  • Het prikkelen van de wetenschappelijke nieuwsgierigheid bij elke AIOS: wetenschap is leuk!
  • Het leren van vaardigheden om benodigde evidence op een praktische manier te achterhalen
  • Het ontwikkelen van kennis om evidence kritisch te beoordelen
  • Het leren vertalen van gevonden evidence naar toepassing in de dagelijkse praktijk

Voorbereiding

We vragen je om zelf een vraag uit de praktijk mee te nemen om tijdens de bijeenkomst uit te werken. Zorg dat je (thuis en in de praktijk) toegang hebt tot de thuiswerk faciliteit van de VU bibliotheek, gebruik je VUmc account om in te loggen.


Competentie (uit het Competentieprofiel)

6.1 De huisarts onderbouwt de zorg op wetenschappelijk verantwoorde wijze

  • onderbouwt de zorg op wetenschappelijk verantwoorde wijze
  • vertaalt klinische problemen in een onderzoekbare vraag
  • selecteert beschikbaar wetenschappelijk onderzoek naar relevantie
  • beoordeelt de methodologische kwaliteit van de literatuur

Gedragsindicatoren (uit de ComBeL)

Evidence based practice

  • neemt klinische beslissingen zoveel mogelijk op grond van beschikbare evidence
  • vertaalt klinische problemen in onderzoekbare vragen
  • zoekt efficiënt naar het beste bewijsmateriaal in huisartsgeneeskundige richtlijnen
  • beoordeelt resultaten van wetenschappelijk onderzoek kritisch op methodologische kwaliteit


Vervolg

In de loop van het eerste jaar zullen verschillende elementen van de Wetenschappelijke vorming verder worden uitgediept middels praktijkopdrachten:

Zie verder.

Leerlijnoverzicht

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie