Balanceren tussen betrokkenheid en distantie: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-pall" ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Rinel van Beest|Rinel van Beest}} {{Auteur - Annek...') |
|||
Regel 11: | Regel 11: | ||
| | | | ||
{{stage - 1e Huisartsstage}} | {{stage - 1e Huisartsstage}} | ||
− | |||
{{stage - CZ stage}} | {{stage - CZ stage}} | ||
− | |||
{{stage - 2e Huisartsstage}} | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{KBA 8.10 - Continuïteit en zelfzorg}} | {{KBA 8.10 - Continuïteit en zelfzorg}} | ||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | ||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
| | | | ||
{{Toepassing - Leergesprek}} | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
− | |||
− | |||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | Begeleiden van een palliatieve patiënt is intensief. Zeker in de laatste fase als de stervensfase aantreedt zijn de contacten frequenter en spelen er veel emoties. Niet alleen bij de patiënt, maar vaak ook bij de dokter. | ||
+ | |||
+ | Deze bouwsteen is bedoeld als toevoeging op de competentie professionaliteit en de daar al bestaande bouwstenen en literatuur. | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
+ | Helder krijgen welke eigen ervaringen een rol spelen in omgang met palliatieve patiënten | ||
+ | |||
+ | Positiebepaling in de omgang met palliatieve patiënten | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | Deze bouwsteen kan gebruikt worden als zelfstudie, als basis voor een leergesprek of tijdens de terugkomdag | ||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | · Welke ervaringen heb jij in jouw persoonlijk leven met een palliatief traject of plotseling overlijden: eigen ervaringen, mensen in je omgeving? | |
+ | |||
+ | · Wat betekenen deze ervaringen voor jou persoonlijk? | ||
+ | |||
+ | · Welke betekenis hebben deze ervaringen voor je beroepsuitoefening? | ||
+ | |||
+ | · Hoe kies je je positie als arts ten opzichte van de palliatieve patiënt? Welke normen en waarden zijn voor jou belangrijk? | ||
+ | |||
+ | · Hoe ga je ermee om als de begeleiding van een patiënt moeilijk gaat omdat b.v. de patiënt heel andere opvattingen en verwachtingen heeft? Praat je hier over met collega’s? | ||
+ | · Zit je in een intervisie groep en wil je ook na de opleiding blijven deelnemen aan een supervisie/ intervisie groep? | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
+ | Kijk eens op de site [[www.doodgewoonbespreekbaar.nl]], onderdeel van stichting STEM, over verschillende manieren van omgang met de dood. Welk type zou je jezelf onder scharen? | ||
+ | |||
+ | [https://www.henw.org/artikelen/niet-alleen-de-patient-verliest Niet alleen de patiënt verliest: de huisarts rouwt soms mee], artikel H en W 2003. | ||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Versie van 2 okt 2019 om 15:13
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Begeleiden van een palliatieve patiënt is intensief. Zeker in de laatste fase als de stervensfase aantreedt zijn de contacten frequenter en spelen er veel emoties. Niet alleen bij de patiënt, maar vaak ook bij de dokter.
Deze bouwsteen is bedoeld als toevoeging op de competentie professionaliteit en de daar al bestaande bouwstenen en literatuur.
Doel
Helder krijgen welke eigen ervaringen een rol spelen in omgang met palliatieve patiënten
Positiebepaling in de omgang met palliatieve patiënten
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen kan gebruikt worden als zelfstudie, als basis voor een leergesprek of tijdens de terugkomdag
Onderwijsactiviteiten
· Welke ervaringen heb jij in jouw persoonlijk leven met een palliatief traject of plotseling overlijden: eigen ervaringen, mensen in je omgeving?
· Wat betekenen deze ervaringen voor jou persoonlijk?
· Welke betekenis hebben deze ervaringen voor je beroepsuitoefening?
· Hoe kies je je positie als arts ten opzichte van de palliatieve patiënt? Welke normen en waarden zijn voor jou belangrijk?
· Hoe ga je ermee om als de begeleiding van een patiënt moeilijk gaat omdat b.v. de patiënt heel andere opvattingen en verwachtingen heeft? Praat je hier over met collega’s?
· Zit je in een intervisie groep en wil je ook na de opleiding blijven deelnemen aan een supervisie/ intervisie groep?
Bronnen
Kijk eens op de site www.doodgewoonbespreekbaar.nl, onderdeel van stichting STEM, over verschillende manieren van omgang met de dood. Welk type zou je jezelf onder scharen?
Niet alleen de patiënt verliest: de huisarts rouwt soms mee, artikel H en W 2003.
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |