Balanceren tussen betrokkenheid en distantie: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(6 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn palliatieve zorg}}
 +
 
 
{| class="infobox leerlijn-pall"
 
{| class="infobox leerlijn-pall"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}}
Regel 28: Regel 29:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
 
 
Begeleiden van een palliatieve patiënt is intensief. Zeker in de laatste fase als de stervensfase aantreedt zijn de contacten frequenter en spelen er veel emoties. Niet alleen bij de patiënt, maar vaak ook bij de dokter.  
 
Begeleiden van een palliatieve patiënt is intensief. Zeker in de laatste fase als de stervensfase aantreedt zijn de contacten frequenter en spelen er veel emoties. Niet alleen bij de patiënt, maar vaak ook bij de dokter.  
  
Deze bouwsteen is bedoeld als toevoeging op de competentie professionaliteit en de daar al bestaande bouwstenen en literatuur.
+
Deze bouwsteen is bedoeld als toevoeging op de [[Leerlijn professionaliteit|competentie professionaliteit]] en de daar al bestaande bouwstenen en literatuur.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
 +
*Helder krijgen welke eigen ervaringen een rol spelen in omgang met palliatieve patiënten.
 +
*Positiebepaling in de omgang met palliatieve patiënten.
  
Helder krijgen welke eigen ervaringen een rol spelen in omgang met palliatieve patiënten
 
 
Positiebepaling in de omgang met palliatieve patiënten
 
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
 
Deze bouwsteen kan gebruikt worden als zelfstudie, als basis voor een leergesprek of tijdens de terugkomdag
 
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 +
Denk na over onderstaande vragen en/of bespreek deze in een leergesprek.
 +
*Welke ervaringen heb jij in jouw eigen leven of in jouw omgeving met een palliatief traject of plotseling overlijden?
 +
*Wat betekenen deze ervaringen voor jou persoonlijk?
 +
*Welke betekenis hebben deze ervaringen voor jouw beroepsuitoefening?
 +
*Hoe kies je je positie als arts ten opzichte van de palliatieve patiënt? Welke normen en waarden zijn voor jou belangrijk?
 +
*Hoe ga je ermee om als de begeleiding van een patiënt moeilijk gaat, bijvoorbeeld omdat de patiënt heel andere opvattingen en verwachtingen heeft? Praat je hier over met collega’s?
 +
*Zit je in een intervisiegroep? Wil je na de opleiding (blijven) deelnemen aan een supervisie-/intervisiegroep?
  
·      Welke ervaringen heb jij in jouw persoonlijk leven met een palliatief traject of plotseling overlijden: eigen ervaringen, mensen in je omgeving?
+
Kijk eens op de site [http://www.doodgewoonbespreekbaar.nl/ www.doodgewoonbespreekbaar.nl] van stichting STEM over verschillende manieren van omgang met de dood. Onder welk type zou je jezelf scharen? Doe de test 'welk type ben jij?.
 
 
·      Wat betekenen deze ervaringen voor jou persoonlijk?
 
 
 
·      Welke betekenis hebben deze ervaringen voor je beroepsuitoefening?
 
 
 
·     Hoe kies je je positie als arts ten opzichte van de palliatieve patiënt? Welke normen en waarden zijn voor jou belangrijk?
 
 
 
·     Hoe ga je ermee om als de begeleiding van een patiënt moeilijk gaat omdat b.v. de patiënt heel andere opvattingen en verwachtingen heeft? Praat je hier over met collega’s?  
 
 
 
·     Zit je in een intervisie groep en wil je ook na de opleiding blijven deelnemen aan een supervisie/ intervisie groep?  
 
 
 
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
Kijk eens op de site [http://www.doodgewoonbespreekbaar.nl/ www.doodgewoonbespreekbaar.nl], onderdeel van stichting STEM, over verschillende manieren van omgang met de dood. Welk type zou je jezelf onder scharen?
+
* [https://www.henw.org/artikelen/niet-alleen-de-patient-verliest Niet alleen de patiënt verliest: de huisarts rouwt soms mee], ''artikel H&W 2003.'' 
 
+
* [[media:Persoonlijke_balans.pdf|Persoonlijke balans]], Pallium, februari 2019.
[https://www.henw.org/artikelen/niet-alleen-de-patient-verliest Niet alleen de patiënt verliest: de huisarts rouwt soms mee], artikel H en W 2003.  
 
 
 
Persoonlijke balans hoe verkrijg en behoud je die.pdf 
 
  
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}

Huidige versie van 29 jun 2023 om 18:29


Leerlijn palliatieve zorg
Auteur

Rinel van Beest
Anneke Zwijnenburg

Stage

1e Huisartsstage
CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

10. Continuïteit en zelfzorg

Competenties

Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Zelfstudie

Relevantie

Begeleiden van een palliatieve patiënt is intensief. Zeker in de laatste fase als de stervensfase aantreedt zijn de contacten frequenter en spelen er veel emoties. Niet alleen bij de patiënt, maar vaak ook bij de dokter.

Deze bouwsteen is bedoeld als toevoeging op de competentie professionaliteit en de daar al bestaande bouwstenen en literatuur.

Doel

  • Helder krijgen welke eigen ervaringen een rol spelen in omgang met palliatieve patiënten.
  • Positiebepaling in de omgang met palliatieve patiënten.

Onderwijsactiviteiten

Denk na over onderstaande vragen en/of bespreek deze in een leergesprek.

  • Welke ervaringen heb jij in jouw eigen leven of in jouw omgeving met een palliatief traject of plotseling overlijden?
  • Wat betekenen deze ervaringen voor jou persoonlijk?
  • Welke betekenis hebben deze ervaringen voor jouw beroepsuitoefening?
  • Hoe kies je je positie als arts ten opzichte van de palliatieve patiënt? Welke normen en waarden zijn voor jou belangrijk?
  • Hoe ga je ermee om als de begeleiding van een patiënt moeilijk gaat, bijvoorbeeld omdat de patiënt heel andere opvattingen en verwachtingen heeft? Praat je hier over met collega’s?
  • Zit je in een intervisiegroep? Wil je na de opleiding (blijven) deelnemen aan een supervisie-/intervisiegroep?

Kijk eens op de site www.doodgewoonbespreekbaar.nl van stichting STEM over verschillende manieren van omgang met de dood. Onder welk type zou je jezelf scharen? Doe de test 'welk type ben jij?.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie