Euthanasie - eigen grenzen: verschil tussen versies
(redactie en opmaak) |
|||
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 31: | Regel 31: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Als een een patiënt euthanasie wenst en aan de zorgvuldigheidseisen wordt voldaan, hoeft de arts het niet verplicht uit te voeren. Elke arts maakt hierin eigen afwegingen. Als arts ben je wel verplicht een goede overdracht te geven aan een collega en ook goed en tijdig te communiceren wat jouw standpunt ten aanzien van euthanasie is. | |
− | |||
In deze bouwsteen wordt een aanzet gegeven voor het verkennen van eigen grenzen over dit onderwerp. | In deze bouwsteen wordt een aanzet gegeven voor het verkennen van eigen grenzen over dit onderwerp. | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
+ | Eigen normen en waarden verkennen en dit kunnen verwoorden naar patiënt. | ||
− | |||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | Een leergesprek met jouw opleider of een discussie in een grotere groep op de terugkomdag kan helpen om een eigen afweging te maken en te verkennen waar jouw grenzen liggen. | ||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | '''Lees de bijbehorende literatuur''' | ||
+ | *[https://www.henw.org/artikelen/de-impact-van-euthanasie-op-nederlandse-huisartsen De impact van euthanasie op Nederlandse huisartsen]: over impact en verwerking van euthanasie. Huisarts en Wetenschap, november 2008, Harm van Marwijk, Ilinka Haverkate, Paul van Royen, Anne-Mei The. | ||
+ | *Anesthesioloog Paul Lieverse, essay in Trouw: [https://www.trouw.nl/nieuws/het-zachte-alternatief-voor-euthanasie~b540f1f1/ Het zachte alternatief voor euthanasie (2015)]: over de plaats van de palliatieve zorg versus de euthanasie en de verschuiving van het (euthanasie) criterium 'ondraaglijk lijden' naar 'kwaliteit van leven’. | ||
+ | *[[Media:Federatiebestuur-KNMG-Standpunt-Euthanasie-nadere-uitleg.pdf|Federatie KNMG standpunt euthanasie (februari 2012)]]: nadere toelichting en verduidelijking van het standpunt euthanasie uit 2003. | ||
+ | *[https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/arts-moet-ruimte-houden-voor-eigen-afweging-euthanasie-bij-vergevorderde-dementie-1.htm Arts moet ruimte houden voor eigen afweging bij vergevorderde dementie]: kort artikel over dit onderwerp in Medisch Contact (2017). | ||
− | + | '''Vorm je mening over onderstaande vragen en stellingen. Deze kunnen het uitgangspunt zijn voor een breder gesprek.''' | |
− | + | *Verwoord je eigen mening ten aanzien van euthanasie. Sta je hiervoor open of begin je er niet aan? Wat zijn jouw argumenten voor en tegen? | |
− | Verwoord je eigen mening ten aanzien van euthanasie. Sta je hiervoor open of begin je er niet aan? Wat zijn | + | *Stelling: als iedereen aan de zorgvuldigheidseisen voldoet ben ik bereid om euthanasie te verlenen. Zijn er uitzonderingen te bedenken, bij welke patiënten zou je in gewetensproblemen kunnen komen? Waarom? Hoe ga je daarmee om? |
− | + | *Zijn er persoonlijke omstandigheden te bedenken waarin je tijdelijk euthanasie niet zou willen of kunnen toepassen? | |
− | Stelling | ||
− | |||
− | Zijn er persoonlijke omstandigheden te bedenken waarin je tijdelijk euthanasie niet zou willen of kunnen toepassen? | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | [https:// | + | *[https://knmg.nl KNMG] |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Huidige versie van 22 apr 2022 om 14:18
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Als een een patiënt euthanasie wenst en aan de zorgvuldigheidseisen wordt voldaan, hoeft de arts het niet verplicht uit te voeren. Elke arts maakt hierin eigen afwegingen. Als arts ben je wel verplicht een goede overdracht te geven aan een collega en ook goed en tijdig te communiceren wat jouw standpunt ten aanzien van euthanasie is.
In deze bouwsteen wordt een aanzet gegeven voor het verkennen van eigen grenzen over dit onderwerp.
Doel
Eigen normen en waarden verkennen en dit kunnen verwoorden naar patiënt.
Gebruiksaanwijzing
Een leergesprek met jouw opleider of een discussie in een grotere groep op de terugkomdag kan helpen om een eigen afweging te maken en te verkennen waar jouw grenzen liggen.
Onderwijsactiviteiten
Lees de bijbehorende literatuur
- De impact van euthanasie op Nederlandse huisartsen: over impact en verwerking van euthanasie. Huisarts en Wetenschap, november 2008, Harm van Marwijk, Ilinka Haverkate, Paul van Royen, Anne-Mei The.
- Anesthesioloog Paul Lieverse, essay in Trouw: Het zachte alternatief voor euthanasie (2015): over de plaats van de palliatieve zorg versus de euthanasie en de verschuiving van het (euthanasie) criterium 'ondraaglijk lijden' naar 'kwaliteit van leven’.
- Federatie KNMG standpunt euthanasie (februari 2012): nadere toelichting en verduidelijking van het standpunt euthanasie uit 2003.
- Arts moet ruimte houden voor eigen afweging bij vergevorderde dementie: kort artikel over dit onderwerp in Medisch Contact (2017).
Vorm je mening over onderstaande vragen en stellingen. Deze kunnen het uitgangspunt zijn voor een breder gesprek.
- Verwoord je eigen mening ten aanzien van euthanasie. Sta je hiervoor open of begin je er niet aan? Wat zijn jouw argumenten voor en tegen?
- Stelling: als iedereen aan de zorgvuldigheidseisen voldoet ben ik bereid om euthanasie te verlenen. Zijn er uitzonderingen te bedenken, bij welke patiënten zou je in gewetensproblemen kunnen komen? Waarom? Hoe ga je daarmee om?
- Zijn er persoonlijke omstandigheden te bedenken waarin je tijdelijk euthanasie niet zou willen of kunnen toepassen?
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |