Effectief geruststellen: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k (overbodige link verwijderd in tabel rechtsboven) |
|||
(2 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 5: | Regel 5: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Noor Gimbrere}} |
+ | {{Auteur - Ruth ten Broeke}} | ||
+ | {{Auteur - Laurie Hageman}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 23: | Regel 25: | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
‘Ongerustheid’ vormt een heel belangrijke reden om de huisarts te bezoeken. 'Geruststellen' is een essentiële communicatietaak in rond de helft van alle consulten.Vanuit onderzoek is inmiddels veel bekend over wat hierbij ‘werkt’, dus effectief is. Daarbij hoort: herkennen van ongerustheid (cues), onderzoeken waar de ongerustheid over gaat en effectieve gesprekstechnieken om de onrust te verminderen. | ‘Ongerustheid’ vormt een heel belangrijke reden om de huisarts te bezoeken. 'Geruststellen' is een essentiële communicatietaak in rond de helft van alle consulten.Vanuit onderzoek is inmiddels veel bekend over wat hierbij ‘werkt’, dus effectief is. Daarbij hoort: herkennen van ongerustheid (cues), onderzoeken waar de ongerustheid over gaat en effectieve gesprekstechnieken om de onrust te verminderen. | ||
− | Dit programma biedt handvatten voor het geruststellen, ook als er geen | + | Dit programma biedt handvatten voor het geruststellen, ook als er geen ALK etc. speelt. Dus voor al die gewone gesprekken met ongeruste mensen: hoe breng je rust ? |
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | * De aios krijgt kennis over ‘geruststellen’ vanuit recent onderzoek. | |
− | + | * De aios leert signalen van ongerustheid bij de patiënt te herkennen | |
− | + | * De aios kan de verschillende redenen voor die ongerustheid identificeren. | |
− | + | * De aios onderkent wat bijdraagt aan ‘geruststellen’ en ontwikkkelt een persoonlijke aanpak. | |
− | + | * De aios reflecteert over de eigen ongerustheid in het consult en krijgt handvatten om daarmee om te gaan. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
Regel 54: | Regel 40: | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | * Beschrijving van het [[:Media:Opbouw OWP effectief geruststellen 20220627.docx|onderwijsprogramma ‘effectief geruststellen’.]] | |
− | Beschrijving van het [[:Media:Opbouw OWP | + | * [[:Media:Voorbereidingsopdracht bij OWP effectief geruststellen 20220627.docx|Voorbereidingsopdracht]] voor de aios. |
− | + | * [[:Media:OWP Effectief geruststellen PPT 20220627.pptx|Powerpoint]] ‘effectief geruststellen’ inclusief docentinstructies. | |
− | [[:Media:Voorbereidingsopdracht bij OWP | + | * [[:Media:Informatiekaart effectief geruststellen.pdf|Informatiekaart]] effectief geruststellen. |
− | + | * ‘No need to worry’: an exploration of general practitioners’ reassuring strategies https://bmcfampract.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2296-15-133 | |
− | [[:Media:OWP | + | * How doctors recognise that their patients are worried: A qualitative study of patient cues <nowiki/>https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738399119304318 |
− | + | * Er zijn drie '''geacteerde consulten''' die bij dit onderwijs gebruikt kunnen worden ( bijvoorbeeld: zelfstudie tevoren, samen kijken bij terugkomdag, samen kijken bij paralleldag): | |
− | [[:Media:Informatiekaart effectief geruststellen.pdf|Informatiekaart]] effectief geruststellen. | + | ** [https://youtu.be/GAQjiQSt6IQ Consult 1:] bloeddruk te hoog, bijwerkingen, 'moet ik niet naar een specialist?' |
− | + | ** [https://youtu.be/5-I023JJsx4 Consult 2]: steken op de borst. Aanpak bij lage gezondheidsvaardigheden ( o.a. eenvoudig taalgebruik, structuur, begrip checken) | |
− | ‘No need to worry’: an exploration of general practitioners’ reassuring strategies https://bmcfampract.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2296-15-133 | + | ** [https://youtu.be/FqSIEZEQbK4 Consult 3]: steken op de borst. Principes van geruststellen ( o.a.onrust helpen verwoorden en erkennen, verklaring geven, vertrouwen in de relatie en in de expertise van dokter vergroten) |
− | |||
− | How doctors recognise that their patients are worried: A qualitative study of patient cues https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ | ||
− | |||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Huidige versie van 16 feb 2023 om 10:03
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
‘Ongerustheid’ vormt een heel belangrijke reden om de huisarts te bezoeken. 'Geruststellen' is een essentiële communicatietaak in rond de helft van alle consulten.Vanuit onderzoek is inmiddels veel bekend over wat hierbij ‘werkt’, dus effectief is. Daarbij hoort: herkennen van ongerustheid (cues), onderzoeken waar de ongerustheid over gaat en effectieve gesprekstechnieken om de onrust te verminderen. Dit programma biedt handvatten voor het geruststellen, ook als er geen ALK etc. speelt. Dus voor al die gewone gesprekken met ongeruste mensen: hoe breng je rust ?
Doel
- De aios krijgt kennis over ‘geruststellen’ vanuit recent onderzoek.
- De aios leert signalen van ongerustheid bij de patiënt te herkennen
- De aios kan de verschillende redenen voor die ongerustheid identificeren.
- De aios onderkent wat bijdraagt aan ‘geruststellen’ en ontwikkkelt een persoonlijke aanpak.
- De aios reflecteert over de eigen ongerustheid in het consult en krijgt handvatten om daarmee om te gaan.
Onderwijsactiviteiten
Het programma kan gebruikt worden later in fase 1 en in fase 2. Het is ook bruikbaar voor onderwijs op een paralleldag.
Bronnen
- Beschrijving van het onderwijsprogramma ‘effectief geruststellen’.
- Voorbereidingsopdracht voor de aios.
- Powerpoint ‘effectief geruststellen’ inclusief docentinstructies.
- Informatiekaart effectief geruststellen.
- ‘No need to worry’: an exploration of general practitioners’ reassuring strategies https://bmcfampract.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2296-15-133
- How doctors recognise that their patients are worried: A qualitative study of patient cues https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738399119304318
- Er zijn drie geacteerde consulten die bij dit onderwijs gebruikt kunnen worden ( bijvoorbeeld: zelfstudie tevoren, samen kijken bij terugkomdag, samen kijken bij paralleldag):
- Consult 1: bloeddruk te hoog, bijwerkingen, 'moet ik niet naar een specialist?'
- Consult 2: steken op de borst. Aanpak bij lage gezondheidsvaardigheden ( o.a. eenvoudig taalgebruik, structuur, begrip checken)
- Consult 3: steken op de borst. Principes van geruststellen ( o.a.onrust helpen verwoorden en erkennen, verklaring geven, vertrouwen in de relatie en in de expertise van dokter vergroten)
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |