Palliatieve fase - besluitvorming: verschil tussen versies
(→Relevantie) |
|||
Regel 49: | Regel 49: | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | + | [https://www.netwerkpalliatievezorg.nl/Portals/65/documenten/Presentaties/2011-03-16%20ppt%20pall%20redeneren.pdf Besluitvorming in de palliatieve fase] format voor het bespreken en opstellen van werkhypothese en beleid van veel voorkomende symptomen in de palliatieve fase |
+ | |||
+ | [[:Bestand:De Beslisschijf palliatief redeneren.pdf]] Beslisschijf zoals in bovenstaand format beschreven staat in verkorte versie | ||
+ | |||
+ | [[:Bestand:Format besluitvorming in de palliatieve fase nov 2010.pdf]] Invulformulier als ondersteuning van de beslisschijf, te gebruiken in de praktijk | ||
+ | |||
+ | Casus volgt{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Versie van 30 apr 2019 om 14:09
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Ook, of juist, bij de zorg voor de palliatieve patiënt is het klinisch redeneren essentieel. M.b.v. kennis over het onderliggend lijden, anamnese, (lichamelijk) onderzoek, meet- en score instrumenten en meenemen van het ziekteverloop wordt een werkhypothese opgesteld. Deze werkhypothese en de wens en mogelijkheden (context) van de patiënt zijn leidraad voor het beleid. Het instrument "Besluitvorming in de palliatieve fase" is een hulpmiddel om dit proces te begeleiden, te evalueren en z.n. bij te stellen. Door samen met de opleider en/of in de groep casuïstiek te bespreken a.d.h.v. beslisschijf en samenvattingskaarten kan de aios zich hierin bekwamen.
Doel
Leren klinisch redeneren in de palliatieve fase. Analyseren, samenvatten van problematiek en behandelplan, evalueren, beleid zo nodig bijstellen.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen geeft achterliggende literatuur ter informatie en kan daardoor gebruikt worden als zelfstudie. Ook is er casuïstiek die als zelfstudie of tijdens de terugkomdag kan worden gebruikt.
Onderwijsactiviteiten
-Neem de achtergrondliteratuur door over besluitvorming in de palliatieve fase
-Ga bij een patiënt in de palliatieve fase de beslisschijf langs; maak eventueel gebruik van bijgevoegd invulformulier om een goed overzicht te kunnen bewaren. Bespreek na met je opleider of gebruik tijdens de terugkomdag.
-Als je zelf geen palliatieve patiënt hebt kun je gebruik maken van de casus om het klinisch redeneren in de palliatieve fase te oefenen. Deze kan ook gebruikt worden voor de terugkomdag
Bronnen
Besluitvorming in de palliatieve fase format voor het bespreken en opstellen van werkhypothese en beleid van veel voorkomende symptomen in de palliatieve fase
Bestand:De Beslisschijf palliatief redeneren.pdf Beslisschijf zoals in bovenstaand format beschreven staat in verkorte versie
Bestand:Format besluitvorming in de palliatieve fase nov 2010.pdf Invulformulier als ondersteuning van de beslisschijf, te gebruiken in de praktijk
Casus volgtDe bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn palliatieve zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Rinel van Beest
- Auteur - Anneke Zwijnenburg
- 1e Huisartsstage
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 8.3 - Medische diagnostiek en handelen
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie