Informatie-overdracht: verschil tussen versies
k |
|||
(11 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> | |
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Leerlijnen]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Leerlijn communicatie]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | ||
+ | </ol> | ||
+ | <br /> | ||
{| class="infobox leerlijn-communicatie" | {| class="infobox leerlijn-communicatie" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn communicatie}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn communicatie}} | ||
Regel 5: | Regel 11: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Noor Gimbrere}} |
+ | {{Auteur - Ruth ten Broeke}} | ||
+ | {{Auteur - Laurie Hageman}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 12: | Regel 20: | ||
|- | |- | ||
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}} | | {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
Regel 32: | Regel 36: | ||
Pas daarna bespreekt de huisarts met de patiënt de volgende stap: aanvullende onderzoeken of behandelmogelijkheden. | Pas daarna bespreekt de huisarts met de patiënt de volgende stap: aanvullende onderzoeken of behandelmogelijkheden. | ||
− | Onderzoek laat zien dat huisartsen vaak (te) weinig tijd in het consult reserveren voor | + | Onderzoek laat zien dat huisartsen vaak (te) weinig tijd in het consult reserveren voor de consulttaak 'uitleg, planning en advies'. De nadruk ligt veelal op het stellen van een diagnose. Uit studies naar gezamenlijke besluitvorming, patiënt-tevredenheid, behandeltrouw en zelfs ziekte-uitkomsten, blijkt dat op al deze onderdelen beter wordt gescoord wanneer de informatie-overdracht naar de patiënt optimaal is, en de patiënt in de juiste mate betrokken wordt bij het daarop volgende keuzeproces. |
− | === | + | === Doel | === |
* De aios kent het belang van goede informatie-overdracht | * De aios kent het belang van goede informatie-overdracht | ||
* De aios maakt tijd en ruimte in het consult voor goede informatie-overdracht | * De aios maakt tijd en ruimte in het consult voor goede informatie-overdracht | ||
* De aios kent en beheerst de 'frisbee-techniek' en past deze toe | * De aios kent en beheerst de 'frisbee-techniek' en past deze toe | ||
− | + | === Onderwijsactiviteiten | === | |
− | + | * Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | === Onderwijsactiviteiten| === | ||
− | * Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de | ||
* Onderwijs op de terugkomdag | * Onderwijs op de terugkomdag | ||
* Een leergesprek met de hao | * Een leergesprek met de hao | ||
− | ==== Bronnen | + | ==== Bronnen | ==== |
− | + | * [[:Media:PPT APC OWP 9. Informatie-overdracht - frisbeetechniek 20220612b.pptx|Powerpoint-presentatie]] 'Informatie-overdracht'. | |
− | + | * [[:Media:Voorbereidingsopdracht bij OWP effectief geruststellen 20220627.docx|Voorbereidingsopdracht]] voor de aios. | |
− | + | * [[:Media:Handboek effectieve communicatie in de huisartenpraktijk hoofdstuk 2.pdf|‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’]], Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk. | |
− | + | * ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk. | |
− | + | * [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). Oktober 2022.docx|Werkboek]] ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’ | |
− | + | ** Suggesties voor de docent om het onderwijs over dit onderwerp uit te werken. | |
− | + | ** Onderwijs over informatie-overdracht kan eventueel gecombineerd worden met onderwijs oer 'exploreren', zie ook het werkboek en de powerpoint-presentatie [[:Media:PPT APC OWP 7. Exploreren 20220612.pptx|'Exploreren'.]] | |
+ | * Powerpoint presentatie [[:Media:PPT APC OWP 9. Informatie-overdracht - frisbeetechniek 20220612b.pptx|'frisbee techniek']] | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Huidige versie van 31 okt 2022 om 10:27
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie| |
De consulttaak 'Uitleg, planning en advies' bestaat uit een aantal onderdelen.
De huisarts deelt eerst haar bevindingen en eventuele diagnose met de patiënt. Ze sluit daarbij zoveel mogelijk aan op de hulpvraag en het referentiekader van de patiënt. De huisarts dient te verifiëren of de informatie goed begrepen wordt. Het is van belang om de patiënt ruimte te geven voor een reactie. De huisarts gaat na of de uitleg aansluit op de vragen waarmee de patiënt naar het spreekuur kwam.
Pas daarna bespreekt de huisarts met de patiënt de volgende stap: aanvullende onderzoeken of behandelmogelijkheden.
Onderzoek laat zien dat huisartsen vaak (te) weinig tijd in het consult reserveren voor de consulttaak 'uitleg, planning en advies'. De nadruk ligt veelal op het stellen van een diagnose. Uit studies naar gezamenlijke besluitvorming, patiënt-tevredenheid, behandeltrouw en zelfs ziekte-uitkomsten, blijkt dat op al deze onderdelen beter wordt gescoord wanneer de informatie-overdracht naar de patiënt optimaal is, en de patiënt in de juiste mate betrokken wordt bij het daarop volgende keuzeproces.
Doel |
- De aios kent het belang van goede informatie-overdracht
- De aios maakt tijd en ruimte in het consult voor goede informatie-overdracht
- De aios kent en beheerst de 'frisbee-techniek' en past deze toe
Onderwijsactiviteiten |
- Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets
- Onderwijs op de terugkomdag
- Een leergesprek met de hao
Bronnen |
- Powerpoint-presentatie 'Informatie-overdracht'.
- Voorbereidingsopdracht voor de aios.
- ‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk.
- ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk.
- Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’
- Suggesties voor de docent om het onderwijs over dit onderwerp uit te werken.
- Onderwijs over informatie-overdracht kan eventueel gecombineerd worden met onderwijs oer 'exploreren', zie ook het werkboek en de powerpoint-presentatie 'Exploreren'.
- Powerpoint presentatie 'frisbee techniek'
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |