Agenderen: verschil tussen versies
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 22: | Regel 22: | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | |||
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | ||
− | |||
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
Regel 41: | Regel 33: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | In het begin van het consult is het belangrijk dat de arts weet welke vragen de patiënt graag beantwoord ziet. Dit kunnen meerdere onderwerpen zijn dan alleen de eerstgenoemde klacht van de patiënt. Sommige patiënten benoemen spontaan dat ze meerdere vragen hebben, maar vaak gebeurt dit niet. Hierdoor kan het voorkomen dat er aan het einde van het consult geen tijd meer is voor de andere vragen van de patiënt. Agenderen houdt in dat de arts weet wat de agenda van de patiënt is en dat de arts hiermee om kan gaan. Een open houding, goed luisteren, begripvol zijn, begrenzen en samen met de patiënt besluiten wat prioriteit heeft, zijn belangrijke vaardigheden bij het agenderen van een consult. | |
=== Doel === | === Doel === | ||
+ | De aios: | ||
+ | * kan de agenda van de patiënt boven tafel krijgen; | ||
+ | * kent verschillende manieren om om te gaan met een patiënt die meerdere klachten wil bespreken; | ||
+ | * weet welke zinnen en houding hem/haar/hen helpen om het agenderen vorm te geven. | ||
− | === | + | === Onderwijsactiviteiten === |
− | + | De werkvorm is geschikt voor jaar 1 tijdens onderwijs over communicatie op de terugkomdag. | |
− | === | + | === Voorbereiding === |
+ | Op het [[https://video.hovumc.nl/login videoplatform]] staan zes geacteerde fragmenten van de opening van het consult bij Demovideo’s. Alle docenten hebben toegang tot deze video’s. <br /> | ||
+ | In deze fragmenten zie je drie verschillende artsen op verschillende manieren omgaan met een patiënt die met meerdere klachten komt. Bekijk als docent van tevoren welke video’s je zou willen laten zien aan de groep; kies er bijvoorbeeld drie uit. Bij de video’s staat in steekwoorden het verloop van het fragment samengevat (onder ‘feedback’). | ||
+ | === Suggestie voor aanpak van deze werkvorm === | ||
+ | Tijdsduur: 45 minuten. | ||
+ | * Haal in de groep op (indien nog niet bekend) wat de krachten en uitdagingen zijn van aios rondom dit thema. | ||
+ | * Verdeel de aios in drietallen over de ruimte (dus even schuiven met stoelen/tafels), zodat ze niet te dichtbij elkaar zitten. | ||
+ | * Bekijk samen de drie videofragmenten (3 tot 4 minuten per fragment) waarin de arts laat zien hoe hij/zij omgaat met meerdere klachten tijdens de opening van het consult. | ||
+ | * Geef vooraf de groepjes de opdracht "Kijk naar het videofragment en bedenk: welke houding spreekt je aan, welke zinnen die de arts gebruikt, spreken je aan en waarom, wat zou je zelf niet doen en waarom niet." Geef de groepjes 5 minuten om het fragment na te bespreken. | ||
+ | * Bespreek de drie fragmenten hierna plenair na: Wat sprak de aios aan? Wat helemaal niet? Waarmee gaan ze zelf oefenen? Welke stijl van de drie verschillende artsen spreekt de aios aan? Hoe helpt die stijl bij het agenderen? | ||
− | |||
+ | ==== Bronnen en achtergrondinformatie ==== | ||
+ | * ''Vaardig Communiceren in de gezondheidszorg'' van Silverman, Kurtz & Draper. (Hoofdstuk 2 Begin van het consult, p.78-79 ‘de agenda vaststellen’) | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Huidige versie van 12 jan 2024 om 09:09
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Consulttaak | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
In het begin van het consult is het belangrijk dat de arts weet welke vragen de patiënt graag beantwoord ziet. Dit kunnen meerdere onderwerpen zijn dan alleen de eerstgenoemde klacht van de patiënt. Sommige patiënten benoemen spontaan dat ze meerdere vragen hebben, maar vaak gebeurt dit niet. Hierdoor kan het voorkomen dat er aan het einde van het consult geen tijd meer is voor de andere vragen van de patiënt. Agenderen houdt in dat de arts weet wat de agenda van de patiënt is en dat de arts hiermee om kan gaan. Een open houding, goed luisteren, begripvol zijn, begrenzen en samen met de patiënt besluiten wat prioriteit heeft, zijn belangrijke vaardigheden bij het agenderen van een consult.
Doel
De aios:
- kan de agenda van de patiënt boven tafel krijgen;
- kent verschillende manieren om om te gaan met een patiënt die meerdere klachten wil bespreken;
- weet welke zinnen en houding hem/haar/hen helpen om het agenderen vorm te geven.
Onderwijsactiviteiten
De werkvorm is geschikt voor jaar 1 tijdens onderwijs over communicatie op de terugkomdag.
Voorbereiding
Op het [videoplatform] staan zes geacteerde fragmenten van de opening van het consult bij Demovideo’s. Alle docenten hebben toegang tot deze video’s.
In deze fragmenten zie je drie verschillende artsen op verschillende manieren omgaan met een patiënt die met meerdere klachten komt. Bekijk als docent van tevoren welke video’s je zou willen laten zien aan de groep; kies er bijvoorbeeld drie uit. Bij de video’s staat in steekwoorden het verloop van het fragment samengevat (onder ‘feedback’).
Suggestie voor aanpak van deze werkvorm
Tijdsduur: 45 minuten.
- Haal in de groep op (indien nog niet bekend) wat de krachten en uitdagingen zijn van aios rondom dit thema.
- Verdeel de aios in drietallen over de ruimte (dus even schuiven met stoelen/tafels), zodat ze niet te dichtbij elkaar zitten.
- Bekijk samen de drie videofragmenten (3 tot 4 minuten per fragment) waarin de arts laat zien hoe hij/zij omgaat met meerdere klachten tijdens de opening van het consult.
- Geef vooraf de groepjes de opdracht "Kijk naar het videofragment en bedenk: welke houding spreekt je aan, welke zinnen die de arts gebruikt, spreken je aan en waarom, wat zou je zelf niet doen en waarom niet." Geef de groepjes 5 minuten om het fragment na te bespreken.
- Bespreek de drie fragmenten hierna plenair na: Wat sprak de aios aan? Wat helemaal niet? Waarmee gaan ze zelf oefenen? Welke stijl van de drie verschillende artsen spreekt de aios aan? Hoe helpt die stijl bij het agenderen?
Bronnen en achtergrondinformatie
- Vaardig Communiceren in de gezondheidszorg van Silverman, Kurtz & Draper. (Hoofdstuk 2 Begin van het consult, p.78-79 ‘de agenda vaststellen’)
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn communicatie
- Bouwsteen
- Auteur - Mariël Jacobs
- Auteur - Ruth ten Broeke
- Auteur - Fleur Sutorius
- Auteur - Karin van Heusden
- 1e Huisartsstage
- Basisgespreksvaardigheden
- Consulttaak 1 - Beginnen
- Leerlijn Communicatie
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Zelfstudie