Uitleg, planning en advies: verschil tussen versies
k |
|||
(10 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Leerlijnen]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Leerlijn communicatie]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | ||
+ | </ol> | ||
<br /> | <br /> | ||
{| class="infobox leerlijn-communicatie" | {| class="infobox leerlijn-communicatie" | ||
Regel 5: | Regel 11: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Noor Gimbrere}} |
+ | {{Auteur - Ruth ten Broeke}} | ||
+ | {{Auteur - Laurie Hageman}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 33: | Regel 41: | ||
De huisarts gaat na of de vragen waarmee de patiënt naar het spreekuur kwam, beantwoord zijn. Vervolgens maken huisarts en patiënt afspraken over de volgende stappen. | De huisarts gaat na of de vragen waarmee de patiënt naar het spreekuur kwam, beantwoord zijn. Vervolgens maken huisarts en patiënt afspraken over de volgende stappen. | ||
− | Onderzoek laat zien dat huisartsen vaak (te) weinig tijd in het consult reserveren voor | + | Onderzoek laat zien dat huisartsen vaak (te) weinig tijd in het consult reserveren voor de consulttaak 'uitleg, planning en advies'. De nadruk ligt veelal op het stellen van een diagnose. Uit studies naar gezamenlijke besluitvorming, patiënt-tevredenheid, behandeltrouw en zelfs ziekte-uitkomsten, blijkt dat op al deze onderdelen beter wordt gescoord wanneer de informatie-overdracht naar de patiënt optimaal is, en de patiënt in de juiste mate betrokken wordt bij het keuzeproces. |
=== Doel === | === Doel === | ||
* De aios kent het belang van goede informatie-overdracht en gezamenlijke besluitvorming | * De aios kent het belang van goede informatie-overdracht en gezamenlijke besluitvorming | ||
* De aios kent en beheerst gesprekstechnieken om bovenstaande processen goed te laten verlopen | * De aios kent en beheerst gesprekstechnieken om bovenstaande processen goed te laten verlopen | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | * [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). Oktober 2022.docx|Werkboek]] ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’ | |
− | + | * Powerpoint-presentatie [[:Media:PPT APC OWP 5. Uitleg, advies en planning - diagnose en beleid 20220612.pptx|'Uitleg, planning en advies'.]] | |
− | + | ** [[:Media:Voorbereidingsopdracht AIOS bij OWP 'Uitleg, advies & planning' 20220612.docx|Voorbereidingsopdracht]] bij onderwijs 'Uitleg, planning en advies'. | |
− | + | ** [[:Media:Handout bij OWP 'Uitleg, advies & planning'.docx|Handout]] bij onderwijs 'Uitleg, planning en advies'. | |
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Huidige versie van 31 okt 2022 om 10:29
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Consulttaak | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
De consulttaak 'Uitleg, planning en advies' (volgens Silverman) bestaat uit een aantal onderdelen.
Eerst deelt de huisarts haar bevindingen en eventuele diagnose met de patiënt. Ze sluit daarbij zoveel mogelijk aan op de hulpvraag en het referentiekader van de patiënt. De huisarts dient te verifiëren of de informatie goed begrepen wordt. Het is van belang om de patiënt ruimte te geven voor een reactie.
Pas daarna bespreekt de huisarts de volgende stap: aanvullende onderzoeken of behandelmogelijkheden. Om behandeltrouw, motivatie en tevredenheid van de patiënt te vergroten, moet de patiënt de verschillende mogelijkheden (tot op zekere hoogte) kennen en begrijpen en mee worden genomen in het keuzeproces: de gezamenlijke besluitvorming.
De huisarts gaat na of de vragen waarmee de patiënt naar het spreekuur kwam, beantwoord zijn. Vervolgens maken huisarts en patiënt afspraken over de volgende stappen.
Onderzoek laat zien dat huisartsen vaak (te) weinig tijd in het consult reserveren voor de consulttaak 'uitleg, planning en advies'. De nadruk ligt veelal op het stellen van een diagnose. Uit studies naar gezamenlijke besluitvorming, patiënt-tevredenheid, behandeltrouw en zelfs ziekte-uitkomsten, blijkt dat op al deze onderdelen beter wordt gescoord wanneer de informatie-overdracht naar de patiënt optimaal is, en de patiënt in de juiste mate betrokken wordt bij het keuzeproces.
Doel
- De aios kent het belang van goede informatie-overdracht en gezamenlijke besluitvorming
- De aios kent en beheerst gesprekstechnieken om bovenstaande processen goed te laten verlopen
Bronnen
- Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’
- Powerpoint-presentatie 'Uitleg, planning en advies'.
- Voorbereidingsopdracht bij onderwijs 'Uitleg, planning en advies'.
- Handout bij onderwijs 'Uitleg, planning en advies'.
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |