Palliatieve fase - hoop: verschil tussen versies
k (Sylvia Vlak heeft pagina Hoop in de palliatieve fase hernoemd naar Palliatieve fase - hoop) |
|||
(8 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn palliatieve zorg}} | |
+ | |||
{| class="infobox leerlijn-pall" | {| class="infobox leerlijn-pall" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} | ||
Regel 25: | Regel 26: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | Hoop is een belangrijk aspect in de palliatieve fase. Valse, niet-realistische hoop kan huisartsen voor een lastig dilemma plaatsen. Hoop wordt door patiënten, en zorgverleners, niet altijd vanuit een realistisch perspectief benaderd, maar ook vanuit een functioneel of narratief perspectief. Bijvoorbeeld om een situatie aan te kunnen.<br /> | ||
+ | Oog hebben voor deze verschillende aspecten van hoop kan de huisarts helpen in de communicatie in de laatste levensfase. Veranderingen in de fysieke conditie kunnen aanleiding zijn om het thema hoop aan te kaarten. | ||
− | |||
=== Doel === | === Doel === | ||
+ | Je krijgt inzicht in de rol van hoop in de palliatieve levensfase en weet van het bestaan van de gesprekstool hoop. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | Het onderwerp hoop kan een goede aanleiding zijn om tijdens een leergesprek eigen hoop en lijden te bespreken. Bijvoorbeeld uit persoonlijke ervaring of in de begeleiding van patiënten. Wat doet dit met jezelf? Hoe kijk je zelf tegen het onderwerp hoop in de laatste levensfase aan? Hoe kan je realistisch zijn en tegelijkertijd niet alle hoop ontnemen? Is er een balans mogelijk tussen hoop aan de ene kant en erkenning van verlies aan de andere kant en zorg je daarvoor? <br /> <br /> | ||
+ | Neem onderstaande informatie door om het leergesprek vorm te geven of als zelfstudie: | ||
+ | * [https://www.verenso.nl/_asset/_public/Tijdschrift/2013/2013-3-TvO-Tijdschrift.pdf Werken met drie perspectieven op hoop van ongeneeslijk zieke mensen. Olsman E. Tijdschrift voor Ouderengeneeskunde 2013, bladzijde 142] | ||
+ | * [https://www.pallialine.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&richtlijn_id=1081&unique=e5520580e32b96ea50c1c4fb5993260c Spiritualiteit in de palliatieve fase. Pallialine; richtlijn zingeving en spiritualiteit] | ||
+ | * [[:Media: Gesprekstool hoop - Olsman.pdf|Gesprekstool hoop]] te gebruiken bij nieuwe patiënten of bij fysieke achteruitgang/na slecht nieuws met als doel de patiënt (beter) te leren kennen. | ||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | * [ | + | * [https://www.verenso.nl/ Verenso] |
− | + | * [https://www.pallialine.nl Pallialine] | |
+ | |||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Huidige versie van 5 mei 2022 om 14:20
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Hoop is een belangrijk aspect in de palliatieve fase. Valse, niet-realistische hoop kan huisartsen voor een lastig dilemma plaatsen. Hoop wordt door patiënten, en zorgverleners, niet altijd vanuit een realistisch perspectief benaderd, maar ook vanuit een functioneel of narratief perspectief. Bijvoorbeeld om een situatie aan te kunnen.
Oog hebben voor deze verschillende aspecten van hoop kan de huisarts helpen in de communicatie in de laatste levensfase. Veranderingen in de fysieke conditie kunnen aanleiding zijn om het thema hoop aan te kaarten.
Doel
Je krijgt inzicht in de rol van hoop in de palliatieve levensfase en weet van het bestaan van de gesprekstool hoop.
Onderwijsactiviteiten
Het onderwerp hoop kan een goede aanleiding zijn om tijdens een leergesprek eigen hoop en lijden te bespreken. Bijvoorbeeld uit persoonlijke ervaring of in de begeleiding van patiënten. Wat doet dit met jezelf? Hoe kijk je zelf tegen het onderwerp hoop in de laatste levensfase aan? Hoe kan je realistisch zijn en tegelijkertijd niet alle hoop ontnemen? Is er een balans mogelijk tussen hoop aan de ene kant en erkenning van verlies aan de andere kant en zorg je daarvoor?
Neem onderstaande informatie door om het leergesprek vorm te geven of als zelfstudie:
- Werken met drie perspectieven op hoop van ongeneeslijk zieke mensen. Olsman E. Tijdschrift voor Ouderengeneeskunde 2013, bladzijde 142
- Spiritualiteit in de palliatieve fase. Pallialine; richtlijn zingeving en spiritualiteit
- Gesprekstool hoop te gebruiken bij nieuwe patiënten of bij fysieke achteruitgang/na slecht nieuws met als doel de patiënt (beter) te leren kennen.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |