Begeleiden van families in de palliatieve zorg: verschil tussen versies
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 39: | Regel 39: | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | Het artikel ''[ | + | Het artikel ''[https://mijn.bsl.nl/begeleiden-van-families-in-palliatieve-zorg/434426 Begeleiden van families in palliatieve zorg]'' van Katlijn Willems en Peter Demeulenaere geeft inzicht in de mechanismen die binnen een familie kunnen ontstaan in situaties zoals de laatste levensfase; als het dus kan gaan wringen. <br \> |
Daarnaast geeft het handvatten voor de begeleiding en bespreekt het de mogelijke valkuilen. | Daarnaast geeft het handvatten voor de begeleiding en bespreekt het de mogelijke valkuilen. | ||
Regel 49: | Regel 49: | ||
=== Bronnen === | === Bronnen === | ||
− | + | [https://mijn.bsl.nl/begeleiden-van-families-in-palliatieve-zorg/434426 Bijblijven, uitgave 2, 2006]. | |
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Huidige versie van 15 sep 2023 om 08:58
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Leergesprek |
Inhoud
Relevantie
Palliatieve zorg richt zich per definitie steeds op de patiënt en zijn familie. Niet zelden is de familie naast zorgdrager ook zorgvrager; de verborgen patiënt. Goede zorg voor families impliceert dan ook zorgvuldig communiceren en respectvol omgaan met de eigenheid van deze familie in deze situatie.
Doel
Het artikel Begeleiden van families in palliatieve zorg van Katlijn Willems en Peter Demeulenaere geeft inzicht in de mechanismen die binnen een familie kunnen ontstaan in situaties zoals de laatste levensfase; als het dus kan gaan wringen.
Daarnaast geeft het handvatten voor de begeleiding en bespreekt het de mogelijke valkuilen.
Gebruiksaanwijzing
Lees het artikel voor bespreking tijdens een leergesprek of in de groep op een terugkomdag. Het kan dienen als inspiratie voor een rollenspel (al dan niet met acteur) of voor een moreel beraad.
Onderwijsactiviteiten
Vraag de aios een casus uit de praktijk mee te nemen en de knelpunten en dilemma’s in de begeleiding te benoemen zodat deze als startpunt van het rollenspel of moreel beraad kan dienen.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn palliatieve zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Rinel van Beest
- 1e Huisartsstage
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 8.6 - Naasten
- KBA 8.7 - Rouwbegeleiding
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Paralleldag
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Themaonderwijs
- Toepassing - Zelfstudie