Acute spel: verschil tussen versies
k (alinea verwijderd) |
k (afbeelding toegevoegd) |
||
Regel 92: | Regel 92: | ||
* Ga in de linkerbalk naar '''Meetings'''. Klik op '''Schedule a Meeting''' (mogelijk aan de rechterzijde). | * Ga in de linkerbalk naar '''Meetings'''. Klik op '''Schedule a Meeting''' (mogelijk aan de rechterzijde). | ||
* Plan de meeting (van de terugkomdag) in. Eventueel kan alvorens hier de groepen verdeeld worden; zet bij '''Meeting options''' - '''Breakout room pre-assign''' een vinkje en klik daaronder op '''Create Rooms'''. | * Plan de meeting (van de terugkomdag) in. Eventueel kan alvorens hier de groepen verdeeld worden; zet bij '''Meeting options''' - '''Breakout room pre-assign''' een vinkje en klik daaronder op '''Create Rooms'''. | ||
+ | [[Bestand:Zoomversie_breakout.png|miniatuur|alt=Afbeelding om breakoutrooms te maken]] | ||
<br /> | <br /> | ||
Versie van 11 nov 2020 om 14:20
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Dit spel is vooralsnog alleen beschikbaar via de VU (M-schijf).
Inhoud
Relevantie
Gedurende visites kun je voor acute verrassingen komen te staan. Je wilt dan graag de juiste beslissingen nemen en correct handelen. Hierbij is het belangrijk dat je goed voorbereid op pad gaat. Door simulaties van visites uit te voeren kun je tot inzicht komen van je eigen handelen en/of hoe je beter voorbereid er naar toe had kunnen gaan. Mogelijk waren niet alle middelen die je in had willen zetten tot je beschikking in je visitetas. Deze bouwsteen geeft een handleiding voor een groepssimulatie ten aanzien van acute casuïstiek die je tijdens visites tegen zou kunnen komen.
Doel
Door middel van groepssimulatie inzicht krijgen je handelen tijdens urgente situaties en de hulpmiddelen die je nodig hebt in je visitetas.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen geeft een gedetailleerde beschrijving van het spel, waarbij simulatie van urgente casuïstiek tijdens een visitedienst centraal staat. Zie verder onder onderwijsactiviteiten
Onderwijsactiviteiten
Deze onderwijsactiviteit is uitgeschreven voor de eerste introductiedagen en eventueel een terugkomdag, echter is het met kleine aanpassingen ook mogelijk om dit in een andere setting uit te voeren.
- Benodigdheden:
- Formulieren beschikbaar via VU:
- Lijst met spoedgevallen en locatie
- Groepsindeling aios met mobielnummer
- Uitgeschreven spoedcasuistiek
- Per groep een indeling van de casusvolgorde (zodat bijgehouden kan worden op welke locatie een groep is). Geef de casuïstiek niet aan de groepjes, deze worden doorgebeld.
- Overige benodigdheden:
- Flip-over
- Stiften (5)
- Tape
- Enveloppen (7)
- Formulieren beschikbaar via VU:
- Voor het starten van de simulatie wordt bij elke ruimte die beschreven staat (de ruimtes zelf worden niet gebruikt voor de simulatie) een enveloppe geplakt met het spoedgeval van die ruimte erin.
- Verdeel de groep in 3 groepen
- Start door eerst in de subgroepen de inhoud van de visitetas te bespreken. Laat dit per subgroepje op een vel van de flip-over zetten. (niet centraal bespreken)
- Leg uit dat het een simulatie is van een visitedienst op de HAP. Noteer de telefoonnummers van elke groep en geef aan de subgroepen het telefoonnummer van de HAP (mobiele nummer van de GW-docent) en de Centrale Post Ambulancevervoer (mobiele nummer van de HA-docent).
- Ga starten met de simulatie door het eerste spoedgeval voor elke groep door te geven (groep 1 begint bij casus 1; groep 2 bij 3; en groep 3 bij 6)
- De HAP belt geregeld een nieuw spoedgeval door naar elke groep. Meldt wanneer het laatste spoedgeval is doorgebeld en dat de deelnemers daarna weer naar de eigen ruimte komen. Je kunt na een spoedgeval ook direct een volgende doorbellen zodat er een keuze gemaakt moet worden tussen beide spoedgevallen.
- Bij terugkomst de formulieren innemen/bespreken.
- Evalueer kort de eerste indruk
- Bespreek dan de beschreven flappen over de inhoud van de visitetas. Wat hadden zij gemist in hun visitetas? Zouden zij nu de inhoud willen wijzigen?
- Bespreek de spoedgevallen (kort) na.
- Eindevaluatie; wat neem je mee van deze opdracht?
Mogelijke aanvullingen om in de groepen te bespreken:
- Wat deed ik op de verschillende beslismomenten?
- Hoe gedraag ik mij tijdens spoedgevallen/ in acute situaties/ onder druk of spanning?
- Hoe was de samenwerking in de groep? Wie nam de leiding en op welke manier? Wat deed ik zelf? Heb ik een rol gekozen of werd ik in een bepaalde rol gezet?
- Hoe was het contact met de ambulancepost?
- Welke competenties kwamen er aan bod?
ONDER CONSTRUCTIE
Benodigdheden:
Alle deelnemers:
- Computer/ laptop/ tablet/ met internetverbinding
- Telefoon met whatsapp
- Zoomaccount (programma voor video communicatie (via internet))
Voorbereiding:
- Zoommeeting inplannen (zie hieronder)
- De documenten; Document deelnemers Zoomversie acute spel , Document docent Zoomversie acute spel en de drie documenten startcasus_spoedgevallen_groep1 (en 2-3) gereed op de computer. Via de VU (M-schijf)
- Telefoonnummers van alle deelnemers (en deze ook beschikbaar hebben in Whatsapp)
Zoommeeting inplannen:
- Ga naar zoom.us
- Login met je zoom account of maak een account aan. (Ga naar my account)
- Om breakout rooms (zodat er groepen gevormd kunnen worden) te kunnen maken: ga in de linkerbalk naar Settings - In Meeting (Advanced) - zet Breakout room aan ( en vink Allow host to assign participants to breakout rooms when scheduling eventueel ook aan).
Je kan bij een geplande meeting vooraf de breakout Rooms indelen. Dit is alleen mogelijk bij het plannen van een sessie in de browser, niet in de desktop - Ga in de linkerbalk naar Meetings. Klik op Schedule a Meeting (mogelijk aan de rechterzijde).
- Plan de meeting (van de terugkomdag) in. Eventueel kan alvorens hier de groepen verdeeld worden; zet bij Meeting options - Breakout room pre-assign een vinkje en klik daaronder op Create Rooms.
Tijdens de meeting:
- Maak de andere docent co-host: klik op participants om rechts een overzicht van de deelnemers te krijgen. Klik op de betreffende persoon (docent) - klik op more achter de naam van die deelnemer - selecteer make co-host.
- Geef aan dat de groep straks verdeeld zal worden en dat de opdrachten later zullen volgen. Vertel nog niet wat het doel van het spel is.
- Verdeel als docent (host) de groep in 3 subgroepen. Klik in de meeting op breakout Rooms - veranderd het aantal kamers van 1 naar 3. Nu kunnen de groepen automatisch of handmatig aangemaakt worden. Klik op Create Breakout Rooms.
- Links onder kunnen verschillende opties aangepast worden.
- Zet de opties zoals hieronder weergegeven. Na de opties geselecteerd te hebben selecteer je Open All Rooms.
- Maak via Whatsapp dezelfde WhatsApp-groepen zoals ook verdeeld in de breakout Rooms.
- Als host heb je de mogelijkheid om handmatig deel te nemen aan een breakout Room, of vanuit de hoofdsessie met de deelnemers te chatten. Klik linksonder op Broadcast a message to all.
- Verzend het volgende bericht: ‘Wijs 1 notulist/ groepsleider aan. (Deze persoon wordt gevraagd om op de computer het e.e.a. te notuleren zodat dit later toegestuurd kan worden).’
- Het volgende bericht: ‘Bespreek de inhoud van een visitetas en noteer dit. Hiervoor hebben jullie 10 minuten’.
- Ga als host elke breakout Room langs. Dit kan door achter de betreffende breakout Room join aan te klikken. Vraag nu wie de betreffende groepsleider is. Stuur het document Document deelnemers Zoomversie in de chat zodat de groepsleider dit kan downloaden door naar chat te gaan en file. Zorg dat het betreffende document op je computer gereed staat om te delen.
- Na 10 minuten volgt het volgende bericht (via opnieuw Broadcast a message to all):
- ‘Dit is een simulatie van een visitedienst op de huisartsenpost. Jullie kunnen het telefoonnummer van de HAP (mobiele nummer van de GW-docent) en de Centrale Post Ambulancevervoer (mobiele nummer van de HA-docent) bellen. Tevens is er een mogelijkheid om in Zoom ‘Ask for Help’ klikken. Hierbij zullen wij gevraagd worden deel te nemen aan de breakout Room.’
- Ga starten met de simulatie door het eerste spoedgeval voor elke groep door te geven (groep 1 begint bij casus 1; groep 2 bij 3; en groep 3 bij 6). Zie documenten startcasus_spoedgevallen_groep1 (en 2-3). Door de groepsleider te bellen en het betreffende spoedgeval door te geven.
- De HAP geeft geregeld een nieuw spoedgeval door naar elke groep. Je kunt na een spoedgeval ook direct een volgende doorbellen zodat er een keuze gemaakt moet worden tussen beide spoedgevallen.
- Na het doorbellen van de laatste spoedgevallen tevens de vraag om de host te contacten (via de app) indien de laatste casus is afgehandeld. Zodat de deelnemers in de breakout Room weer gevraagd kunnen worden terug te keren naar de collectieve zoomsessie; Close all Rooms.
- Vraag de groepsleiders om hun gedocumenteerde gegevens toe te sturen naar de host (via de chat)
- Evalueer kort de eerste indruk.
- Bespreek dan de inhoud van de visitetas; genoteerd bij de start van het programma. Wat hadden zij gemist in hun visitetas? Zouden zij nu de inhoud willen wijzigen?
- Bespreek de spoedgevallen (kort) na.
- Eindevaluatie; wat neem je mee van deze opdracht?
Mogelijke aanvullingen om in de groepen te bespreken:
- Wat deed ik op de verschillende beslismomenten?
- Hoe gedraag ik mij tijdens spoedgevallen/ in acute situaties/ onder druk of spanning?
- Hoe was de samenwerking in de groep? Wie nam de leiding en op welke manier? Wat deed ik zelf? Heb ik een rol gekozen of werd ik in een bepaalde rol gezet? - Hoe was het contact met de ambulancepost?
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |