Hulpvraag: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
|||
(15 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 11: | Regel 11: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Noor Gimbrere}} |
+ | {{Auteur - Ruth ten Broeke}} | ||
+ | {{Auteur - Laurie Hageman}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 19: | Regel 21: | ||
|- | |- | ||
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}} | | {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
Regel 38: | Regel 36: | ||
* De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag'; | * De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag'; | ||
* De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen. | * De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | * Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de | + | * Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets |
* Onderwijs op de terugkomdag | * Onderwijs op de terugkomdag | ||
* Een leergesprek met de hao | * Een leergesprek met de hao | ||
+ | * volgen van de e learning door aios, zelfstandig of in zoom (sub)groep. | ||
=== Bronnen === | === Bronnen === | ||
− | + | * [[:Media:Handboek effectieve communicatie in de huisartenpraktijk hoofdstuk 2.pdf|Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk]], Dielissen et. al, NHG. Hoofdstuk 2.1 | |
− | + | ** Dit hoofdstuk vormt de basis voor het onderwijs over basisgespreksvaardigheden en is daarom essentieel voor docenten en aios. | |
− | + | * Powerpoint-presentatie [[:Media:PPT APC OWP 3. Hulpvraag verhelderen 20220612.pptx|'Hulpvraag verhelderen']] | |
− | + | ** Te gebruiken als leidraad tijdens terugkomdag | |
− | + | ** ‘Sleutelvragen’ uit deze presentatie zijn door aios te gebruiken tijdens consulten en leergesprekken. | |
− | + | * Powerpoint-presentatie [[:Media:PPT APC OWP 7. Exploreren 20220612.pptx|'Exploreren']] | |
− | + | ** Gespreksvaardigheid die van pas komt bij verhelderen van de hulpvraag | |
+ | * Artikelen uit H&W die laten zien hoe hulpvraag tijdens opeenvolgende consulten met een patient vorm kan krijgen. Nuttig als voorbereiding voor onderwijs of als basis voor leergesprek | ||
+ | ** '[[:Media:H&W 2005 - Het probleem en de hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de hulpvraag]]', P. Ram, H&W 2005 | ||
+ | ** '[[:Media:H&W 2006 - Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag]]' P. Ram, H&W 2006. | ||
+ | * [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). Oktober 2022.docx|Werkboek]] ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets’ | ||
+ | * Verdieping Proefschrift Esther Giroldi, [[:Media:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|'Towards skilled doctor-patient communication']], 2016 (en de [[:Media:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] daarvan). | ||
+ | * Alternatieve voorbereiding voor OWP: [[:Media:E learning hulpvraag 10.4.2020 .mp4|E learning onderwijsprogramma 'hulpvraag verhelderen']] | ||
+ | {{Witregel}} | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Huidige versie van 31 okt 2022 om 10:26
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
'Waarvoor komt deze patiënt vandaag op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Dit geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.
Doel
- De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering;
- De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';
- De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.
Onderwijsactiviteiten
- Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets
- Onderwijs op de terugkomdag
- Een leergesprek met de hao
- volgen van de e learning door aios, zelfstandig of in zoom (sub)groep.
Bronnen
- Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk, Dielissen et. al, NHG. Hoofdstuk 2.1
- Dit hoofdstuk vormt de basis voor het onderwijs over basisgespreksvaardigheden en is daarom essentieel voor docenten en aios.
- Powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen'
- Te gebruiken als leidraad tijdens terugkomdag
- ‘Sleutelvragen’ uit deze presentatie zijn door aios te gebruiken tijdens consulten en leergesprekken.
- Powerpoint-presentatie 'Exploreren'
- Gespreksvaardigheid die van pas komt bij verhelderen van de hulpvraag
- Artikelen uit H&W die laten zien hoe hulpvraag tijdens opeenvolgende consulten met een patient vorm kan krijgen. Nuttig als voorbereiding voor onderwijs of als basis voor leergesprek
- 'Het probleem en de hulpvraag', P. Ram, H&W 2005
- 'Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag' P. Ram, H&W 2006.
- Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets’
- Verdieping Proefschrift Esther Giroldi, 'Towards skilled doctor-patient communication', 2016 (en de samenvatting daarvan).
- Alternatieve voorbereiding voor OWP: E learning onderwijsprogramma 'hulpvraag verhelderen'
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |