Palliatieve fase - besluitvorming: verschil tussen versies
k |
k (Sylvia Vlak heeft pagina Besluitvorming in palliatieve fase hernoemd naar Palliatieve fase - besluitvorming) |
||
(5 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn palliatieve zorg}} | |
+ | |||
{| class="infobox leerlijn-pall" | {| class="infobox leerlijn-pall" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} | ||
Regel 30: | Regel 31: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | Ook, of juist, bij de zorg voor de palliatieve patiënt is het klinisch redeneren essentieel. Met kennis over het onderliggend lijden, anamnese, (lichamelijk) onderzoek, meet- en score-instrumenten en meenemen van het ziekteverloop wordt een werkhypothese opgesteld. Deze werkhypothese en de wens en mogelijkheden (context) van de patiënt zijn leidraad voor het beleid. | ||
− | |||
=== Doel === | === Doel === | ||
Leren klinisch redeneren in de palliatieve fase. Analyseren, samenvatten van problematiek en behandelplan, evalueren, beleid zo nodig bijstellen. | Leren klinisch redeneren in de palliatieve fase. Analyseren, samenvatten van problematiek en behandelplan, evalueren, beleid zo nodig bijstellen. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | Deze bouwsteen geeft achterliggende literatuur ter informatie en kan daardoor gebruikt worden als zelfstudie. Ook is er casuïstiek die als zelfstudie of tijdens de terugkomdag kan worden gebruikt. | ||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | *Neem de achtergrondliteratuur door over besluitvorming in de palliatieve fase. | |
− | + | **Het instrument [https://pznlsawebprod.blob.core.windows.net/mediacontainer/pznl/media/opleidings-en-trainingsmateriaal/iknl_besluitvorming_2019_definitief.pdf Besluitvorming in de palliatieve fase] is een format voor het bespreken en opstellen van werkhypothese en beleid van veelvoorkomende symptomen in de palliatieve fase. Het is een hulpmiddel om het proces te begeleiden, te evalueren en zo nodig bij te stellen. Door samen met de opleider en/of in de groep casuïstiek te bespreken aan de hand van beslisschijf en samenvattingskaarten kan je je hierin bekwamen. | |
− | + | **[[:Media:De Beslisschijf palliatief redeneren.pdf|De Beslisschijf palliatief redeneren]] Beslisschijf zoals in bovenstaand format beschreven staat in verkorte versie. | |
− | + | *Ga bij een patiënt in de palliatieve fase de beslisschijf langs; maak eventueel gebruik van [[:Media:Format besluitvorming in de palliatieve fase nov 2010.pdf|het invulformulier besluitvorming in de palliatieve fase]] om een goed overzicht te kunnen bewaren. Bespreek na met je opleider of gebruik tijdens de terugkomdag. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | [https:// | + | *[https://palliaweb.nl/ Palliaweb] |
− | + | *[https://www.pallialine.nl/ Pallialine] | |
− | [ | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Huidige versie van 5 mei 2022 om 14:49
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Ook, of juist, bij de zorg voor de palliatieve patiënt is het klinisch redeneren essentieel. Met kennis over het onderliggend lijden, anamnese, (lichamelijk) onderzoek, meet- en score-instrumenten en meenemen van het ziekteverloop wordt een werkhypothese opgesteld. Deze werkhypothese en de wens en mogelijkheden (context) van de patiënt zijn leidraad voor het beleid.
Doel
Leren klinisch redeneren in de palliatieve fase. Analyseren, samenvatten van problematiek en behandelplan, evalueren, beleid zo nodig bijstellen.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen geeft achterliggende literatuur ter informatie en kan daardoor gebruikt worden als zelfstudie. Ook is er casuïstiek die als zelfstudie of tijdens de terugkomdag kan worden gebruikt.
Onderwijsactiviteiten
- Neem de achtergrondliteratuur door over besluitvorming in de palliatieve fase.
- Het instrument Besluitvorming in de palliatieve fase is een format voor het bespreken en opstellen van werkhypothese en beleid van veelvoorkomende symptomen in de palliatieve fase. Het is een hulpmiddel om het proces te begeleiden, te evalueren en zo nodig bij te stellen. Door samen met de opleider en/of in de groep casuïstiek te bespreken aan de hand van beslisschijf en samenvattingskaarten kan je je hierin bekwamen.
- De Beslisschijf palliatief redeneren Beslisschijf zoals in bovenstaand format beschreven staat in verkorte versie.
- Ga bij een patiënt in de palliatieve fase de beslisschijf langs; maak eventueel gebruik van het invulformulier besluitvorming in de palliatieve fase om een goed overzicht te kunnen bewaren. Bespreek na met je opleider of gebruik tijdens de terugkomdag.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn palliatieve zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Rinel van Beest
- Auteur - Anneke Zwijnenburg
- 1e Huisartsstage
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 8.3 - Medische diagnostiek en handelen
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie