Voorbereiding BasisConsultvoeringsToets: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
 
(33 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 +
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Leerlijn communicatie]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[APC - Basisgespreksvaardigheden]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 +
</ol>
 
<br />
 
<br />
 
{| class="infobox leerlijn-communicatie"
 
{| class="infobox leerlijn-communicatie"
Regel 5: Regel 11:
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
{{Auteur - Gert Roos}}
+
{{Auteur - Noor Gimbrere}}
 +
{{Auteur - Ruth ten Broeke}}
 +
{{Auteur - Laurie Hageman}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
Regel 12: Regel 20:
 
|-
 
|-
 
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}}
 
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}}
|-
 
|'''Consulttaak'''
 
|
 
{{Consulttaak 1 - Beginnen}}
 
{{Consulttaak 2 - Inwinnen}}
 
{{Consulttaak 3 - LO}}
 
{{Consulttaak 4 - Uitleg}}
 
{{Consulttaak 5 - Beeindiging}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
Regel 27: Regel 27:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
In fase 1 van de opleiding werken de aios aan hun [[APC - Basisgespreksvaardigheden|basisgespreksvaardigheden]]. Deze eerste zes maanden worden afgesloten met een  toets: de [[Basis consultvoeringstoets|Basis Consultvoeringstoets (BCT)]]. Als toetsinstrument wordt de [[MAAS-Globaal]] gebruikt, een gevalideerde scorelijst. In deze bouwsteen worden bovenstaande begrippen en hun samenhang toegelicht.
+
In fase 1 van de opleiding werken de aios aan hun [[APC - Basisgespreksvaardigheden|basisgespreksvaardigheden]]. Deze eerste zeven maanden worden afgesloten met een  toets: de [[BasisConsultvoeringsToets|BasisConsultvoeringsToets (BCT)]]. Als toetsinstrument wordt de [[:Media:Maas-2.0 2020 Scoreformulier.pdf|MAAS 2.0]] gebruikt, een gevalideerde scorelijst. In deze bouwsteen worden bovenstaande begrippen en hun samenhang toegelicht.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
* De aios heeft kennis van de concepten 'BCT', 'MAAS-Globaal' en 'basisgespreksvaardigheden' en kent hun plaats in het curriculum en in de spreekkamer;  
+
* De aios heeft kennis van de concepten 'BCT', [[MAAS 2.0|'MAAS 2.0']] en 'basisgespreksvaardigheden' en kent hun plaats in het curriculum en in de spreekkamer;  
* De aios begrijpt hoe de MAAS-Globaal wordt gebruikt bij het beoordelen van de BCT;  
+
* De aios begrijpt hoe de MAAS 2.0 wordt gebruikt bij het beoordelen;  
* De aios heeft handvatten om gericht te oefenen voor de basis consultvoeringstoets.  
+
* De aios heeft handvatten om gericht te oefenen.  
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
* Onderwijs op terugkomdag 
+
Het onderwijsmateriaal in deze bouwsteen is bedoeld voor onderwijs of zelfstudie in voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets.
* Zelfstudie (oefening voor basis consultvoeringstoets)
 
* Leergesprek
 
  
=== Gebruiksaanwijzing ===
+
=== Bronnen ===
*Onderwijs: de powerpoint-presentatie 'Brug tussen MAAS-Globaal en communicatie-onderwijs' (te vinden op deze pagina onder 'bronnen') is gemaakt ter ondersteuning van een kort (45-60 minuten) onderwijsprogramma op een terugkomdag. Tevens kan de presentatie gebruikt worden voor en door opleiders op een paralleldag.  
+
* PowerPointpresentatie [[:Media:PPT APC OWP 1. Introductie basis communicatieonderwijs - Patiëntgerichte communicatie. 20220611.pptx|'Introductie basiscommunicatieonderwijs- patiëntgerichte communicatie']], met onder elke slide een toelichting in de notitieruimte.
* Zelfstudie: in de presentatie worden de onderwerpen 'basisgespreksvaardigheden', 'MAAS-Globaal' en 'BCT' goed uitgelegd, deze kan daarom ook gebruikt worden voor zelfstudie.  
+
** ter ondersteuning van een kort (45-60 minuten) onderwijsprogramma op een terugkomdag. Tevens kan de presentatie gebruikt worden voor en door opleiders op een paralleldag. In de presentatie worden de onderwerpen 'basisgespreksvaardigheden', 'MAAS 2.0' en 'BCT' goed uitgelegd, deze kan daarom ook gebruikt worden voor zelfstudie.  
* Zelfstudie en leergesprek: het word-bestand kan worden gebruikt ter oefening voor de consultvoeringstoets, bij voorkeur bij een opgenomen consult dat de aios terugkijkt - alleen of met de opleider in een leergesprek. 
 
  
=== Bronnen ===
+
* Bestand '[[:Media:Aandachtspunten pretoets consultvoering mrt21.pdf|Aandachtspunten pretoets consultvoering]]' ''met een overzicht van belangrijke aandachtspunten voor de BCT.''
* De powerpoint-presentatie 'Brug tussen MAAS-Globaal en communicatie-onderwijs', met onder elke slide een toelichting in de notitieruimte;
+
** kan worden gebruikt ter oefening voor de toets, bij voorkeur bij een opgenomen consult dat de aios terugkijkt - alleen of met de opleider tijdens een leergesprek.
* Word-bestand 'Aandachtspunten pre-toets consultvoering' met een overzicht van belangrijke aandachtspunten voor de basis consultvoeringstoets.
+
* [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). Oktober 2022.docx|Werkboek]] ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’
 +
* Op YouTube zijn geacteerde consulten beschikbaar die gebruikt kunnen worden als demonstratie- of als oefenmateriaal: [https://www.youtube.com/watch?v=8HY4LFGDpvE schouderklachten], [https://www.youtube.com/watch?v=GdkHKuzD3qE&t=7s lage rugklachten], [https://www.youtube.com/watch?v=XaD_SN9UuVc&t=60s verzwikte enkel 1] en [https://www.youtube.com/watch?v=9uTDYGlFosg verzwikte enkel 2].
  
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Huidige versie van 31 okt 2022 om 10:30


Leerlijn communicatie
Auteur

Noor Gimbrere
Ruth ten Broeke
Laurie Hageman

Stage

1e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Leerplek

Leergesprek
Zelfstudie

Relevantie

In fase 1 van de opleiding werken de aios aan hun basisgespreksvaardigheden. Deze eerste zeven maanden worden afgesloten met een toets: de BasisConsultvoeringsToets (BCT). Als toetsinstrument wordt de MAAS 2.0 gebruikt, een gevalideerde scorelijst. In deze bouwsteen worden bovenstaande begrippen en hun samenhang toegelicht.

Doel

  • De aios heeft kennis van de concepten 'BCT', 'MAAS 2.0' en 'basisgespreksvaardigheden' en kent hun plaats in het curriculum en in de spreekkamer;
  • De aios begrijpt hoe de MAAS 2.0 wordt gebruikt bij het beoordelen;
  • De aios heeft handvatten om gericht te oefenen.

Onderwijsactiviteiten

Het onderwijsmateriaal in deze bouwsteen is bedoeld voor onderwijs of zelfstudie in voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets.

Bronnen

  • PowerPointpresentatie 'Introductie basiscommunicatieonderwijs- patiëntgerichte communicatie', met onder elke slide een toelichting in de notitieruimte.
    • ter ondersteuning van een kort (45-60 minuten) onderwijsprogramma op een terugkomdag. Tevens kan de presentatie gebruikt worden voor en door opleiders op een paralleldag. In de presentatie worden de onderwerpen 'basisgespreksvaardigheden', 'MAAS 2.0' en 'BCT' goed uitgelegd, deze kan daarom ook gebruikt worden voor zelfstudie.
  • Bestand 'Aandachtspunten pretoets consultvoering' met een overzicht van belangrijke aandachtspunten voor de BCT.
    • kan worden gebruikt ter oefening voor de toets, bij voorkeur bij een opgenomen consult dat de aios terugkijkt - alleen of met de opleider tijdens een leergesprek.
  • Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’
  • Op YouTube zijn geacteerde consulten beschikbaar die gebruikt kunnen worden als demonstratie- of als oefenmateriaal: schouderklachten, lage rugklachten, verzwikte enkel 1 en verzwikte enkel 2.

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie