Suïcidaliteit - Bespreken en risico inschatten: verschil tussen versies
k (Jae Klaasen heeft de pagina Suicidaliteit: Hoe maak je het bespreekbaar en schat je het risico in? hernoemd naar Suicidaliteit, hoe maak je het bespreekbaar en schat je het risico in? zonder een doorverwijzing achter te laten) |
|||
(17 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn psychische klachten}} | |
− | {| class="infobox | + | |
+ | {| class="infobox leerlijn-psych" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}} | ||
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{auteur - | + | {{auteur - Anouk Bogers}} |
− | {{auteur - | + | {{auteur - Dick Walstock}} |
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
| | | | ||
− | {{stage - 1e Huisartsstage}} | + | {{stage - 1e Huisartsstage}} |
− | + | {{stage - GGZ stage}} | |
− | |||
− | {{stage - GGZ stage}} | ||
{{stage - 2e Huisartsstage}} | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | + | {{KBA 6.4 - Suïcidaliteit}} | |
− | |||
− | |||
− | {{KBA 6.4 - Suïcidaliteit | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | + | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} |
− | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | + | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}} |
− | + | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | |
− | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | + | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} |
− | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen | ||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Toepassing''' | |'''Toepassing''' | ||
| | | | ||
− | {{Toepassing - Praktijkleren}} | + | {{Toepassing - Praktijkleren}} |
− | {{Toepassing - Leergesprek}} | + | {{Toepassing - Leergesprek}} |
− | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | + | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} |
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | Het aantal doden door suïcide (ruim 1600 in 2015) is groter dan het aantal verkeersslachtoffers (621 in 2015). Onder jongeren (tussen 10-17) is suïcide de belangrijkste doodsoorzaak. Huisartsen durven het vaak niet bespreekbaar te maken, uit angst daarmee suïcide uit te lokken. Deze angst is onterecht. Het bespreekbaar maken is juist een belangrijke interventie om suïcide te voorkomen. Maar hoe doe je dat? | ||
=== Doelen === | === Doelen === | ||
+ | Je weet wannéér en bent in staat óm suïcide bespreekbaar te maken tijdens een spreekuurconsult. De aios kan daarbij een goede risicotaxatie maken. | ||
==== Subdoelen ==== | ==== Subdoelen ==== | ||
+ | * Je hebt zicht op incidentie en prevalentie van suïcidaliteit in de huisartspraktijk. | ||
+ | * Je hebt zicht op risicofactoren en beschermende factoren bij suïcide. | ||
+ | * Je kunt alarmsignalen goed uitvragen en tot een risicotaxatie komen. | ||
+ | * Je kent het verschil in aanpak van acute en chronische suïcidaliteit. | ||
+ | * Je kent de route naar de crisisdienst, kunt effectief consulteren en weet wanneer door te verwijzen. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | Deze bouwsteen is gebouwd rondom de expertise van een (gast)docent die meer kan vertellen over suïcide. Mochten aios behoefte hebben om hierover meer geschoold te worden, dan kan onderstaande onderwijsactiviteit als leidraad dienen. | ||
+ | |||
+ | === Onderwijsactiviteit === | ||
+ | '''Voorbereiding voor de terugkomdag''' | ||
+ | * Twee weken voorafgaand aan het onderwijs worden de vragen die aios over dit onderwerp hebben geïnventariseerd. Deze vragen worden doorgestuurd naar de (eventuele gast)docent | ||
+ | * Aios lezen (een of meer van de) onderstaande artikelen: | ||
+ | ** [https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/arts-moet-naar-suicidale-gedachten-vragen.htm Arts moet naar suïcidale gedachten vragen], Interview René Diekstra, Medisch Contact september 2016 | ||
+ | ** [https://www.henw.org/artikelen/suicide-onder-adolescenten Suïcide onder adolescenten], Rolieke Cents, Anne Marije Los en Patrick Bindels, H&W maart 2016 | ||
+ | ** [https://www.ntvg.nl/artikelen/suïcidepreventie Suïcidepreventie richtlijnen voor tijdige en goed georganiseerde hulp], Ad J.F.M. Kerkhof en Albert M. v Hemert, NTvG juli 2013 | ||
+ | * Achtergrondinformatie is te vinden op: | ||
+ | ** https://vraagmaar.113.nl/online-training/ | ||
+ | ** https://www.depressie.nl/achtergrondinformatie/cultuurverschillen | ||
+ | '''Rolverdeling''' | ||
+ | * Rol gastdocent: inhoudelijk expert (bijvoorbeeld docent via 113 of kaderarts GGZ) | ||
+ | * Rol groepsdocent: bewaakt rol gastdocent (is er voldoende interactie), bewaakt de tijd en het groepsproces tijdens onderwijs. | ||
+ | '''Programma''' | ||
+ | |||
+ | Opening: | ||
+ | * Wat is jullie ervaring met dit thema? Wat roept het bij je op? | ||
+ | Onderwijs met behulp van presentatie door de gastdocent. Onder andere kan aan bod komen: | ||
+ | * Achtergrondinformatie mbt suïcidaliteit. | ||
+ | * [[Media:Risicotaxatie.pdf|Risicotaxatie]] aan de hand van aantal risicofactoren. | ||
+ | * Suïcidaliteit bij de borderline persoonlijkheidsstoornis: wat is er anders? | ||
+ | Oefenen rollenspel met als doel: | ||
+ | * Suïcide bespreekbaar maken en ernst van de situatie in kaart brengen. | ||
+ | * Aios oefenen (met verschillende casus) in groepjes van twee of drie, geobserveerd door de (gast)docent en/of mede-aios. | ||
+ | Evaluatie: | ||
+ | * Wat heb je ervan geleerd? | ||
+ | * Wat ga je in het vervolg anders doen? | ||
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}} | {{Footer - Leerlijn psychische klachten}} |
Huidige versie van 14 feb 2022 om 15:01
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Medisch handelen |
Toepassing |
Inhoud
Relevantie
Het aantal doden door suïcide (ruim 1600 in 2015) is groter dan het aantal verkeersslachtoffers (621 in 2015). Onder jongeren (tussen 10-17) is suïcide de belangrijkste doodsoorzaak. Huisartsen durven het vaak niet bespreekbaar te maken, uit angst daarmee suïcide uit te lokken. Deze angst is onterecht. Het bespreekbaar maken is juist een belangrijke interventie om suïcide te voorkomen. Maar hoe doe je dat?
Doelen
Je weet wannéér en bent in staat óm suïcide bespreekbaar te maken tijdens een spreekuurconsult. De aios kan daarbij een goede risicotaxatie maken.
Subdoelen
- Je hebt zicht op incidentie en prevalentie van suïcidaliteit in de huisartspraktijk.
- Je hebt zicht op risicofactoren en beschermende factoren bij suïcide.
- Je kunt alarmsignalen goed uitvragen en tot een risicotaxatie komen.
- Je kent het verschil in aanpak van acute en chronische suïcidaliteit.
- Je kent de route naar de crisisdienst, kunt effectief consulteren en weet wanneer door te verwijzen.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen is gebouwd rondom de expertise van een (gast)docent die meer kan vertellen over suïcide. Mochten aios behoefte hebben om hierover meer geschoold te worden, dan kan onderstaande onderwijsactiviteit als leidraad dienen.
Onderwijsactiviteit
Voorbereiding voor de terugkomdag
- Twee weken voorafgaand aan het onderwijs worden de vragen die aios over dit onderwerp hebben geïnventariseerd. Deze vragen worden doorgestuurd naar de (eventuele gast)docent
- Aios lezen (een of meer van de) onderstaande artikelen:
- Arts moet naar suïcidale gedachten vragen, Interview René Diekstra, Medisch Contact september 2016
- Suïcide onder adolescenten, Rolieke Cents, Anne Marije Los en Patrick Bindels, H&W maart 2016
- Suïcidepreventie richtlijnen voor tijdige en goed georganiseerde hulp, Ad J.F.M. Kerkhof en Albert M. v Hemert, NTvG juli 2013
- Achtergrondinformatie is te vinden op:
Rolverdeling
- Rol gastdocent: inhoudelijk expert (bijvoorbeeld docent via 113 of kaderarts GGZ)
- Rol groepsdocent: bewaakt rol gastdocent (is er voldoende interactie), bewaakt de tijd en het groepsproces tijdens onderwijs.
Programma
Opening:
- Wat is jullie ervaring met dit thema? Wat roept het bij je op?
Onderwijs met behulp van presentatie door de gastdocent. Onder andere kan aan bod komen:
- Achtergrondinformatie mbt suïcidaliteit.
- Risicotaxatie aan de hand van aantal risicofactoren.
- Suïcidaliteit bij de borderline persoonlijkheidsstoornis: wat is er anders?
Oefenen rollenspel met als doel:
- Suïcide bespreekbaar maken en ernst van de situatie in kaart brengen.
- Aios oefenen (met verschillende casus) in groepjes van twee of drie, geobserveerd door de (gast)docent en/of mede-aios.
Evaluatie:
- Wat heb je ervan geleerd?
- Wat ga je in het vervolg anders doen?
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn psychische klachten
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Bogers
- Auteur - Dick Walstock
- 1e Huisartsstage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 6.4 - Suïcidaliteit
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie