Balanceren tussen betrokkenheid en distantie: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
|||
(6 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn palliatieve zorg}} | |
+ | |||
{| class="infobox leerlijn-pall" | {| class="infobox leerlijn-pall" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} | ||
Regel 28: | Regel 29: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | |||
Begeleiden van een palliatieve patiënt is intensief. Zeker in de laatste fase als de stervensfase aantreedt zijn de contacten frequenter en spelen er veel emoties. Niet alleen bij de patiënt, maar vaak ook bij de dokter. | Begeleiden van een palliatieve patiënt is intensief. Zeker in de laatste fase als de stervensfase aantreedt zijn de contacten frequenter en spelen er veel emoties. Niet alleen bij de patiënt, maar vaak ook bij de dokter. | ||
− | Deze bouwsteen is bedoeld als toevoeging op de competentie professionaliteit en de daar al bestaande bouwstenen en literatuur. | + | Deze bouwsteen is bedoeld als toevoeging op de [[Leerlijn professionaliteit|competentie professionaliteit]] en de daar al bestaande bouwstenen en literatuur. |
=== Doel === | === Doel === | ||
+ | *Helder krijgen welke eigen ervaringen een rol spelen in omgang met palliatieve patiënten. | ||
+ | *Positiebepaling in de omgang met palliatieve patiënten. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | Denk na over onderstaande vragen en/of bespreek deze in een leergesprek. | ||
+ | *Welke ervaringen heb jij in jouw eigen leven of in jouw omgeving met een palliatief traject of plotseling overlijden? | ||
+ | *Wat betekenen deze ervaringen voor jou persoonlijk? | ||
+ | *Welke betekenis hebben deze ervaringen voor jouw beroepsuitoefening? | ||
+ | *Hoe kies je je positie als arts ten opzichte van de palliatieve patiënt? Welke normen en waarden zijn voor jou belangrijk? | ||
+ | *Hoe ga je ermee om als de begeleiding van een patiënt moeilijk gaat, bijvoorbeeld omdat de patiënt heel andere opvattingen en verwachtingen heeft? Praat je hier over met collega’s? | ||
+ | *Zit je in een intervisiegroep? Wil je na de opleiding (blijven) deelnemen aan een supervisie-/intervisiegroep? | ||
− | + | Kijk eens op de site [http://www.doodgewoonbespreekbaar.nl/ www.doodgewoonbespreekbaar.nl] van stichting STEM over verschillende manieren van omgang met de dood. Onder welk type zou je jezelf scharen? Doe de test 'welk type ben jij?. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | * [https://www.henw.org/artikelen/niet-alleen-de-patient-verliest Niet alleen de patiënt verliest: de huisarts rouwt soms mee], ''artikel H&W 2003.'' | |
− | + | * [[media:Persoonlijke_balans.pdf|Persoonlijke balans]], Pallium, februari 2019. | |
− | [https://www.henw.org/artikelen/niet-alleen-de-patient-verliest Niet alleen de patiënt verliest: de huisarts rouwt soms mee], artikel H | ||
− | |||
− | Persoonlijke balans | ||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Huidige versie van 29 jun 2023 om 18:29
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Begeleiden van een palliatieve patiënt is intensief. Zeker in de laatste fase als de stervensfase aantreedt zijn de contacten frequenter en spelen er veel emoties. Niet alleen bij de patiënt, maar vaak ook bij de dokter.
Deze bouwsteen is bedoeld als toevoeging op de competentie professionaliteit en de daar al bestaande bouwstenen en literatuur.
Doel
- Helder krijgen welke eigen ervaringen een rol spelen in omgang met palliatieve patiënten.
- Positiebepaling in de omgang met palliatieve patiënten.
Onderwijsactiviteiten
Denk na over onderstaande vragen en/of bespreek deze in een leergesprek.
- Welke ervaringen heb jij in jouw eigen leven of in jouw omgeving met een palliatief traject of plotseling overlijden?
- Wat betekenen deze ervaringen voor jou persoonlijk?
- Welke betekenis hebben deze ervaringen voor jouw beroepsuitoefening?
- Hoe kies je je positie als arts ten opzichte van de palliatieve patiënt? Welke normen en waarden zijn voor jou belangrijk?
- Hoe ga je ermee om als de begeleiding van een patiënt moeilijk gaat, bijvoorbeeld omdat de patiënt heel andere opvattingen en verwachtingen heeft? Praat je hier over met collega’s?
- Zit je in een intervisiegroep? Wil je na de opleiding (blijven) deelnemen aan een supervisie-/intervisiegroep?
Kijk eens op de site www.doodgewoonbespreekbaar.nl van stichting STEM over verschillende manieren van omgang met de dood. Onder welk type zou je jezelf scharen? Doe de test 'welk type ben jij?.
Bronnen
- Niet alleen de patiënt verliest: de huisarts rouwt soms mee, artikel H&W 2003.
- Persoonlijke balans, Pallium, februari 2019.
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |