Communiceren in acute situaties: verschil tussen versies
(Bouwsteen 'communiceren in acute situaties aangemaakt') |
(eerste opzet van de bouwsteen) |
||
Regel 8: | Regel 8: | ||
| | | | ||
{{Auteur - Daphne Beemsterboer}} | {{Auteur - Daphne Beemsterboer}} | ||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 14: | Regel 13: | ||
{{stage - 1e Huisartsstage}} | {{stage - 1e Huisartsstage}} | ||
{{stage - Klinische stage}} | {{stage - Klinische stage}} | ||
− | |||
− | |||
{{stage - 2e Huisartsstage}} | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
Regel 21: | Regel 18: | ||
| | | | ||
{{KBA 2.1 - Toestandsbeeld}} | {{KBA 2.1 - Toestandsbeeld}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
Regel 36: | Regel 23: | ||
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | ||
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
| | | | ||
− | |||
{{Toepassing - Praktijkleren}} | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
Regel 51: | Regel 31: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Acute situaties vergen een andere manier van communiceren dan gebruikelijk is gedurende het reguliere spreekuur. In acute situaties kan er sprake zijn van angst waarbij onrust, gejaagdheid en onzekerheid factoren kunnen zijn die de communicatie bemoeilijken. Niet alleen kunnen emoties bij de patiënt of naasten voelbaar zijn, maar kun je dit bij jezelf als arts ook herkennen in dergelijke situaties. In deze bouwsteen wordt stilgestaan bij de emoties, valkuilen en communicatietechnieken die in acute situaties naar voren kunnen komen. | |
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | Bewustwording van het verschil in acute situaties en de reguliere dagpraktijk ten aanzien van emoties, doelen en communicatie; waardoor verschillende communicatievaardigheden toegepast moeten worden. | |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
Regel 61: | Regel 41: | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | Bij spoedzorg gaat het over huisartsenzorg als antwoord op een zorgvraag die vanuit de beleving van de patiënt acuut is. Spoedzorg heeft dus als subjectief criterium; de vraag en de beleving van de patiënt, die vaak ongerust is en denkt met spoed een dokter nodig te hebben. Het verschil tussen de spoedbeleving van de patiënt en de medische urgentie van zijn hulpvraag blijkt vaak groot. Erkenning van deze discrepantie is belangrijk. | ||
+ | |||
+ | Er zijn dus verschillende situaties die zich voor kunnen doen tijdens ‘spoedgevallen’. Hierbij kan er verschil zijn in de medische urgentie, de beleving van de patiënt en naasten en de gevoelens van de arts. De verschillende situaties zullen hieronder verder toegelicht worden. | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | |||
{{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}} | {{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}} |
Versie van 5 sep 2020 om 12:25
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Acute situaties vergen een andere manier van communiceren dan gebruikelijk is gedurende het reguliere spreekuur. In acute situaties kan er sprake zijn van angst waarbij onrust, gejaagdheid en onzekerheid factoren kunnen zijn die de communicatie bemoeilijken. Niet alleen kunnen emoties bij de patiënt of naasten voelbaar zijn, maar kun je dit bij jezelf als arts ook herkennen in dergelijke situaties. In deze bouwsteen wordt stilgestaan bij de emoties, valkuilen en communicatietechnieken die in acute situaties naar voren kunnen komen.
Doel
Bewustwording van het verschil in acute situaties en de reguliere dagpraktijk ten aanzien van emoties, doelen en communicatie; waardoor verschillende communicatievaardigheden toegepast moeten worden.
Gebruiksaanwijzing
Onderwijsactiviteiten
Bij spoedzorg gaat het over huisartsenzorg als antwoord op een zorgvraag die vanuit de beleving van de patiënt acuut is. Spoedzorg heeft dus als subjectief criterium; de vraag en de beleving van de patiënt, die vaak ongerust is en denkt met spoed een dokter nodig te hebben. Het verschil tussen de spoedbeleving van de patiënt en de medische urgentie van zijn hulpvraag blijkt vaak groot. Erkenning van deze discrepantie is belangrijk.
Er zijn dus verschillende situaties die zich voor kunnen doen tijdens ‘spoedgevallen’. Hierbij kan er verschil zijn in de medische urgentie, de beleving van de patiënt en naasten en de gevoelens van de arts. De verschillende situaties zullen hieronder verder toegelicht worden.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn spoedeisende zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Daphne Beemsterboer
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 2.1 - Toestandsbeeld
- Leerlijn Spoedzorg
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie