Niet alles wat kan hoeft: verschil tussen versies
(8 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn palliatieve zorg}} | |
+ | |||
{| class="infobox leerlijn-pall" | {| class="infobox leerlijn-pall" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} | ||
Regel 27: | Regel 28: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | Binnen de medische zorg wordt steeds meer mogelijk, er komen nog altijd nieuwe behandelingen bij. Een mooie ontwikkeling natuurlijk. Maar sommige behandelingen zijn erg ingrijpend of hebben veel bijwerkingen. | + | Binnen de medische zorg wordt steeds meer mogelijk, er komen nog altijd nieuwe behandelingen bij. Een mooie ontwikkeling natuurlijk. Maar sommige behandelingen zijn erg ingrijpend of hebben veel bijwerkingen. Arts en patiënt maken samen de afweging wanneer een behandeling nog zinvol is of dat andere zorg wellicht passender is. |
− | Het KNMG rapport ‘Niet alles wat kan hoeft’ geeft een indruk over de huidige visie van de beroepsgroep ten aanzien van dit onderwerp, zodat de aios vervolgens, samen met opleider en de groep, kan onderzoeken wat zijn eigen kennis, (gesprek)vaardigheden en attitude zijn. | + | Het KNMG-rapport ‘Niet alles wat kan hoeft’ geeft een indruk over de huidige visie van de beroepsgroep ten aanzien van dit onderwerp, zodat de aios vervolgens, samen met opleider en de groep, kan onderzoeken wat zijn eigen kennis, (gesprek)vaardigheden en attitude zijn. |
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | Je krijgt inzicht in welke mechanismen een rol spelen bij het leveren van niet-passende zorg en een idee over de interventies om dit tegen te gaan. | |
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | * Lees [[:Media:Niet-alles-wat-kan-hoeft-KNMG-rapport.pdf|Niet alles wat kan hoeft - passende zorg in de laatste levensfase]] en bespreek dit als gespreksstarter bijvoorbeeld met je opleider of tijdens de terugkomdag deze stellingen: | |
− | + | ** Iets laten vind ik lastiger dan iets doen. | |
− | + | ** ‘Niet opgeven’ is voor mij een basishouding. | |
− | + | ** Een gesprek beginnen over het levenseinde vind ik moeilijk. | |
− | + | ** Ik heb voldoende kennis van behandelopties in de laatste levensfase om dit goed met patiënten te kunnen bespreken. | |
− | - | + | * Lees [https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/artsen-moeten-ook-weten-wanneer-te-stoppen.htm Artsen moeten ook weten wanneer te stoppen] uit Medisch Contact (2015). Dit is een interview met leden van de stuurgroep die bovenstaand KNMG-rapport hebben geschreven. |
− | + | * Lees [[Media:Bespreek wensen al voor diagnostische ingrepen.pdf|Bespreek wensen al voor diagnostische ingrepen]]. Medisch Contact, 31 oktober 2019. | |
− | - | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | [ | + | * [https://www.knmg.nl/ KNMG] |
− | + | * [https://www.medischcontact.nl Medisch Contact] | |
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Huidige versie van 18 jun 2023 om 12:07
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Binnen de medische zorg wordt steeds meer mogelijk, er komen nog altijd nieuwe behandelingen bij. Een mooie ontwikkeling natuurlijk. Maar sommige behandelingen zijn erg ingrijpend of hebben veel bijwerkingen. Arts en patiënt maken samen de afweging wanneer een behandeling nog zinvol is of dat andere zorg wellicht passender is.
Het KNMG-rapport ‘Niet alles wat kan hoeft’ geeft een indruk over de huidige visie van de beroepsgroep ten aanzien van dit onderwerp, zodat de aios vervolgens, samen met opleider en de groep, kan onderzoeken wat zijn eigen kennis, (gesprek)vaardigheden en attitude zijn.
Doel
Je krijgt inzicht in welke mechanismen een rol spelen bij het leveren van niet-passende zorg en een idee over de interventies om dit tegen te gaan.
Onderwijsactiviteiten
- Lees Niet alles wat kan hoeft - passende zorg in de laatste levensfase en bespreek dit als gespreksstarter bijvoorbeeld met je opleider of tijdens de terugkomdag deze stellingen:
- Iets laten vind ik lastiger dan iets doen.
- ‘Niet opgeven’ is voor mij een basishouding.
- Een gesprek beginnen over het levenseinde vind ik moeilijk.
- Ik heb voldoende kennis van behandelopties in de laatste levensfase om dit goed met patiënten te kunnen bespreken.
- Lees Artsen moeten ook weten wanneer te stoppen uit Medisch Contact (2015). Dit is een interview met leden van de stuurgroep die bovenstaand KNMG-rapport hebben geschreven.
- Lees Bespreek wensen al voor diagnostische ingrepen. Medisch Contact, 31 oktober 2019.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |