Borderline persoonlijkheidsstoornis - Inzicht in gedrag: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
|||
(9 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn psychische klachten}} | |
− | {| class="infobox | + | |
+ | {| class="infobox leerlijn-psych" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}} | ||
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{auteur - | + | {{auteur - Dick Walstock}} |
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 26: | Regel 27: | ||
| | | | ||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Persoonlijkheidsstoornissen zijn niet zeldzaam, met name de borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS) komt vaak voor. Geschat wordt dat 1-2% van de bevolking BPS heeft; in een normpraktijk 20-45 patiënten.<br /> | |
− | + | Patiënten met een BPS worden over het algemeen door (huis)artsen als ‘lastig’ ervaren. Met name in ANW-dienstsituaties kan dit tot problemen leiden, onder andere omdat patiënten met een BPS kunnen gaan ‘shoppen’. | |
− | + | ||
− | + | Deze bouwsteen richt zich specifiek op de BPS. Een deel van deze kennis kan echter veralgemeniseerd worden naar andere persoonlijkheidsstoornissen. | |
=== Doelen === | === Doelen === | ||
− | * | + | * Je krijgt inzicht in de complexe binnenwereld van de BPS. Vanuit de theorie begrijp je hoe het wisselvallige gedrag ontstaat. Meer inzicht geeft vaak meer begrip en mededogen (empathie). |
− | * | + | * Je kunt de theorie over de BPS generaliseren naar de andere persoonlijkheidsstoornissen. |
==== Subdoelen ==== | ==== Subdoelen ==== | ||
* Wat is een persoonlijkheidsstoornis? En: hoe leg je dat uit een een patiënt? | * Wat is een persoonlijkheidsstoornis? En: hoe leg je dat uit een een patiënt? | ||
− | * Hoe valt het wisselende gedrag van iemand met een BPS te begrijpen? Hoe ga je | + | * Hoe valt het wisselende gedrag van iemand met een BPS te begrijpen? Hoe ga je daarmee om? |
− | * Waar liggen | + | * Waar liggen jouw eigen grenzen en gevoeligheden? (= begrip ‘tegenoverdracht’) |
* Hoe communiceer je effectief met mensen met een PS en hoe kun je de Roos van Leary daarbij gebruiken? | * Hoe communiceer je effectief met mensen met een PS en hoe kun je de Roos van Leary daarbij gebruiken? | ||
* Mensen met een persoonlijkheidsstoornis hebben (veel) minder keuzemogelijkheden in hun gedrag. Het is aan de professional daar flexibel mee om te (leren) gaan. Hoe doe je dat? | * Mensen met een persoonlijkheidsstoornis hebben (veel) minder keuzemogelijkheden in hun gedrag. Het is aan de professional daar flexibel mee om te (leren) gaan. Hoe doe je dat? | ||
− | === Onderwijsactiviteit 1 – Voorafgaand aan de TKD === | + | === Onderwijsactiviteiten === |
− | * Facultatief: bekijk | + | ==== Onderwijsactiviteit 1 – Voorafgaand aan de TKD ==== |
+ | * Facultatief: bekijk [http://www.npo.nl/doe-even-normaal/18-08-2014/VPWON_1227542 de NTR-documentaire “Doe even normaal’] over borderline persoonlijkheidsstoornis. | ||
* Bedenk voor jezelf en neem deze informatie mee naar de TKD: | * Bedenk voor jezelf en neem deze informatie mee naar de TKD: | ||
− | ** Welk gedrag van patiënten irriteert | + | ** Welk gedrag van patiënten irriteert jou? |
** Welk gedrag van patiënten werkt bij jou als een rode lap op een stier? | ** Welk gedrag van patiënten werkt bij jou als een rode lap op een stier? | ||
** Hoe reageer je dan? Bang, boos, bedroefd, blij? | ** Hoe reageer je dan? Bang, boos, bedroefd, blij? | ||
− | ** Ben je wel eens zó uitgedaagd dat je over je grenzen | + | ** Ben je wel eens zó uitgedaagd dat je over je grenzen gegaan bent? Zo ja, wat gebeurde er toen? |
− | === Onderwijsactiviteit 2 – Op de TKD | + | ==== Onderwijsactiviteit 2 – Op de TKD ==== |
* Inleidende presentatie met enkele oefenelementen erin. | * Inleidende presentatie met enkele oefenelementen erin. | ||
− | ** Theorie BPS (zie aantekeningen | + | ** Theorie BPS (zie aantekeningen bij de presentatie). |
** Video van uitleg PS aan patiënt. | ** Video van uitleg PS aan patiënt. | ||
− | ** Rollenspel | + | ** Rollenspel aios: leg aan patiënt uit wat een PS is. |
− | ** Evaluatie: bespreek in | + | ** Evaluatie: bespreek in tweetallen de ‘lastige patiënt’ uit het huiswerk. Wat zou je nu anders doen? |
** Als er tijd voor is: Rollenspel met patiënte met BPS die slaaptabletten vraagt/eist.... | ** Als er tijd voor is: Rollenspel met patiënte met BPS die slaaptabletten vraagt/eist.... | ||
− | * In de presentatie | + | * In de presentatie staat bij de notities een toelichting voor de docent met extra uitleg en informatie. |
− | === Facultatief: Onderwijsactiviteit 3 – Op de TKD | + | ==== Facultatief: Onderwijsactiviteit 3 – Op de TKD ==== |
− | * | + | * Interventies uitproberen bij trainingsacteur: |
− | ** Nodig een | + | ** Nodig een trainingsacteur uit en laat de aios datgene oefenen wat ze als lastig ervaren in de communicatie met patiënten met een van de persoonlijkheidsstoornissen. |
− | + | ** Stimuleer de aios gedrag te oefenen dat ze ‘spannend’ vinden, laat ze experimenteren: met een acteur kan er immers niks misgaan. | |
− | ** Stimuleer de | ||
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}} | {{Footer - Leerlijn psychische klachten}} |
Huidige versie van 27 sep 2022 om 08:43
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Toepassing |
Relevantie
Persoonlijkheidsstoornissen zijn niet zeldzaam, met name de borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS) komt vaak voor. Geschat wordt dat 1-2% van de bevolking BPS heeft; in een normpraktijk 20-45 patiënten.
Patiënten met een BPS worden over het algemeen door (huis)artsen als ‘lastig’ ervaren. Met name in ANW-dienstsituaties kan dit tot problemen leiden, onder andere omdat patiënten met een BPS kunnen gaan ‘shoppen’.
Deze bouwsteen richt zich specifiek op de BPS. Een deel van deze kennis kan echter veralgemeniseerd worden naar andere persoonlijkheidsstoornissen.
Doelen
- Je krijgt inzicht in de complexe binnenwereld van de BPS. Vanuit de theorie begrijp je hoe het wisselvallige gedrag ontstaat. Meer inzicht geeft vaak meer begrip en mededogen (empathie).
- Je kunt de theorie over de BPS generaliseren naar de andere persoonlijkheidsstoornissen.
Subdoelen
- Wat is een persoonlijkheidsstoornis? En: hoe leg je dat uit een een patiënt?
- Hoe valt het wisselende gedrag van iemand met een BPS te begrijpen? Hoe ga je daarmee om?
- Waar liggen jouw eigen grenzen en gevoeligheden? (= begrip ‘tegenoverdracht’)
- Hoe communiceer je effectief met mensen met een PS en hoe kun je de Roos van Leary daarbij gebruiken?
- Mensen met een persoonlijkheidsstoornis hebben (veel) minder keuzemogelijkheden in hun gedrag. Het is aan de professional daar flexibel mee om te (leren) gaan. Hoe doe je dat?
Onderwijsactiviteiten
Onderwijsactiviteit 1 – Voorafgaand aan de TKD
- Facultatief: bekijk de NTR-documentaire “Doe even normaal’ over borderline persoonlijkheidsstoornis.
- Bedenk voor jezelf en neem deze informatie mee naar de TKD:
- Welk gedrag van patiënten irriteert jou?
- Welk gedrag van patiënten werkt bij jou als een rode lap op een stier?
- Hoe reageer je dan? Bang, boos, bedroefd, blij?
- Ben je wel eens zó uitgedaagd dat je over je grenzen gegaan bent? Zo ja, wat gebeurde er toen?
Onderwijsactiviteit 2 – Op de TKD
- Inleidende presentatie met enkele oefenelementen erin.
- Theorie BPS (zie aantekeningen bij de presentatie).
- Video van uitleg PS aan patiënt.
- Rollenspel aios: leg aan patiënt uit wat een PS is.
- Evaluatie: bespreek in tweetallen de ‘lastige patiënt’ uit het huiswerk. Wat zou je nu anders doen?
- Als er tijd voor is: Rollenspel met patiënte met BPS die slaaptabletten vraagt/eist....
- In de presentatie staat bij de notities een toelichting voor de docent met extra uitleg en informatie.
Facultatief: Onderwijsactiviteit 3 – Op de TKD
- Interventies uitproberen bij trainingsacteur:
- Nodig een trainingsacteur uit en laat de aios datgene oefenen wat ze als lastig ervaren in de communicatie met patiënten met een van de persoonlijkheidsstoornissen.
- Stimuleer de aios gedrag te oefenen dat ze ‘spannend’ vinden, laat ze experimenteren: met een acteur kan er immers niks misgaan.
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |