COVID-19: verschil tussen versies
k |
k (registratieformulier toegevoegd) |
||
Regel 62: | Regel 62: | ||
</div> | </div> | ||
* [[:Media:Bijlage bij procedure registratie leer-werkactiviteiten.docx|Bijlage bij procedure registratie en evaluatie van leer-/werkactiviteiten]] | * [[:Media:Bijlage bij procedure registratie leer-werkactiviteiten.docx|Bijlage bij procedure registratie en evaluatie van leer-/werkactiviteiten]] | ||
− | * Registratieformulier van leer-/werkactiviteiten | + | * [[:Bestand:Registratieformulier leer-werkactiviteiten tijdens corona-crisis.docx|Registratieformulier van leer-/werkactiviteiten]] |
=== Telefonische triage/consulten === | === Telefonische triage/consulten === |
Versie van 16 apr 2020 om 15:09
COVID-19 |
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Wegens de COVID-19-crisis zijn veel onderwijsactiviteiten verplaatst naar Zoom-bijeenkomsten of uitgesteld. Ondertussen zorgt de crisis voor veel onrust en veranderingen, waarbij aanpassingsvermogen en flexibiliteit van je gevraagd wordt. Daarnaast komt er een lading informatie op je af waarvan de betrouwbaarheid niet altijd te achterhalen is.
De opleidingsmogelijkheden in de huisartsenpraktijk zijn op dit moment wisselend: Het 'gewone' patiëntenaanbod is gering. Consultvoering per telefoon, of via beeldbellen, neemt een grote vlucht. COVID-19 en palliatieve zorg is een belangrijk onderwerp voor de huisarts. Rondom COVID-19 wordt veel gereorganiseerd in de praktijk. Soms is er extra tijd beschikbaar voor zelfstudie.
Doel
In deze tijden willen wij jullie graag houvast geven bij het vinden van betrouwbare informatie die door derden wordt verstrekt tav COVID-19; daarnaast verwijzen we naar beschikbare relevante informatie op onze eigen Wiki, en naar andere zelfstudie-mogelijkheden.
Praktijkleren
Hieronder staat beknopt beschreven hoe je als aios je stage-activiteiten registreert en, samen met opleider en docent, evalueert. Voor een didactische verantwoording wordt verwezen naar de bijlage van dit document op de Wiki. Zoals daar beschreven staat, hebben –zelfsturende- aios, naast de docenten en opleiders, een belangrijke rol in het monitoren en evalueren van hun competentie-ontwikkeling. Naast het opleidingsplan met de KBA’s speelt het individueel ontwikkelingsplan daarin een grote rol. Dat was al zo, en dat wordt in deze tijd extra zichtbaar en belangrijk. Registratie en evaluatie van leer-/werkactiviteiten
- De aios stelt zich op de hoogte van de opleidingsdoelen per stage; ze raadpleegt de stagehandleidingen, de Thema’s met KBA’s, en de Combel-indicatoren (zie de Wiki)
- De aios stelt zich individuele leerdoelen per stage om de opleidingsdoelen te behalen en legt deze vast in haar individueel ontwikkelingsplan (IOP)
- De aios bespreekt in voortgangsgesprekken met opleiders en docenten in hoeverre zij haar leerdoelen heeft kunnen behalen, wat zij daarnaast extra heeft geleerd, en wat er te leren overblijft
- Bij de eindbeoordeling van de stages idem: hierbij maakt de aios, samen met opleider en docenten, een inschatting of, en hoe, eventuele lacunes in een volgende stage verholpen kunnen worden
- Ter ondersteuning van deze inhoudelijke evaluaties registreert de aios de volgende zaken op het daarvoor bestemde formulier:
- Naam, periode, naam stageplaats
- Per dag globaal aantal patiëntencontacten (live, telefoon, anders), gestelde diagnoses (ICPC), KBA’s waaraan gewerkt is
- Per maand globaal: daadwerkelijke aanwezigheid; 0-100%*, globaal: mate van begeleiding (consultaties, observaties, leergesprekken) vergeleken met de normale situatie; 0-100%*
- bedoeld wordt het percentage van een voltijdse aanstelling. In de evaluatie wordt dan besproken in hoeverre dat overeenkwam met de officiële (deeltijd-) aanstelling
- Bijlage bij procedure registratie en evaluatie van leer-/werkactiviteiten
- Registratieformulier van leer-/werkactiviteiten
Telefonische triage/consulten
Gedurende deze COVID-19 crisis zullen ook meer niet-COVID-19 gerelateerde consulten telefonisch worden afgehandeld. Dit vraagt speciale vaardigheid van je als huisarts. Hieronder volgt verschillende informatie/ onderwijs ten aanzien van telefonische triage en consulten.
- Stroomschema Covid-19: telefonische triage voor huisartsen.
- Telefonische triage: in de opleidingspraktijk.
- Telefonische triage: op de huisartsenpost.
- NHG triagewijzer.
- Powerpoint-presentatie: telefonische consultvoering door Kathy van den Boom.
- Mogelijkheden voor de inzet van digitale communicatiemiddelen zoals beeldbellen. Zie ook het keuzetabel beeldbelapplicaties.
- Tip: met HAO om-en-om telefonisch spreekuur doen.
- Tip: video-opname van telefonisch consult (toestemming van patiente is hierbij wel vereist). Zie ook videoplatform.
Zelfstudie
In deze tijd is er vaak meer ruimte, en ook meer noodzaak voor zelfstudie. Zie hier voor een niet COVID-gerelateerd overzicht van e-learning-modules.
COVID-19 informatie
Richtlijnen COVID-19
- Stroomschema Covid-19: telefonische triage voor huisartsen.
- Stroomschema Fysieke beoordeling en beleid bij COVID-19.
- Stroomschema Diagnostiek & behandeling Corona.
- NHG nieuws COVID-19.
- In het NHG-dossier Coronavirus (COVID-19) vind je adviezen voor de huisartsprakijk. Deze adviezen zijn aanvullend op de informatie van instanties zoals RIVM/Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding, GGD en de overheid. Het NHG stemt alle informatie af met het RIVM. De adviezen en maatregelen zijn erop gericht om de reguliere gezondheidszorg en zorg voor zieke mensen zo goed mogelijk doorgang te laten vinden.
- De actuele nieuwspagina van de LHV .
- Richtlijnen RIVM zorgmedewerkers buiten het ziekenhuis.
Actuele informatie COVID-19
- RIVM actuele informatie Corona virus.
- Website van NICE . Hier wordt een overzicht gegeven van het aantal (actuele) opnamen met een COVID-19 infectie op de Nederlandse IC’s. Voor het samenstellen van dit overzicht zijn zij afhankelijk van data-aanlevering door de deelnemende IC’s.
Extra informatie COVID-19:
- Coronaportaal met verschillende verwijzingen naar COVID-19 gerelateerde informatie.
- Webinars COVID-19.
- Huiduitslag bij corona / COVID-19
- Conjunctivitis en COVID-19 volg NHG-Standaard Rood oog en oogtrauma voor diagnostiek en beleid
- Stroomschema Covid-19: telefonische triage voor huisartsen.
- Stroomschema Fysieke beoordeling en beleid bij COVID-19.
- Stroomschema Diagnostiek & behandeling Corona.
- COVID-19 informatie in verschillende talen, of specifiek Arabisch.
- COVID-19 informatie voor laaggeletterden.
Bronnen
- NHG
- Schola Medica
- Website Kaderhuisartsen Spoedzorg
- RIVM
- NICE
- LHV
- Website Federatie Medisch Specialisten
- Coronaportaal.nl
- Kenniscentrum kinder- en jeugdpsychiatrie
- Ministerie van defensie
- Gezondinnederland.info
- Pharos.nl
- Rijksoverheid.nl
- Thuisarts.nl
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |