Euthanasie - eigen grenzen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(redactie en opmaak)
 
(3 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 31: Regel 31:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
 
+
Als een een patiënt euthanasie wenst en aan de zorgvuldigheidseisen wordt voldaan, hoeft de arts het niet verplicht uit te voeren. Elke arts maakt hierin eigen afwegingen. Als arts ben je wel verplicht een goede overdracht te geven aan een collega en ook goed en tijdig te communiceren wat jouw standpunt ten aanzien van euthanasie is.
Euthanasie hoeft niet verplicht uitgevoerd te worden als de patiënt dit wenst en aan de zorgvuldigheidseisen wordt voldaan. Elke arts maakt hierin eigen afwegingen. Als arts ben je wel verplicht een goede overdracht te geven aan een collega en ook goed en tijdig te communiceren wat jouw standpunt ten aanzien van euthanasie is.
 
  
 
In deze bouwsteen wordt een aanzet gegeven voor het verkennen van eigen grenzen over dit onderwerp.  
 
In deze bouwsteen wordt een aanzet gegeven voor het verkennen van eigen grenzen over dit onderwerp.  
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
 +
Eigen normen en waarden verkennen en dit kunnen verwoorden naar patiënt.
  
Eigen normen en waarden verkennen en dit kunnen verwoorden naar patiënt.
 
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 +
Een leergesprek met jouw opleider of een discussie in een grotere groep op de terugkomdag kan helpen om een eigen afweging te maken en te verkennen waar jouw grenzen liggen.
  
Gesprek met opleider of discussie in grotere groep op de terugkomdag kan helpen om een eigen afweging te maken en te verkennen waar de grenzen liggen.
 
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 +
'''Lees de bijbehorende literatuur'''
 +
*[https://www.henw.org/artikelen/de-impact-van-euthanasie-op-nederlandse-huisartsen De impact van euthanasie op Nederlandse huisartsen]: over impact en verwerking van euthanasie. Huisarts en Wetenschap, november 2008, Harm van Marwijk, Ilinka Haverkate, Paul van Royen, Anne-Mei The.
 +
*Anesthesioloog Paul Lieverse, essay in Trouw: [https://www.trouw.nl/nieuws/het-zachte-alternatief-voor-euthanasie~b540f1f1/ Het zachte alternatief voor euthanasie (2015)]: over de plaats van de palliatieve zorg versus de euthanasie en de verschuiving van het (euthanasie) criterium 'ondraaglijk lijden' naar 'kwaliteit van leven’.
 +
*[[Media:Federatiebestuur-KNMG-Standpunt-Euthanasie-nadere-uitleg.pdf|Federatie KNMG standpunt euthanasie (februari 2012)]]: nadere toelichting en verduidelijking van het standpunt euthanasie uit 2003.
 +
*[https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/arts-moet-ruimte-houden-voor-eigen-afweging-euthanasie-bij-vergevorderde-dementie-1.htm Arts moet ruimte houden voor eigen afweging bij vergevorderde dementie]: kort artikel over dit onderwerp in Medisch Contact (2017).
  
Lees de bijbehorende literatuur. Vorm je mening over onderstaande vragen en stellingen. Deze kunnen het uitgangspunt zijn van een breder gesprek.  
+
'''Vorm je mening over onderstaande vragen en stellingen. Deze kunnen het uitgangspunt zijn voor een breder gesprek.'''
 
+
*Verwoord je eigen mening ten aanzien van euthanasie. Sta je hiervoor open of begin je er niet aan? Wat zijn jouw argumenten voor en tegen?  
Verwoord je eigen mening ten aanzien van euthanasie. Sta je hiervoor open of begin je er niet aan? Wat zijn de argumenten voor en tegen?  
+
*Stelling: als iedereen aan de zorgvuldigheidseisen voldoet ben ik bereid om euthanasie te verlenen. Zijn er uitzonderingen te bedenken, bij welke patiënten zou je in gewetensproblemen kunnen komen? Waarom? Hoe ga je daarmee om?  
 
+
*Zijn er persoonlijke omstandigheden te bedenken waarin je tijdelijk euthanasie niet zou willen of kunnen toepassen?  
Stelling; Iedereen die aan de zorgvuldigheidseisen voldoet ben ik bereid om euthanasie te verlenen. Zijn er uitzonderingen te bedenken bij welke patiënten je in gewetensproblemen zou kunnen komen? Waarom? Hoe ga je daarmee om?  
 
 
 
Zijn er persoonlijke omstandigheden te bedenken waarin je tijdelijk euthanasie niet zou willen of kunnen toepassen?  
 
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
[https://www.henw.org/artikelen/de-impact-van-euthanasie-op-nederlandse-huisartsen De impact van euthanasie op de huisarts] artikel uit H en W van 2008.
+
*[https://knmg.nl KNMG]
 
 
Anesthesioloog Paul Lieverse, essay in Trouw: [https://www.trouw.nl/nieuws/het-zachte-alternatief-voor-euthanasie~b540f1f1/ Palliatieve zorg verdient beter (2015)]: Over de plaats van de palliatieve zorg versus de euthanasie en de verschuiving van het (euthanasie) criterium 'ondraaglijk lijden' naar 'kwaliteit van leven’.
 
 
 
[[:Bestand:Federatiebestuur-KNMG-Standpunt-Euthanasie-nadere-uitleg.pdf|Federatie KNMG standpunt euthanasie;]] nadere toelichting en verduidelijking van het standpunt euthanasie uit 2003.
 
 
 
[https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/arts-moet-ruimte-houden-voor-eigen-afweging-euthanasie-bij-vergevorderde-dementie-1.htm Arts moet ruimte houden voor eigen afweging bij vergevorderde dementie]; kort artikel over dit onderwerp  in medisch contact.
 
  
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}

Huidige versie van 22 apr 2022 om 14:18



Leerlijn palliatieve zorg
Auteur

Rinel van Beest
Anneke Zwijnenburg

Stage

1e Huisartsstage
CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

9. Euthanasie

Competenties

Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Als een een patiënt euthanasie wenst en aan de zorgvuldigheidseisen wordt voldaan, hoeft de arts het niet verplicht uit te voeren. Elke arts maakt hierin eigen afwegingen. Als arts ben je wel verplicht een goede overdracht te geven aan een collega en ook goed en tijdig te communiceren wat jouw standpunt ten aanzien van euthanasie is.

In deze bouwsteen wordt een aanzet gegeven voor het verkennen van eigen grenzen over dit onderwerp.

Doel

Eigen normen en waarden verkennen en dit kunnen verwoorden naar patiënt.

Gebruiksaanwijzing

Een leergesprek met jouw opleider of een discussie in een grotere groep op de terugkomdag kan helpen om een eigen afweging te maken en te verkennen waar jouw grenzen liggen.

Onderwijsactiviteiten

Lees de bijbehorende literatuur

Vorm je mening over onderstaande vragen en stellingen. Deze kunnen het uitgangspunt zijn voor een breder gesprek.

  • Verwoord je eigen mening ten aanzien van euthanasie. Sta je hiervoor open of begin je er niet aan? Wat zijn jouw argumenten voor en tegen?
  • Stelling: als iedereen aan de zorgvuldigheidseisen voldoet ben ik bereid om euthanasie te verlenen. Zijn er uitzonderingen te bedenken, bij welke patiënten zou je in gewetensproblemen kunnen komen? Waarom? Hoe ga je daarmee om?
  • Zijn er persoonlijke omstandigheden te bedenken waarin je tijdelijk euthanasie niet zou willen of kunnen toepassen?

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie