Goed gesprek over het levenseinde: verschil tussen versies
k |
|||
(10 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 6: | Regel 6: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Rinel van Beest}} |
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Anneke Zwijnenburg}} |
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 20: | Regel 20: | ||
| | | | ||
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | ||
+ | {{Aandachtsgebied - Diversiteit}} | ||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
| | | | ||
{{Toepassing - Leergesprek}} | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
+ | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
{{Toepassing - Praktijkleren}} | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
− | |||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Communiceren is in het huisartsenvak een belangrijke competentie. Binnen de palliatieve zorg zijn er specifieke zaken en vaardigheden die aandacht behoeven. In deze bouwsteen leer je hier meer over. Hoe pak je zo’n gesprek aan? Welke vaardigheden en tools heb je als huisarts nodig? | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | * Je leert (theoretische) vaardigheden om een gesprek over het levenseinde aan te pakken. | |
+ | * Je krijgt inzicht in de mechanismen en de sociale, psychische en omgevingsfactoren die een rol kunnen spelen bij communicatie in de laatste levensfase. | ||
− | + | === Gebruiksaanwijzing === | |
+ | De handreiking ''slecht-nieuwsgesprek'', het onderwijsprogramma APC-Palliatieve fase en het artikel ''schokbrekers in de communicatie met patiënten en hun naasten in de palliatieve fase'' geven tools om deze gesprekken met patiënt en naasten te voeren. Zij geven tevens inzicht in de emotionele processen bij alle betrokkenen die de communicatie in de weerbarstige praktijk kunnen kleuren. | ||
− | + | De in deze bouwsteen aangeboden informatie biedt verdieping aan de zelfstudie en/of het (leer)gesprek met opleider en peer. | |
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | * Neem de | + | *Neem deze twee documenten door: |
+ | **[[:Media:Samenvattingskaart-slecht-nieuwsgesprek.pdf|Handreiking slecht-nieuwsgesprek (samenvattingskaart)]]. De volledige en up to date handreiking is te vinden via [https://www.pallialine.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&id=35819&richtlijn_id=866 Pallialine]. De samenvattingskaart biedt zowel artsen als verpleegkundigen een beknopt stappenplan om de kwaliteit van het slecht-nieuwsgesprek te verbeteren. Het doel hiervan is tweeledig: het geeft houvast tijdens het gesprek het helpt bij het ontwikkelen en/of versterken van vertrouwen en het vergroten van vaardigheden voor het voeren van het gesprek. | ||
+ | **[[:Media:Schokbrekers in de communicatie(1).pdf|Schokbrekers in de communicatie met patiënten en hun naasten in de palliatieve fase]], Dr. Christien de Jong en drs. Leo Gualthérie van Weezel. In dit artikel worden vier vaardigheden (schokbrekers) besproken, die de huisarts helpen met patiënten in gesprek te komen over hun naderend levenseinde en de invulling van de palliatieve zorg. Het geeft ook inzicht in mechanismen die de communicatie beïnvloeden. | ||
* Bespreek in een leergesprek: hoe pak jij het nu aan? Wat zou je willen veranderen? Hoe doet jouw opleider dat? | * Bespreek in een leergesprek: hoe pak jij het nu aan? Wat zou je willen veranderen? Hoe doet jouw opleider dat? | ||
− | * Neem een gesprek op met een palliatieve patiënt en bespreek na met je opleider. | + | * Neem een gesprek op met een palliatieve patiënt en bespreek dit na met je opleider. |
+ | |||
+ | '''Kijk ook eens naar:''' | ||
+ | *[https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/een-goed-gesprek-over-de-dood-1.htm Een goed gesprek over de dood] (2011, psychologische benadering): praten over (on)mogelijkheden; opties, weerstanden, emoties. Medisch Contact, juni 2011, Eveline van Dieten. | ||
+ | *[http://www.stichtingstem.info/ Stichting STEM] ('''ST'''erven op je '''E'''igen '''M'''anier) wil sterven een volwaardige plaats in het leven geven door mensen te stimuleren over sterven te praten en handvatten te bieden hoe ze dat kunnen doen met behoud van eigen normen en waarden ten aanzien van lijden en sterven en met inachtneming van de culturele achtergrond. | ||
+ | *[https://ingesprek.pharos.nl/ Videomateriaal van Pharos] over gesprekken over het levenseinde bij migranten. Zowel voor patiënten als artsen behulpzaam materiaal dat gebruikt kan worden bij de gespreksvoering. | ||
+ | * [[:Media:Als de dood binnenkort te verwachten valt Bert Keizer.pdf|Als de dood binnenkort te verwachten valt]]. Trouw, 29 oktober 2011. | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | * [ | + | *[https://www.iknl.nl IKNL] |
− | + | *[https://www.pallialine.nl Pallialine] | |
− | * | + | *[https://www.pharos.nl Pharos] |
− | |||
− | |||
− | |||
− | * [ | ||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Huidige versie van 18 jun 2023 om 12:03
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Communiceren is in het huisartsenvak een belangrijke competentie. Binnen de palliatieve zorg zijn er specifieke zaken en vaardigheden die aandacht behoeven. In deze bouwsteen leer je hier meer over. Hoe pak je zo’n gesprek aan? Welke vaardigheden en tools heb je als huisarts nodig?
Doel
- Je leert (theoretische) vaardigheden om een gesprek over het levenseinde aan te pakken.
- Je krijgt inzicht in de mechanismen en de sociale, psychische en omgevingsfactoren die een rol kunnen spelen bij communicatie in de laatste levensfase.
Gebruiksaanwijzing
De handreiking slecht-nieuwsgesprek, het onderwijsprogramma APC-Palliatieve fase en het artikel schokbrekers in de communicatie met patiënten en hun naasten in de palliatieve fase geven tools om deze gesprekken met patiënt en naasten te voeren. Zij geven tevens inzicht in de emotionele processen bij alle betrokkenen die de communicatie in de weerbarstige praktijk kunnen kleuren.
De in deze bouwsteen aangeboden informatie biedt verdieping aan de zelfstudie en/of het (leer)gesprek met opleider en peer.
Onderwijsactiviteiten
- Neem deze twee documenten door:
- Handreiking slecht-nieuwsgesprek (samenvattingskaart). De volledige en up to date handreiking is te vinden via Pallialine. De samenvattingskaart biedt zowel artsen als verpleegkundigen een beknopt stappenplan om de kwaliteit van het slecht-nieuwsgesprek te verbeteren. Het doel hiervan is tweeledig: het geeft houvast tijdens het gesprek het helpt bij het ontwikkelen en/of versterken van vertrouwen en het vergroten van vaardigheden voor het voeren van het gesprek.
- Schokbrekers in de communicatie met patiënten en hun naasten in de palliatieve fase, Dr. Christien de Jong en drs. Leo Gualthérie van Weezel. In dit artikel worden vier vaardigheden (schokbrekers) besproken, die de huisarts helpen met patiënten in gesprek te komen over hun naderend levenseinde en de invulling van de palliatieve zorg. Het geeft ook inzicht in mechanismen die de communicatie beïnvloeden.
- Bespreek in een leergesprek: hoe pak jij het nu aan? Wat zou je willen veranderen? Hoe doet jouw opleider dat?
- Neem een gesprek op met een palliatieve patiënt en bespreek dit na met je opleider.
Kijk ook eens naar:
- Een goed gesprek over de dood (2011, psychologische benadering): praten over (on)mogelijkheden; opties, weerstanden, emoties. Medisch Contact, juni 2011, Eveline van Dieten.
- Stichting STEM (STerven op je Eigen Manier) wil sterven een volwaardige plaats in het leven geven door mensen te stimuleren over sterven te praten en handvatten te bieden hoe ze dat kunnen doen met behoud van eigen normen en waarden ten aanzien van lijden en sterven en met inachtneming van de culturele achtergrond.
- Videomateriaal van Pharos over gesprekken over het levenseinde bij migranten. Zowel voor patiënten als artsen behulpzaam materiaal dat gebruikt kan worden bij de gespreksvoering.
- Als de dood binnenkort te verwachten valt. Trouw, 29 oktober 2011.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn palliatieve zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Rinel van Beest
- Auteur - Anneke Zwijnenburg
- 2e Huisartsstage
- KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Aandachtsgebied - Diversiteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Zelfstudie