Tijdig spreken over het levenseinde: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
|||
(4 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 6: | Regel 6: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Rinel van Beest}} |
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Anneke Zwijnenburg}} |
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
| | | | ||
{{stage - 1e Huisartsstage}} | {{stage - 1e Huisartsstage}} | ||
− | |||
{{stage - CZ stage}} | {{stage - CZ stage}} | ||
− | |||
{{stage - 2e Huisartsstage}} | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
Regel 32: | Regel 30: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Communicatie is het sleutelbegrip in de palliatieve zorg; tussen patiënt en zijn naasten, tussen patiënt/naasten en hulpverleners, tussen de verschillende hulpverleners, gedurende het gehele proces en op het juiste moment. | |
− | |||
− | |||
− | |||
=== Doel === | === Doel === | ||
+ | *Ervaren wat het gesprek/de gesprekken met een patiënt in deze fase kan opleveren voor het inzetten van goede zorg en begeleiding in de laatste fase. | ||
+ | *Je krijgt een indruk van de huidige visie van de beroepsgroep ten aanzien van deze onderwerpen en kan, samen met opleider en de groep, onderzoeken wat jouw eigen kennis, (gespreks)vaardigheden en attitude zijn. | ||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | * Het afnemen van een interview volgens de [[:Media:AAA lijst.pdf|AAA-lijst]] met reflectieverslag. | ||
+ | * Gebruik deze informatie als leidraad voor het (leer)gesprek met jouw opleider en groep: | ||
+ | ** KNMG handreiking [http://levenseinde.knmg.nl/ Tijdig spreken over het levenseinde] (2012) om met de patiënt het gesprek aan te gaan over grenzen, wensen en verwachtingen rond het levenseinde, inclusief patiënten brochure en bespreekchecklist. | ||
+ | ** KNMG rapport [[:Media:Niet-alles-wat-kan-hoeft-KNMG-rapport.pdf|Niet alles wat kan hoeft]] (2015) gaat o.a. in op de vragen "Wanneer houdt medisch ingrijpen op om zinvol te zijn en is andere zorg passender?" en "Staan arts en patiënt stil bij de kwaliteit die het leven voor de patiënt heeft na een voorgenomen behandeling?". | ||
+ | * [[:Media:AAA-oefenboek.pdf|AAA-oefenboek]]. Oefeningen voor huisartsen in het communiceren met patiënten in de palliatieve zorg. (2006) | ||
+ | * [https://www.medischcontact.nl/nieuws/boeken-en-films/media-en-cultuur/huisarts-en-patient-in-dying-to-live Huisarts en patiënt in ''Dying to live'']. Medisch Contact, 01 november 2022. | ||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | * | + | * [https://www.knmg.nl KNMG] |
− | + | ||
− | |||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Huidige versie van 18 jun 2023 om 12:22
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Communicatie is het sleutelbegrip in de palliatieve zorg; tussen patiënt en zijn naasten, tussen patiënt/naasten en hulpverleners, tussen de verschillende hulpverleners, gedurende het gehele proces en op het juiste moment.
Doel
- Ervaren wat het gesprek/de gesprekken met een patiënt in deze fase kan opleveren voor het inzetten van goede zorg en begeleiding in de laatste fase.
- Je krijgt een indruk van de huidige visie van de beroepsgroep ten aanzien van deze onderwerpen en kan, samen met opleider en de groep, onderzoeken wat jouw eigen kennis, (gespreks)vaardigheden en attitude zijn.
Onderwijsactiviteiten
- Het afnemen van een interview volgens de AAA-lijst met reflectieverslag.
- Gebruik deze informatie als leidraad voor het (leer)gesprek met jouw opleider en groep:
- KNMG handreiking Tijdig spreken over het levenseinde (2012) om met de patiënt het gesprek aan te gaan over grenzen, wensen en verwachtingen rond het levenseinde, inclusief patiënten brochure en bespreekchecklist.
- KNMG rapport Niet alles wat kan hoeft (2015) gaat o.a. in op de vragen "Wanneer houdt medisch ingrijpen op om zinvol te zijn en is andere zorg passender?" en "Staan arts en patiënt stil bij de kwaliteit die het leven voor de patiënt heeft na een voorgenomen behandeling?".
- AAA-oefenboek. Oefeningen voor huisartsen in het communiceren met patiënten in de palliatieve zorg. (2006)
- Huisarts en patiënt in Dying to live. Medisch Contact, 01 november 2022.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |