Telefonische triage: op de huisartsenpost: verschil tussen versies
k (Daphne Beemsterboer heeft pagina De triage tijdens ANW-diensten hernoemd naar Telefonische triage: op de huisartsenpost: duidelijker onderscheid met andere bouwstenen) |
k |
||
(4 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 15: | Regel 15: | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | |||
{{KBA 2.9 - Triage telefonisch}} | {{KBA 2.9 - Triage telefonisch}} | ||
|- | |- | ||
Regel 24: | Regel 23: | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
| | | | ||
+ | {{Toepassing - Huisartsenpost}} | ||
{{Toepassing - Praktijkleren}} | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
|} | |} | ||
Regel 39: | Regel 39: | ||
Kijk of het mogelijk is om op de huisartsenpost mee te luisteren met de telefonische triage. Luister én kijk mee met triagist, let hierbij op de volgende punten; | Kijk of het mogelijk is om op de huisartsenpost mee te luisteren met de telefonische triage. Luister én kijk mee met triagist, let hierbij op de volgende punten; | ||
* Welke gegevens wil de triagist weten? | * Welke gegevens wil de triagist weten? | ||
+ | * Welke ingangsklacht wordt gekozen? | ||
* Wat is de hulpvraag van de patiënt? | * Wat is de hulpvraag van de patiënt? | ||
* Hoe reageert de triagist? | * Hoe reageert de triagist? | ||
− | * Wat wordt | + | * Wat wordt het ondertussen in de computer ingevoerd? |
* Welke urgentie volgt hier uit? | * Welke urgentie volgt hier uit? | ||
* Hoe wordt hierop gehandeld? | * Hoe wordt hierop gehandeld? | ||
+ | Eventueel zijn er in de toekomst mogelijkheden tot videotriage. Zie ook het artikel: [https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/videotriage-is-nuttig-veilig-en-efficient.htm "Videotriage is nuttig, veilig en efficiënt"] uit Medisch Contact, 02-04-2020. | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | * [https:// | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=248 NHG Triagewijzer] |
+ | * Nederlandse Triage Standaard (NTS) | ||
{{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}} | {{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}} |
Huidige versie van 4 nov 2021 om 10:00
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Op de HAP is samenwerking met de verschillende doktersassistentes erg belangrijk. Zij triëren de telefonische aanvragen en bepalen óf en hoe snel een patiënt gezien moet worden. Dit doen de doktersassistentes aan de hand van een triagesysteem (NTS). Om hun werkzaamheden en het verloop van het proces goed te begrijpen, is het belangrijk inzicht te krijgen in het triagesysteem en de vragen waar de doktersassistentes mee te maken krijgen. Tevens zijn er op steeds meer huisartsenposten regie-artsen aanwezig. De taak van deze arts is om het proces van triage nog beter te begeleiden; hiervoor is kennis van het triagesysteem noodzakelijk.
Doel
Inzicht krijgen in het triagesysteem op de HAP en kennis vergaren over de werkzaamheden van de triagisten.
Gebruiksaanwijzing
Luister en kijk mee met de triagist op de HAP en krijg zo inzicht in het triagesysteem.
Onderwijsactiviteiten
Kijk of het mogelijk is om op de huisartsenpost mee te luisteren met de telefonische triage. Luister én kijk mee met triagist, let hierbij op de volgende punten;
- Welke gegevens wil de triagist weten?
- Welke ingangsklacht wordt gekozen?
- Wat is de hulpvraag van de patiënt?
- Hoe reageert de triagist?
- Wat wordt het ondertussen in de computer ingevoerd?
- Welke urgentie volgt hier uit?
- Hoe wordt hierop gehandeld?
Eventueel zijn er in de toekomst mogelijkheden tot videotriage. Zie ook het artikel: "Videotriage is nuttig, veilig en efficiënt" uit Medisch Contact, 02-04-2020.
Bronnen
- NHG Triagewijzer
- Nederlandse Triage Standaard (NTS)
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |