Beëindigen van het consult: verschil tussen versies
k |
|||
(18 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 5: | Regel 5: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Noor Gimbrere}} |
+ | {{Auteur - Ruth ten Broeke}} | ||
+ | {{Auteur - Laurie Hageman}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 12: | Regel 14: | ||
|- | |- | ||
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}} | | {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
Regel 25: | Regel 23: | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | De laatste taak volgens de consultindeling van Silverman is het beëindigen van het consult. Een goede afsluiting schept duidelijkheid en vertrouwen en creëert ruimte voor een korte evaluatie van het consult. Dit voorkomt dat er misverstanden, onduidelijkheden of negatieve emoties ten aanzien van het consult onder de radar blijven. Deze kunnen op een later moment voor problemen zorgen, bijvoorbeeld in de vorm van een verkeerd uitgevoerd behandeladvies of een bemoeilijkte relatie of communicatie tussen arts en patiënt. | ||
+ | |||
+ | De huisarts vat in de eindfase het consult samen aan de hand van de hulpvraag: waar kwam de patiënt voor, wat waren de bevindingen en wat zijn de vervolgstappen? Vervolgens is er een korte evaluatie: 'bent u hiermee voldoende geholpen?'. De patiënt kan aangeven of hij zich gehoord voelt, of hij tevreden is over het verloop van het gesprek en of de medisch-inhoudelijke kant van het consult duidelijk was. | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | * De aios weet dat de afsluiting van het consult een separate consult-taak is die aandacht verdient. | |
− | + | * De aios weet op welke manier het consult samengevat en geëvalueerd kan worden. | |
− | + | * De aios kan ruimte geven aan de patiënt voor zijn inbreng bij de consultevalutati | |
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | * Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets | |
+ | * Onderwijs op de terugkomdag. | ||
+ | * Een leergesprek met de hao | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | * [[:Media:PPT APC OWP afronden consult 20220613.pptx|Powerpoint presentatie]] 'afronden van het consult' | |
+ | ** door de docent naar eigen inzicht te gebruiken voor het onderwijs op de terugkomdag. De aios kan de powerpoint-presentatie gebruiken ter voorbereiding van het onderwijs, van een leergesprek of als onderdeel van zelfstudie. Een suggestie voor de uitwerking van de powerpoint-presentatie vind je in het [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). Oktober 2022.docx|werkboek voor docenten]]. Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. | ||
+ | * [[:Media:Voorbereidingsopdracht 1 bij OWP 'afronden consult' 28.11.2019.pdf|Voorbereidingsopdracht 1]]: wat als de afronding niet optimaal verloopt? | ||
+ | * [[:Media:Voorbereidingsopdracht 2 afronden consult 20220613.docx|Voorbereidingsopdracht 2]]: hoe kijken aios en patiënten terug op het consult? | ||
+ | ** Korte [[:Media:APC - vragenlijstje voor patiënten.docx|patiëntenenquete]] als onderdeel van voorbereidingsopdracht 2 | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Huidige versie van 31 okt 2022 om 10:21
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
De laatste taak volgens de consultindeling van Silverman is het beëindigen van het consult. Een goede afsluiting schept duidelijkheid en vertrouwen en creëert ruimte voor een korte evaluatie van het consult. Dit voorkomt dat er misverstanden, onduidelijkheden of negatieve emoties ten aanzien van het consult onder de radar blijven. Deze kunnen op een later moment voor problemen zorgen, bijvoorbeeld in de vorm van een verkeerd uitgevoerd behandeladvies of een bemoeilijkte relatie of communicatie tussen arts en patiënt.
De huisarts vat in de eindfase het consult samen aan de hand van de hulpvraag: waar kwam de patiënt voor, wat waren de bevindingen en wat zijn de vervolgstappen? Vervolgens is er een korte evaluatie: 'bent u hiermee voldoende geholpen?'. De patiënt kan aangeven of hij zich gehoord voelt, of hij tevreden is over het verloop van het gesprek en of de medisch-inhoudelijke kant van het consult duidelijk was.
Doel
- De aios weet dat de afsluiting van het consult een separate consult-taak is die aandacht verdient.
- De aios weet op welke manier het consult samengevat en geëvalueerd kan worden.
- De aios kan ruimte geven aan de patiënt voor zijn inbreng bij de consultevalutati
Onderwijsactiviteiten
- Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets
- Onderwijs op de terugkomdag.
- Een leergesprek met de hao
Bronnen
- Powerpoint presentatie 'afronden van het consult'
- door de docent naar eigen inzicht te gebruiken voor het onderwijs op de terugkomdag. De aios kan de powerpoint-presentatie gebruiken ter voorbereiding van het onderwijs, van een leergesprek of als onderdeel van zelfstudie. Een suggestie voor de uitwerking van de powerpoint-presentatie vind je in het werkboek voor docenten. Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT.
- Voorbereidingsopdracht 1: wat als de afronding niet optimaal verloopt?
- Voorbereidingsopdracht 2: hoe kijken aios en patiënten terug op het consult?
- Korte patiëntenenquete als onderdeel van voorbereidingsopdracht 2
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |