Somatische controles bij ernstige psychiatrische aandoeningen: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
|||
(4 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn psychische klachten}} | |
+ | |||
{| class="infobox leerlijn-psych" | {| class="infobox leerlijn-psych" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}} | ||
Regel 30: | Regel 31: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Iedere huisartspraktijk heeft, afhankelijk van grootte en samenstelling, zo’n 10-50 patiënten met een ernstige psychiatrische aandoeningen (EPA). Deze patiëntengroep heeft een (sterk) verhoogd risico op hart- en vaatziekten (HVZ). Toch is deze groep bij de huisarts vaak niet goed in beeld. In het kader van een goed CVRM-beleid in de praktijk is dit een groep om níet te vergeten. | |
− | |||
=== Doelen === | === Doelen === | ||
− | * | + | * Je weet dat de patiënten met een EPA een sterk verhoogd risico op HVZ hebben. |
− | * | + | * Je hebt nagedacht over de manier waarop deze patiëntengroep in beeld te krijgen is en op welke manier het CVRM opgezet kan worden. |
==== Subdoelen ==== | ==== Subdoelen ==== | ||
− | * | + | * Je kent de prevalentie van EPA in de eigen huisartspraktijk. |
− | * | + | * Je kent de (cardiovasculaire) bijwerkingen van de verschillende psychofarmaca die gebruikt worden bij EPA. |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | |||
Tweetal kleine opeenvolgende onderwijsactiviteiten die zorgen voor bewustwording van de huisartszorg voor patiënten met ernstige psychiatrische problematiek. Onderwijsactiviteit 1 vindt plaats in de praktijk, onderwijsactiviteit 2 tijdens een TKD. | Tweetal kleine opeenvolgende onderwijsactiviteiten die zorgen voor bewustwording van de huisartszorg voor patiënten met ernstige psychiatrische problematiek. Onderwijsactiviteit 1 vindt plaats in de praktijk, onderwijsactiviteit 2 tijdens een TKD. | ||
− | === | + | === Voorbereiding aios === |
− | * | + | * Je zoekt op de praktijk in het HIS naar het aantal patiënten met een EPA: |
** Zoeken op ICPC-code | ** Zoeken op ICPC-code | ||
** Zoeken op medicatie (ATC-code) | ** Zoeken op medicatie (ATC-code) | ||
− | ** | + | ** Ga na of deze patiënten opgenomen zijn in het CVRM-programma. |
− | === | + | === Op de terugkomdag === |
* Huiswerk/cijfers met elkaar vergelijken: Wat valt op? Wat verklaart de eventuele verschillen? | * Huiswerk/cijfers met elkaar vergelijken: Wat valt op? Wat verklaart de eventuele verschillen? | ||
* Gebruik deze [[Media:EPA met spiegelinformatie.ppt|presentatie]] als leidraad door docent of aios. | * Gebruik deze [[Media:EPA met spiegelinformatie.ppt|presentatie]] als leidraad door docent of aios. | ||
− | * Discussie naar aanleiding van laatste dia. | + | * Discussie naar aanleiding van één-na-laatste dia. |
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
* [https://www.nhg.org/standaarden/volledig/cardiovasculair-risicomanagement NHG-standaard CVRM] | * [https://www.nhg.org/standaarden/volledig/cardiovasculair-risicomanagement NHG-standaard CVRM] | ||
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}} | {{Footer - Leerlijn psychische klachten}} |
Huidige versie van 9 feb 2022 om 10:43
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
Overall |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Iedere huisartspraktijk heeft, afhankelijk van grootte en samenstelling, zo’n 10-50 patiënten met een ernstige psychiatrische aandoeningen (EPA). Deze patiëntengroep heeft een (sterk) verhoogd risico op hart- en vaatziekten (HVZ). Toch is deze groep bij de huisarts vaak niet goed in beeld. In het kader van een goed CVRM-beleid in de praktijk is dit een groep om níet te vergeten.
Doelen
- Je weet dat de patiënten met een EPA een sterk verhoogd risico op HVZ hebben.
- Je hebt nagedacht over de manier waarop deze patiëntengroep in beeld te krijgen is en op welke manier het CVRM opgezet kan worden.
Subdoelen
- Je kent de prevalentie van EPA in de eigen huisartspraktijk.
- Je kent de (cardiovasculaire) bijwerkingen van de verschillende psychofarmaca die gebruikt worden bij EPA.
Gebruiksaanwijzing
Tweetal kleine opeenvolgende onderwijsactiviteiten die zorgen voor bewustwording van de huisartszorg voor patiënten met ernstige psychiatrische problematiek. Onderwijsactiviteit 1 vindt plaats in de praktijk, onderwijsactiviteit 2 tijdens een TKD.
Voorbereiding aios
- Je zoekt op de praktijk in het HIS naar het aantal patiënten met een EPA:
- Zoeken op ICPC-code
- Zoeken op medicatie (ATC-code)
- Ga na of deze patiënten opgenomen zijn in het CVRM-programma.
Op de terugkomdag
- Huiswerk/cijfers met elkaar vergelijken: Wat valt op? Wat verklaart de eventuele verschillen?
- Gebruik deze presentatie als leidraad door docent of aios.
- Discussie naar aanleiding van één-na-laatste dia.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |