Communiceren in acute situaties: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Bouwsteen 'communiceren in acute situaties aangemaakt')
 
(eerste opzet van de bouwsteen)
Regel 8: Regel 8:
 
|
 
|
 
{{Auteur - Daphne Beemsterboer}}
 
{{Auteur - Daphne Beemsterboer}}
{{Auteur - Hetty Olthoff}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
Regel 14: Regel 13:
 
{{stage - 1e Huisartsstage}}
 
{{stage - 1e Huisartsstage}}
 
{{stage - Klinische stage}}
 
{{stage - Klinische stage}}
{{stage - CZ stage}}
 
{{stage - GGZ stage}}
 
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
Regel 21: Regel 18:
 
|
 
|
 
{{KBA 2.1 - Toestandsbeeld}}
 
{{KBA 2.1 - Toestandsbeeld}}
{{KBA 2.2 - Urgentie}}
 
{{KBA 2.3 - Registratie en overdracht}}
 
{{KBA 2.4 - Supervisie}}
 
{{KBA 2.5 - Patiëntveiligheid}}
 
{{KBA 2.6 - Tijdbewaking}}
 
{{KBA 2.7 - Organisatie}}
 
{{KBA 2.8 - Visites}}
 
{{KBA 2.9 - Triage telefonisch}}
 
{{KBA 2.10 - Autorisatie}}
 
{{KBA 2.11 - Leiderschap}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
Regel 36: Regel 23:
 
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
 
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
 
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
 
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}
 
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}
 
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}
 
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
 
{{Aandachtsgebied - Diversiteit}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
 
|
 
|
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
Regel 51: Regel 31:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
 
+
Acute situaties vergen een andere manier van communiceren dan gebruikelijk is gedurende het reguliere spreekuur. In acute situaties kan er sprake zijn van angst waarbij onrust, gejaagdheid en onzekerheid factoren kunnen zijn die de communicatie bemoeilijken. Niet alleen kunnen emoties bij de patiënt of naasten voelbaar zijn, maar kun je dit bij jezelf als arts ook herkennen in dergelijke situaties. In deze bouwsteen wordt stilgestaan bij de emoties, valkuilen en communicatietechnieken die in acute situaties naar voren kunnen komen.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
 
+
Bewustwording van het verschil in acute situaties en de reguliere dagpraktijk ten aanzien van emoties, doelen en communicatie; waardoor verschillende communicatievaardigheden toegepast moeten worden. 
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
Regel 61: Regel 41:
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
  
 +
Bij spoedzorg gaat het over huisartsenzorg als antwoord op een zorgvraag die vanuit de beleving van de patiënt acuut is. Spoedzorg heeft dus als subjectief criterium; de vraag en de beleving van de patiënt, die vaak ongerust is en denkt met spoed een dokter nodig te hebben. Het verschil tussen de spoedbeleving van de patiënt en de medische urgentie van zijn hulpvraag blijkt vaak groot. Erkenning van deze discrepantie is belangrijk.
 +
 +
Er zijn dus verschillende situaties die zich voor kunnen doen tijdens ‘spoedgevallen’. Hierbij kan er verschil zijn in de medische urgentie, de beleving van de patiënt en naasten en de gevoelens van de arts. De verschillende situaties zullen hieronder verder toegelicht worden.  
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 
  
 
{{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}}

Versie van 5 sep 2020 om 12:25



Leerlijn spoedeisende zorg
Auteur

Daphne Beemsterboer

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
2e Huisartsstage

KBA

1. Toestandsbeeld

Competenties

Medisch handelen
Communicatie

Leerplek

Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Acute situaties vergen een andere manier van communiceren dan gebruikelijk is gedurende het reguliere spreekuur. In acute situaties kan er sprake zijn van angst waarbij onrust, gejaagdheid en onzekerheid factoren kunnen zijn die de communicatie bemoeilijken. Niet alleen kunnen emoties bij de patiënt of naasten voelbaar zijn, maar kun je dit bij jezelf als arts ook herkennen in dergelijke situaties. In deze bouwsteen wordt stilgestaan bij de emoties, valkuilen en communicatietechnieken die in acute situaties naar voren kunnen komen.

Doel

Bewustwording van het verschil in acute situaties en de reguliere dagpraktijk ten aanzien van emoties, doelen en communicatie; waardoor verschillende communicatievaardigheden toegepast moeten worden. 

Gebruiksaanwijzing

Onderwijsactiviteiten

Bij spoedzorg gaat het over huisartsenzorg als antwoord op een zorgvraag die vanuit de beleving van de patiënt acuut is. Spoedzorg heeft dus als subjectief criterium; de vraag en de beleving van de patiënt, die vaak ongerust is en denkt met spoed een dokter nodig te hebben. Het verschil tussen de spoedbeleving van de patiënt en de medische urgentie van zijn hulpvraag blijkt vaak groot. Erkenning van deze discrepantie is belangrijk.

Er zijn dus verschillende situaties die zich voor kunnen doen tijdens ‘spoedgevallen’. Hierbij kan er verschil zijn in de medische urgentie, de beleving van de patiënt en naasten en de gevoelens van de arts. De verschillende situaties zullen hieronder verder toegelicht worden.  

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie