Zorgpad Stervensfase: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-pall" ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Rinel van Beest|Rinel van Beest}} {{Auteur - Annek...')
 
(redactie)
 
(4 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn palliatieve zorg}}
 +
 
 
{| class="infobox leerlijn-pall"
 
{| class="infobox leerlijn-pall"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}}
Regel 5: Regel 6:
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
{{Auteur - Rinel van Beest|Rinel van Beest}}
+
{{Auteur - Rinel van Beest}}
{{Auteur - Anneke Zwijnenburg|Anneke Zwijnenburg}}
+
{{Auteur - Anneke Zwijnenburg}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
{{stage - 1e Huisartsstage}}
 
{{stage - Klinische stage}}
 
 
{{stage - CZ stage}}
 
{{stage - CZ stage}}
{{stage - GGZ stage}}
 
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek}}
 
 
{{KBA 8.2 - Overgang-fasen}}
 
{{KBA 8.2 - Overgang-fasen}}
{{KBA 8.3 - Medische diagnostiek en handelen}}
 
{{KBA 8.4 - Anticiperend beleid}}
 
{{KBA 8.5 - Samenwerking en regie}}
 
{{KBA 8.6 - Naasten}}
 
{{KBA 8.7 - Rouwbegeleiding}}
 
{{KBA 8.8 - Palliatieve sedatie}}
 
{{KBA 8.9 - Euthanasie}}
 
{{KBA 8.10 - Continuïteit en zelfzorg}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
 
|
 
|
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
 
 
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
 
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}
 
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}
 
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}
 
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
 
{{Aandachtsgebied - Diversiteit}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
Regel 44: Regel 27:
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
 
+
De meeste mensen willen graag thuis, met begeleiding van de eigen huisarts, overlijden. De stervensfase, inclusief nazorg, behoeft zijn eigen specifieke aanpak, beschreven in de [https://www.pallialine.nl/stervensfase Richtlijn zorg in de stervensfase]. Met name het herkennen en erkennen van de stervensfase is in de praktijk lastig en voor alle betrokkenen een emotioneel moment. Het instrument Zorgpad Stervensfase biedt door het markeren van de stervensfase en met het opstellen van zorgdoelen houvast bij de zorg in de laatste fase en wordt in de praktijk (ziekenhuizen, hospices en steeds meer in thuissituaties) ingezet. 
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
 
+
Herkennen van de stervensfase en dit bespreekbaar maken met patiënt en naasten; overstap maken naar strikt noodzakelijke zorg in de laatste dagen.
 
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
 
 
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 +
*Bekijk de [https://www.pallialine.nl/stervensfase richtlijn zorg in de stervensfase] en het [https://www.pallialine.nl/uploaded/docs/Stervensfase/2011_1205ZorgpadStervensfaseZiekenhuisversie.pdf Zorgpad Stervensfase]. Wat spreekt je vooral aan? Is het zorgpad een handzaam instrument?
 +
*Ga na of het [https://www.pallialine.nl/uploaded/docs/Stervensfase/2011_1205ZorgpadStervensfaseZiekenhuisversie.pdf Zorgpad Stervensfase]  ook ingezet wordt bij patiënten in de praktijk of het hospice waarmee jullie samenwerken. Wat zijn de ervaringen van de berokkenen? Dit zorgpad kan leidraad bieden; het omschrijft de zorg d.m.v. zorgdoelen gericht op zowel de lichamelijke, als de psychische, sociale en spirituele dimensies van de zorg in de stervensfase voor de patiënt en de naasten.
  
 +
'''Ter ondersteuning op een terugkomdag:'''
 +
* Presentatie [[:Media:Zorg in de stervensfase.ppt|Zorg in de stervensfase]]
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 +
* [https://www.pallialine.nl/ Pallialine]
  
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}

Huidige versie van 6 mei 2022 om 10:30


Leerlijn palliatieve zorg
Auteur

Rinel van Beest
Anneke Zwijnenburg

Stage

CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

2. Overgang-fasen

Competenties

Communicatie
Organiseren

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Zelfstudie

Relevantie

De meeste mensen willen graag thuis, met begeleiding van de eigen huisarts, overlijden. De stervensfase, inclusief nazorg, behoeft zijn eigen specifieke aanpak, beschreven in de Richtlijn zorg in de stervensfase. Met name het herkennen en erkennen van de stervensfase is in de praktijk lastig en voor alle betrokkenen een emotioneel moment. Het instrument Zorgpad Stervensfase biedt door het markeren van de stervensfase en met het opstellen van zorgdoelen houvast bij de zorg in de laatste fase en wordt in de praktijk (ziekenhuizen, hospices en steeds meer in thuissituaties) ingezet. 

Doel

Herkennen van de stervensfase en dit bespreekbaar maken met patiënt en naasten; overstap maken naar strikt noodzakelijke zorg in de laatste dagen.

Onderwijsactiviteiten

  • Bekijk de richtlijn zorg in de stervensfase en het Zorgpad Stervensfase. Wat spreekt je vooral aan? Is het zorgpad een handzaam instrument?
  • Ga na of het Zorgpad Stervensfase ook ingezet wordt bij patiënten in de praktijk of het hospice waarmee jullie samenwerken. Wat zijn de ervaringen van de berokkenen? Dit zorgpad kan leidraad bieden; het omschrijft de zorg d.m.v. zorgdoelen gericht op zowel de lichamelijke, als de psychische, sociale en spirituele dimensies van de zorg in de stervensfase voor de patiënt en de naasten.

Ter ondersteuning op een terugkomdag:

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie