Euthanasie; richtlijnen, wetten en cijfers: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 60: | Regel 60: | ||
*[https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/nieuwe-euthanasiecode-wijst-op-valkuilen.htm Nieuwe euthanasiecode wijst op valkuilen] Achtergrondartikel over de laatste update van de euthanasiecode in 2018 | *[https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/nieuwe-euthanasiecode-wijst-op-valkuilen.htm Nieuwe euthanasiecode wijst op valkuilen] Achtergrondartikel over de laatste update van de euthanasiecode in 2018 | ||
*Het artikel [[:Bestand:Uitzichtloos-en-ondraaglijk-lijden.pdf|uitzichtloos en ondraaglijk lijden]] geeft informatie en handvatten over de (diagnostiek van) ondraaglijk lijden. | *Het artikel [[:Bestand:Uitzichtloos-en-ondraaglijk-lijden.pdf|uitzichtloos en ondraaglijk lijden]] geeft informatie en handvatten over de (diagnostiek van) ondraaglijk lijden. | ||
+ | *In het artikel [https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/oordelen-toetsingscommissies-euthanasie-soms-onvolledig.htm 'oordelen toetingscommissie niet altijd volledig'] worden kanttekeningen geplaatst bij de huidige werkwijze van de regionale toetsingscommissie. | ||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Versie van 6 dec 2019 om 11:54
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Maatschappelijk handelen |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Om euthanasie te kunnen bespreken en een besluit te kunnen nemen om al dan niet tot uitvoering over te gaan is bekendheid met de wetten, standpunten en richtlijnen een vereiste.
Wat zijn de voorwaarden voor euthanasie, wat zegt de wet? Wat zijn de standpunten van onze eigen beroepsgroep ten aanzien van euthanasie?
Deze bouwsteen geeft hierover achtergrondinformatie.
Doel
Kennis vergaren over wet en regelgeving en standpunten ten aanzien van euthanasie
Deze kennis en standpunten toetsen aan die van opleiders en peers.
Gebruiksaanwijzing
Zelfstudie, eventueel samen met de opleider ter voorbereiding op een euthanasie in de praktijk of een terugkomdag waar het onderwerp euthanasie ter sprake komt.
Onderwijsactiviteiten
Lees de onderstaande literatuur.
- Geeft deze je voldoende houvast om het standpunt van de beroepsgroep te kunnen plaatsen?
- Geeft deze jou voldoende houvast bij het besluiten tot het uitvoeren van euthanasie bij een bepaalde patiënt?
Bronnen
- KNMG standpunt: Rol van de arts bij het zelfgekozen levenseinde (2011) geeft een overzicht over de rol, de verantwoordelijkheden, mogelijkheden en begrenzing van de arts bij het zelfgekozen levenseinde.
- Wetgeving euthanasie via de site van de rijksoverheid met een animatie over de zorgvuldigheidseisen.
- De infographic euthanasie in cijfer 2019 van het KNMG geeft informatie over aantallen en medische indicaties van euthanasie.
- Ontwikkelingen in euthanasie is een overzicht van het nivel met de ontwikkelingen in aantallen euthanasie, maar ook in welke factoren hierin een rol spelen.
- De power point “de weloverwogen vraag” : kan bij het bespreken van dit onderwerp in de groep op de terugkomdag als leidraad dienen.
- Euthanasie vereist etische toets Artikel over de zelfbeschikking en barmhartigheid versus beschermwaardigheid van het leven.
- Nieuwe euthanasiecode wijst op valkuilen Achtergrondartikel over de laatste update van de euthanasiecode in 2018
- Het artikel uitzichtloos en ondraaglijk lijden geeft informatie en handvatten over de (diagnostiek van) ondraaglijk lijden.
- In het artikel 'oordelen toetingscommissie niet altijd volledig' worden kanttekeningen geplaatst bij de huidige werkwijze van de regionale toetsingscommissie.
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn palliatieve zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Rinel van Beest
- Auteur - Anneke Zwijnenburg
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 8.9 - Euthanasie
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie