Empathie: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k (overbodige link verwijderd in tabel rechtsboven) |
|||
Regel 30: | Regel 30: | ||
* Kan reflecteren op haar eigen empathisch vermogen en eventuele leerpunten daarbij | * Kan reflecteren op haar eigen empathisch vermogen en eventuele leerpunten daarbij | ||
* Weet hoe empathie aan bod komt in de MAAS 2.0 scorelijst | * Weet hoe empathie aan bod komt in de MAAS 2.0 scorelijst | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteit === | === Onderwijsactiviteit === | ||
Regel 42: | Regel 37: | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | * [[:Media:PPT APC OWP Empathie in het consult 20220613.pptx|Powerpoint]] 'Empathie in het consult'. | |
− | + | ** Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). September 2019.docx|werkboek.]] Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. | |
− | + | *Relevante, op de praktijk gerichte teksten over empathie in het consult. Lezen ter voorbereiding van leergesprek of onderwijs, of voor zelfstudie. | |
− | + | **[[:Media:Handboek effectieve communicatie in de huisartenpraktijk hoofdstuk 2.pdf|‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’,]] Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk. | |
+ | **‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk. | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Versie van 13 jun 2022 om 19:07
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
'Relatie opbouwen' is een van de doorlopende consulttaken volgens het consultmodel van Silverman. Daarbij zijn vaardigheden omtrent empathie onmisbaar. Een juiste mate van empathie uiten is van belang voor de arts-patient relatie, en voor het slagen van het consult.
Doel
De aios
- Heeft kennis van de verschillende aspecten van empathie
- Is zich bewust van het belang van empathie voor de arts-patientrelatie
- Kan reflecteren op haar eigen empathisch vermogen en eventuele leerpunten daarbij
- Weet hoe empathie aan bod komt in de MAAS 2.0 scorelijst
Onderwijsactiviteit
- Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets
- Onderwijs op de terugkomdag
- Een leergesprek met de hao
Bronnen
- Powerpoint 'Empathie in het consult'.
- Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek. Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT.
- Relevante, op de praktijk gerichte teksten over empathie in het consult. Lezen ter voorbereiding van leergesprek of onderwijs, of voor zelfstudie.
- ‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk.
- ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk.
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |