Omgaan met de stervensfase in verschillende culturen: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
(4 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 7: | Regel 7: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
+ | {{Auteur - Mariël Jacobs|Mariël Jacobs}} | ||
{{Auteur - Rinel van Beest|Rinel van Beest}} | {{Auteur - Rinel van Beest|Rinel van Beest}} | ||
{{Auteur - Anneke Zwijnenburg|Anneke Zwijnenburg}} | {{Auteur - Anneke Zwijnenburg|Anneke Zwijnenburg}} | ||
Regel 35: | Regel 36: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | De gemiddelde leeftijd van migranten in Nederland stijgt. Het komt daardoor steeds vaker voor dat niet-westerse migranten palliatieve zorg nodig hebben. Culturele en religieuze opvattingen over ziekte en sterven spelen in deze fase een belangrijke rol en kunnen botsen met de in Nederland dominante opvattingen van artsen. Goede palliatieve zorg voor deze groep vraagt van de betrokken artsen specifieke kennis en communicatievaardigheden. Bovendien weten patiënten met een migratieachtergrond vaak weinig over de mogelijkheden van palliatieve zorg en is het de taak van jou als zorgverlener hen daarover voor te lichten. | |
=== Doel === | === Doel === | ||
+ | * Meer kennis opdoen van culturele verschillen in het omgaan met de stervensfase. | ||
+ | * Oefenen van vaardigheden in de communicatie met patiënten en hun naasten in de terminale fase. | ||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | * Zelfstudie/voorbereiding onderwijs: [https://www.cme-online.nl/specialist-ouderengeneeskunde/course/2589/interculturele-palliatieve-zorg e-learning van CME Online] over Interculturele palliatieve zorg: | ||
+ | ** Communicatie en besluitvorming met ongeneeslijk zieke migranten. ''Goede zorg betekent voor veel migranten maximale, op genezing gerichte behandeling, geen hoop ontnemen, een grote rol van de familie, helder heengaan zonder levensbekortende maatregelen en de gelegenheid voor eigen rituelen na het overlijden.'' | ||
+ | ** Verschillen in symptoombestrijding. ''Er zijn voorkeuren voor symptoombestrijding die beïnvloed worden door cultuur en/of religie.'' | ||
− | + | * Zelfstudie en input voor een leergesprek: [https://ingesprek.pharos.nl/ voorlichtingsvideo’s in 4 talen] (met bijbehorende bijsluiter) over begeleiding in de stervensfase van Pharos. | |
− | |||
− | |||
− | |||
+ | * Zelfstudie/voorbereiding onderwijs: palliatieve zorg voor migranten van [https://www.huisarts-migrant.nl/palliatieve-zorg/ Huisarts - Migrant] | ||
+ | * Zelfstudie: [[media:Communiceren andere culturen.pdf|Intercultural communication between doctors and patients; a multi-perspective exploration]]. Academisch proefschrift door E. Paternotte. | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
+ | * [https://www.cme-online.nl CME Online] | ||
+ | * [https://www.pharos.nl Pharos] | ||
+ | * [https://www.huisarts-migrant.nl Huisarts - Migrant] | ||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Huidige versie van 18 jun 2023 om 12:15
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
1. Palliatieve en stervensfase-gesprek
|
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
De gemiddelde leeftijd van migranten in Nederland stijgt. Het komt daardoor steeds vaker voor dat niet-westerse migranten palliatieve zorg nodig hebben. Culturele en religieuze opvattingen over ziekte en sterven spelen in deze fase een belangrijke rol en kunnen botsen met de in Nederland dominante opvattingen van artsen. Goede palliatieve zorg voor deze groep vraagt van de betrokken artsen specifieke kennis en communicatievaardigheden. Bovendien weten patiënten met een migratieachtergrond vaak weinig over de mogelijkheden van palliatieve zorg en is het de taak van jou als zorgverlener hen daarover voor te lichten.
Doel
- Meer kennis opdoen van culturele verschillen in het omgaan met de stervensfase.
- Oefenen van vaardigheden in de communicatie met patiënten en hun naasten in de terminale fase.
Onderwijsactiviteiten
- Zelfstudie/voorbereiding onderwijs: e-learning van CME Online over Interculturele palliatieve zorg:
- Communicatie en besluitvorming met ongeneeslijk zieke migranten. Goede zorg betekent voor veel migranten maximale, op genezing gerichte behandeling, geen hoop ontnemen, een grote rol van de familie, helder heengaan zonder levensbekortende maatregelen en de gelegenheid voor eigen rituelen na het overlijden.
- Verschillen in symptoombestrijding. Er zijn voorkeuren voor symptoombestrijding die beïnvloed worden door cultuur en/of religie.
- Zelfstudie en input voor een leergesprek: voorlichtingsvideo’s in 4 talen (met bijbehorende bijsluiter) over begeleiding in de stervensfase van Pharos.
- Zelfstudie/voorbereiding onderwijs: palliatieve zorg voor migranten van Huisarts - Migrant
- Zelfstudie: Intercultural communication between doctors and patients; a multi-perspective exploration. Academisch proefschrift door E. Paternotte.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
Categorieën:
- Leerlijn palliatieve zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Mariël Jacobs
- Auteur - Rinel van Beest
- Auteur - Anneke Zwijnenburg
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek
- KBA 8.6 - Naasten
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Aandachtsgebied - Diversiteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie