Voorbereiding BasisConsultvoeringsToets: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
(Links kloppend gemaakt. Verwijzingen naar BCT, MAAS en APC basisgsprekvh, maar niet elk woord gelinkt naar bijbehorende pagina: alleen in eerste alinea) |
|||
Regel 27: | Regel 27: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | In | + | In fase 1 van de opleiding werken de aios aan hun [[APC - Basisgespreksvaardigheden|basisgespreksvaardigheden]]. Deze eerste zes maanden worden afgesloten met een validerende toets: de [[Basis consultvoeringstoets|Basis Consultvoeringstoets (BCT)]]. Als toetsinstrument wordt de [[MAAS-Globaal]] gebruikt, een gevalideerde scorelijst. In deze bouwsteen worden bovenstaande begrippen en hun samenhang toegelicht. |
=== Doel === | === Doel === | ||
− | De aios heeft kennis van de concepten 'BCT', 'MAAS-Globaal' en 'basisgespreksvaardigheden' en kent hun plaats in het curriculum en in de spreekkamer; | + | * De aios heeft kennis van de concepten 'BCT', 'MAAS-Globaal' en 'basisgespreksvaardigheden' en kent hun plaats in het curriculum en in de spreekkamer; |
− | De aios begrijpt hoe de MAAS-Globaal wordt gebruikt bij het beoordelen van de BCT. | + | * De aios begrijpt hoe de MAAS-Globaal wordt gebruikt bij het beoordelen van de BCT. |
+ | * De aios heeft handvatten om gericht te oefenen voor de basis consultvoeringstoets. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | Deze bouwsteen | + | Deze bouwsteen bestaat uit |
+ | * Een [[:Bestand:(OP WIKI) PPT basisgespreksvaardigheden en MAAS-globaal.pptx|powerpoint-presentatie]], met een toelichting in de notitieruimte onder elke slide; | ||
+ | * Een [[:Bestand:(OP WIKI) Aandachtspunten pre-toets consultvoering.pdf|bestand]] met een overzicht van belangrijke aandachtspunten voor de basis consultvoeringstoets. | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | * Onderwijs: de powerpoint-presentatie is gemaakt ter ondersteuning van een kort (45-60 minuten) onderwijsprogramma op een terugkomdag. Tevens kan de presentatie gebruikt worden voor en door opleiders op een paralleldag. | |
− | + | * Zelfstudie: in de presentatie worden de onderwerpen 'basisgespreksvaardigheden', 'MAAS-Globaal' en 'BCT' goed uitgelegd, deze kan daarom ook gebruikt worden voor zelfstudie. | |
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Versie van 30 jan 2019 om 12:51
Inhoud
Relevantie
In fase 1 van de opleiding werken de aios aan hun basisgespreksvaardigheden. Deze eerste zes maanden worden afgesloten met een validerende toets: de Basis Consultvoeringstoets (BCT). Als toetsinstrument wordt de MAAS-Globaal gebruikt, een gevalideerde scorelijst. In deze bouwsteen worden bovenstaande begrippen en hun samenhang toegelicht.
Doel
- De aios heeft kennis van de concepten 'BCT', 'MAAS-Globaal' en 'basisgespreksvaardigheden' en kent hun plaats in het curriculum en in de spreekkamer;
- De aios begrijpt hoe de MAAS-Globaal wordt gebruikt bij het beoordelen van de BCT.
- De aios heeft handvatten om gericht te oefenen voor de basis consultvoeringstoets.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen bestaat uit
- Een powerpoint-presentatie, met een toelichting in de notitieruimte onder elke slide;
- Een bestand met een overzicht van belangrijke aandachtspunten voor de basis consultvoeringstoets.
Onderwijsactiviteiten
- Onderwijs: de powerpoint-presentatie is gemaakt ter ondersteuning van een kort (45-60 minuten) onderwijsprogramma op een terugkomdag. Tevens kan de presentatie gebruikt worden voor en door opleiders op een paralleldag.
- Zelfstudie: in de presentatie worden de onderwerpen 'basisgespreksvaardigheden', 'MAAS-Globaal' en 'BCT' goed uitgelegd, deze kan daarom ook gebruikt worden voor zelfstudie.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |