Dienstdoen op de huisartsenpost: verschil tussen versies
k (sjabloon kernpunten leidraad dienstdoen ingevoegd) |
|||
(2 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 47: | Regel 47: | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
* <u>Terugkomdag:</u> | * <u>Terugkomdag:</u> | ||
− | ** Benoem dat de werkzaamheden van een huisarts op de huisartsenpost in vier rollen (consult-arts, visite-arts, telefoon-arts, regie-arts) | + | ** Benoem dat de werkzaamheden van een huisarts op de huisartsenpost in vier rollen (consult-arts, visite-arts, telefoon-arts, regie-arts; zie ook de pagina [[leidraad voor het leren dienstdoen]]) te verdelen valt. Vraag de aios naar de mogelijke verschillende rollen die de huisarts kan vervullen. |
** Vraag aan de aios wat zij denken nodig te hebben voor een optimale leeromgeving op de huisartsenpost en laat dit in groepjes noteren. Denk hierbij ook aan gevoelens die dit in de weg kunnen staan: gevoel van onveiligheid, stress, tijdsdruk, etc. Hoe kan er gefaciliteerd worden om deze gevoelens weg te nemen (denk hierbij aan voorzieningen, mogelijkheden van supervisie etc.). | ** Vraag aan de aios wat zij denken nodig te hebben voor een optimale leeromgeving op de huisartsenpost en laat dit in groepjes noteren. Denk hierbij ook aan gevoelens die dit in de weg kunnen staan: gevoel van onveiligheid, stress, tijdsdruk, etc. Hoe kan er gefaciliteerd worden om deze gevoelens weg te nemen (denk hierbij aan voorzieningen, mogelijkheden van supervisie etc.). | ||
** Bespreek wat er genoteerd is en benoem wat er verwacht mag worden op de huisartsenpost aan faciliteiten. Bespreek de verschillende niveaus van supervisie (Het vierde niveau is van toepassing in de laatste drie maanden van de opleiding; hierbij zal aan verschillende voorwaarden moeten worden voldaan). | ** Bespreek wat er genoteerd is en benoem wat er verwacht mag worden op de huisartsenpost aan faciliteiten. Bespreek de verschillende niveaus van supervisie (Het vierde niveau is van toepassing in de laatste drie maanden van de opleiding; hierbij zal aan verschillende voorwaarden moeten worden voldaan). |
Huidige versie van 8 sep 2022 om 09:27
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Huisartsenpost |
Inhoud
Relevantie
Onderdeel van je werkzaamheden als huisarts zijn ook de diensten op de huisartsenpost. Gedurende de ANW-uren wordt zorg geleverd die niet tot de volgende dag of het volgende spreekuur kunnen wachten. Belangrijk is te weten wat je kunt verwachten op de huisartsenpost, met wie je samenwerkt en wat je mogelijkheden zijn op de post.
Rol van de huisarts
“ De huisarts ziet op de huisartsenpost meestal ernstiger en bedreigender aandoeningen dan in de huisartsenpraktijk. Vaak is er een verschil tussen de spoedbeleving van een patiënt en de medische urgentie van de hulpvraag. Het juist inschatten van de urgentie van een aandoening is daarom een belangrijke taak van de huisarts en vaak van groter belang dan het stellen van een juiste diagnose. De huisarts moet als poortwachter daarom een balans vinden tussen het zelf instellen van een behandeling en het verwijzen naar een ziekenhuis. Hiervoor heb je inzicht nodig in de positie, taken en functies van de huisartsgeneeskundige spoedzorg binnen de spoedzorgketen.” (bron: Huisartsopleiding Nederland)
Doel
Deze bouwsteen laat je kennis maken met de werkzaamheden op de huisartsenpost en geeft mogelijkheden om je voor te bereiden op het dienstdoen op de huisartsenpost.
Gebruiksaanwijzing
Door middel van een leergesprek, zelfstudie en praktijkuitvoering kun je goed voorbereid starten met het dienstdoen op de huisartsenpost.
Onderwijsactiviteiten
- Terugkomdag:
- Benoem dat de werkzaamheden van een huisarts op de huisartsenpost in vier rollen (consult-arts, visite-arts, telefoon-arts, regie-arts; zie ook de pagina leidraad voor het leren dienstdoen) te verdelen valt. Vraag de aios naar de mogelijke verschillende rollen die de huisarts kan vervullen.
- Vraag aan de aios wat zij denken nodig te hebben voor een optimale leeromgeving op de huisartsenpost en laat dit in groepjes noteren. Denk hierbij ook aan gevoelens die dit in de weg kunnen staan: gevoel van onveiligheid, stress, tijdsdruk, etc. Hoe kan er gefaciliteerd worden om deze gevoelens weg te nemen (denk hierbij aan voorzieningen, mogelijkheden van supervisie etc.).
- Bespreek wat er genoteerd is en benoem wat er verwacht mag worden op de huisartsenpost aan faciliteiten. Bespreek de verschillende niveaus van supervisie (Het vierde niveau is van toepassing in de laatste drie maanden van de opleiding; hierbij zal aan verschillende voorwaarden moeten worden voldaan).
- Zorg dat de aios uitgedaagd wordt om vragen te stellen tav de mogelijkheden en verantwoordelijkheden. (De meeste antwoorden zullen terug te vinden zijn in het document: leidraad voor het leren dienstdoen).
- Laat hierbij in ieder geval het onderstaande de revue passeren:
Introductiecursus
Een goede introductie van de aios die gaat deelnemen aan de diensten op de huisartsenpost is een voorwaarde voor een goed leerproces. Hierbij dient aandacht besteed te worden aan de volgende aspecten:
- organisatie (openingstijden, werkindeling, roostering, reglement);
- infrastructuur (spreekkamers, communicatiesysteem, auto’s);
- kennismaken met het op de post gebruikte instrumentarium (koffers, reanimatieapparatuur);
- karakter en omvang waarneemgebied;
- wijze van samenwerking met andere medewerkers in de gezondheidszorg;
- veiligheidsmaatregelen;
- taken en bevoegdheden van het ondersteunend personeel;
- kennismaking met het registratiesysteem voor het raadplegen en registreren van medische gegevens;
- invoering van de aios als medewerker binnen het registratiesysteem;
- kennismaking met het feedbacksysteem en de opnameapparatuur;
- medisch beleid (triage, protocollen);
- kwaliteitsbeleid (delegeren, autoriseren, klachtenregeling, nascholing);
- afspraken over de wijze waarop de door de aios verrichte werkzaamheden geautoriseerd worden;
- afspraken over de wijze waarop taken van de opleider gedelegeerd kunnen worden aan andere huisartsen;
- afspraken over de voorwaarden waaronder de aios dienst kan doen met supervisie op afstand.
Aios zijn verplicht om een introductiecursus te volgen voordat ze op de betreffende huisartsenpost werkzaam mogen zijn. De introductiecursus vindt plaats tijdens praktijkuren van de aios.
In gezamenlijk overleg stellen opleidingsinstituut en huisartsenposten programma en data van de introductiecursus samen op basis van de hierboven genoemde punten. De huisartsenpost is samen met de opleidingscoördinator verantwoordelijk voor de uitvoering van de introductiecursus.
Landelijk is er een toolbox beschikbaar met relevante onderwijsmaterialen: Toolbox Spoedzorg op de post.
Voorheen waren er drie bekwaamheidsverklaringen: voor consult-, visite-, telefoonarts. Met de herziening van de Leidraad diensten in najaar 2022, is dit veranderd naar één: de Bekwaamheidsverklaring HAP ‘supervisie op afstand’.
Als aios al een of twee bekwaamheidsverklaringen hebben verworven blijven deze in het E-portfolio staan. Als aios alle drie de bekwaamheidsverklaringen hebben verworven kunnen deze worden omgezet naar de bekwaamheidsverklaring supervisie op afstand.
Gedurende de opleiding van de aios komt er een moment waarop de opleider moet bepalen of een aios voldoende bekwaam is in de drie rollen (consult- en visitearts en instroommanagement) en met supervisie op afstand dienst kan doen op de huisartsenpost.
Dit is een formele stap die niet alleen van belang is voor opleider en aios, maar ook voor de huisartsenpost.
De aios is medeondertekenaar van de verklaring als teken dat de aios akkoord is met het oordeel van de opleider.
De bekwaamheidsverklaring is als digitaal formulier in te vullen in het E-portfolio.
De ondertekende bekwaamheidsverklaring wordt opgenomen in het E-porfolio en gaan in kopie ter informatie naar de huisartsenpost.
Het minimum aantal diensten voor alle aios (voltijd/deeltijd) is vastgesteld op 20 (gemiddeld 5 per kwartaal), in zowel de 1e als de 2e huisartsstage. Als je een dienst mist, bijvoorbeeld door ziekte, moet je deze dienst inhalen.
Van de 20 diensten in de 2e huisartsstage dienen minimaal 5, maximaal 8 diensten onder supervisie op afstand gedaan te worden, waarvan bij voorkeur 2 nachtdiensten. De nachtdienst biedt bij uitstek de gelegenheid om de 3 rollen afwisselend te vervullen en de bekwaamheid hierin te laten zien. Een nachtdienst mag niet voorafgaan aan de dag voor cursorisch onderwijs. In de 1e huisartsstage hoeft de aios geen nachtdienst te doen.
Wanneer een opleidingsperiode korter duurt dan 12 maanden, wordt het minimaal aantal te verrichten diensten naar rato bijgesteld. Het aantal diensten met supervisie op afstand blijft minimaal 5, maximaal 8.
Het hier aangegeven aantal diensten is richtinggevend om voldoende gelegenheid te bieden aan aios om de KBA’s behorende bij de 3 rollen te leren beheersen en verantwoord dienst te kunnen doen.
Er kunnen zich situaties voordoen waarin de opleider de begeleiding van de aios m.b.t. het dienstdoen tijdelijk moet overdragen aan een andere opleider, hier verder aangeduid als de waarnemend opleider. Een concrete situatie doet zich voor als de opleider een bepaalde rol, bijvoorbeeld die van telefoonarts, niet zelf vervult op de huisartsenpost of dat de opleider zelf niet voldoende diensten kan aanbieden om de aios de gelegenheid te geven aan de gestelde eisen te voldoen.
Een opleider kan de verantwoordelijkheid voor de door de aios verrichte patiëntenzorg alleen delegeren aan een andere opleider als voldaan is aan de volgende voorwaarden:
- de aios is - naar het oordeel van de opleider - goed in staat om in te schatten wanneer hij de opleider moet consulteren (direct inroepen van supervisie);
- bij de overdracht wordt de mate van bekwaamheid van de aios aangegeven en welk niveau van supervisie noodzakelijk is;
- de aios stemt in met de beoogde waarnemend opleider.
De opleider waarborgt dat hij voldoende zicht heeft op de competentieontwikkeling van de aios tijdens het dienstdoen. Voorwaarden hiervoor zijn het doen van voldoende gezamenlijke diensten en, in geval van begeleiding van de aios door een waarnemend opleider, voor een gerichte overdracht betreffende het functioneren van de aios vooraf en na de dienst.
Een niet-opleidende huisarts kan als waarnemend opleider optreden, mits deze voldoet aan de volgende strikte voorwaarden:
- minimaal 3 jaar praktijkervaring (ten minste 0,5 fte);
- ten minste 20 diensten verricht op de betreffende huisartsenpost;
- aantoonbare affiniteit met opleiden.
Het delegeren van de verantwoordelijkheid voor de opleiding van de aios aan een andere huisarts kan geheel of gedeeltelijk plaatsvinden. De noodzaak om de volledige opleidingsverantwoordelijkheid aan de waarnemend opleider te delegeren is echter zelden aanwezig. Meestal is het voldoende om alleen het bieden supervisie, het geven van feedback en de nabespreking van de betreffende dienst te delegeren. De overige opleidingsaspecten blijven onder de verantwoordelijkheid van de eigen opleider vallen. Zo kan de casuïstiek die de aios tijdens de dienst heeft gezien ook in een later stadium met de vaste opleider worden nabesproken.
- Introductie op de huisartsenpost (mogelijk overlapt enige informatie met deze bouwsteen).
- Organisatie op de post (openingstijden, rooster, regels, rechten en plichten, wie is wie en wie doet wat, indeling spreekkamers);
- Praktische zaken: telefoon, videocamera, spoedkoffer, reanimatieapparatuur en ict (inloggen en werken met het medisch registratiesysteem)
- Inhoudelijk: medisch beleid, afspraken, kwaliteitsbeleid en veiligheid.
- Bekijk de film aios op de huisartsenpost en de film opleiden op de HAP (een interview met twee van onze huisartsopleiders).
- Wijd een leergesprek met je opleider aan het dienstdoen op de huisartsenpost. Bespreek de gang van zaken en besteed onder andere (m.b.v. checklist dienst doen op de post) aandacht aan:
- collega's en medewerkers
- verschillende taakvervullingen als huisarts; consultarts, visite-arts, telefoon-(regie-)arts, supervisor.
- opleidingsmogelijkheden op de huisartsenpost; leergesprek, observatieconsult, meekijk-consult, video-opnames, live-meekijkconsult middels video etc.
- diagnostische mogelijkheden en beoordeling op de huisartsenpost; point-of-care testen (Hb, gluc, CRP, d-dimeer), ECG, röntgenfoto's (op verschillende tijden van de ANW-uren).
- regionale afspraken met ketenpartners: GGZ, wijkzorg, tandarts, verloskundige etc
- regionale afspraken met SEH/ specialisten.
- Eerste kennismaking op de huisartsenpost:
- Stel jezelf voor aan de betreffende medewerkers op de huisartsenpost; triagisten, visite-assistent (chauffeur), verpleegkundig specialist etc. Toon belangstelling in hun werkzaamheden en zorg dat je weet wie je wat kan vragen indien nodig.
- Vraag aan de visite-assistent (chauffeur) of je eens in de auto mag kijken. Ga na welke mogelijkheden er zijn met betrekking tot visites en wat je dus tot je beschikking hebt.
- Kijk in de consultruimtes hoe de opzet is en hoe de verdere organisatie is. Waar kun je verschillende materialen vinden?
- Weet waar en hoe je alarm kunt slaan indien nodig.
- Bekijk onderstaande film op een terugkomdag of tijdens een leergesprek.
- Film: Consultvoering op de huisartsenpost
- In welke dokter (consult) zie jij jezelf het meest?
- Wat zijn hierbij de valkuilen?
- Welke dokter zou je het liefste zijn?
- Wat zou volgens jou de meest optimale consultvoering in deze situatie zijn die het beste bij jou past?
- Wat zijn andere factoren die je opvallen?
- Film: Consultvoering op de huisartsenpost
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |